Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

14.1 Živý obal Země Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "14.1 Živý obal Země Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá."— Transkript prezentace:

1 14.1 Živý obal Země Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Biosféru, živý obal Země, tvoří všechny živé organismy naší planety. Rostliny a živočichové se dokázali v průběhu svého vývoje přizpůsobit téměř všem prostředím a podmínkám. Pro jejich život je však vždy nezbytné sluneční záření a voda. Rozdílné podnebné podmínky a odlišná prostředí, jsou příčinou vývoje velkého množství druhů v různorodých geografických šířkových pásmech.

2 14.2 Procesy v biosféře Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Převládají dva významné procesy: Tvorba organických látek organismy se schopností fotosyntézy Rozklad odumřelých pozůstatků V biosféře převládají organismy získávající energii fotosyntézou. Rostliny tvoří 90% veškeré živé hmoty. Na živočichy připadá pouze 10%, většina z nich žije ve světovém oceánu. Velký vliv na přírodní krajinu má činnost člověka – především odlesňování rozlehlých území, přeměna stepí na pole, odvodňování neúrodných krajin a zavodňování suchých oblastí.

3 14.3 Šíření organismů v biosféře Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Šíření organismů v biosféře ovlivňuje člověk. Například brambory a kukuřice, které pocházejí z Ameriky, se dnes pěstují téměř na celém světě. Podobně se celosvětově rozšířily obiloviny a rýže. Kávovník pocházejí z Afriky se pěstuje nyní hlavně v Jižní Americe. Naproti tomu kakaovník, který má svůj původ v Jižní Americe, je jednou z hlavních plodin Afriky. Obdobně přispěl člověk i k šíření některých živočišných druhů.

4 14.4 Biosféra podle podnebných pásů Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Na rozmístění organismů na Zemi má velký vliv podnebí a tvary zemského povrchu. Podnebný pásVegetaceFauna Vlhký tropický pásTropické deštné lesyLenochod, anakonda, orangutan, kolibřík Střídavě vlhký tropický pásSavanyZebra, žirafa, klokan, lev, pásovec, gepard Tropický a subtropický suchý pásPouštěVelbloud, fenek, surikata, štír, zmije, moloch Mírný pás suchýStepiSup, osel, bažant, sysel, kojot, lama, vlk Mírný pás vlhkýListnaté, jehličnaté a smíšené lesyDatel, veverka, netopýr, jelen, liška, kuna Polární pásTundry a ledovceMedvěd, vlk, orel, los, sob, liška Horské podnebíVýškové vegetační stupněMedvěd, rys, babočka, svišť, ještěrka

5 14.5 Procvičování a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Co je to biosféra? Co ji tvoří? Kdo ovlivňuje šíření organismů na Zemi? Jak? Uveď příklad. Jak se rostliny přizpůsobují životu v různých přírodních podmínkách? Co je to fotosyntéza? Jak funguje? Co je příčinou vývoje velkého množství druhů v různorodých geografických šířkových pásmech?

6 14.6 Pro šikovné Přidáváme sobě, bereme jiným Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Po mnoho generací měníme krajinu a pokoušíme se jí přetvářet podle svých představ. Mnohdy si nedostatečně uvědomujeme, že tak, jak se v přírodě rozpínáme, zmenšujeme životní prostor pro jiné živočišné i rostlinné druhy. Úkol: Uspořádejte debatu na téma: Člověk – krajina – živočišné druhy. Obecně platné závěry doložte příklady ze svého okolí. Zamysli se nad grafem. Co z něj vyplývá?

7 14.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography The biosphere is the layer of the planet Earth where life exists. This layer ranges from heights of up to ten kilometres above sea level, used by some birds in flight, to depths of the ocean such as the Puerto Rico trench, at more than 8 kilometres deep. These are the extremes; however, in general the layer of the Earth containing life is thin: the upper atmosphere has little oxygen and very low temperatures, while ocean depths greater than 1000 m are dark and cold. In fact, it has been said that the biosphere is like the peel in relation to the size of an apple. The biosphere is one of the four layers that surround the Earth along with the lithosphere (rock), hydrosphere (water) and atmosphere (air) and it is the sum of all the ecosystems. The biosphere is unique. So far there has been no existence of life elsewhere in the universe. Life on Earth depends on the sun. Translate the text.

8 14.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Co je to biosféra? a/ vodní obal Země b/ živý obal Země c/ vzdušný obal Země d/ podnebné pásy 3. Co/kdo ovlivňuje šíření organismů na Zemi? a/ podnebí b/ flóra c/ člověk d/ fauna 2. Co nepatří do biosféry? a/ fauna b/ flóra c/ lidé d/ PC, televize,.. 4. Jaké zvíře nenajdeme v tropických deštných lesech? a/ lenochod b/ orangutan c/ papoušek d/ velbloud 1.b 2.d 3.c 4.d Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

9 14.9 Použité zdroje, citace 1.https://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gifhttps://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gif 2.http://thumbs.dreamstime.com/thumb_470/ rKsm6w.jpg 3.http://images.clipartlogo.com/files/images/36/360060/bowl-of-rice-clip-art_t.jpghttp://images.clipartlogo.com/files/images/36/360060/bowl-of-rice-clip-art_t.jpg 4.http://files.mojecokolada.webnode.cz/ b36906/kakao-trinitario-jpg222.jpghttp://files.mojecokolada.webnode.cz/ b36906/kakao-trinitario-jpg222.jpg 5.http://www.zdeko-puzzle.cz/ /vecerni-savana.jpghttp://www.zdeko-puzzle.cz/ /vecerni-savana.jpg 6.http://www.puzzle-prodej.cz/gallery/l21114.jpghttp://www.puzzle-prodej.cz/gallery/l21114.jpg https://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gifhttps://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gif 2.http://thumbs.dreamstime.com/thumb_470/ rKsm6w.jpg 3.http://images.clipartlogo.com/files/images/36/360060/bowl-of-rice-clip-art_t.jpghttp://images.clipartlogo.com/files/images/36/360060/bowl-of-rice-clip-art_t.jpg 4.http://files.mojecokolada.webnode.cz/ b36906/kakao-trinitario-jpg222.jpghttp://files.mojecokolada.webnode.cz/ b36906/kakao-trinitario-jpg222.jpg 5.http://www.zdeko-puzzle.cz/ /vecerni-savana.jpghttp://www.zdeko-puzzle.cz/ /vecerni-savana.jpg 6.http://www.puzzle-prodej.cz/gallery/l21114.jpghttp://www.puzzle-prodej.cz/gallery/l21114.jpg 7.

10 AutorMgr. Lenka Hrdá Období05 /2015 Ročník6. ročník Klíčová slovaFauna a flóra AnotacePrezentace se zabývá živým obalem Země v závislosti na podnebných pásmech. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Anotace


Stáhnout ppt "14.1 Živý obal Země Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá."

Podobné prezentace


Reklamy Google