Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronická učebnice - II

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronická učebnice - II"— Transkript prezentace:

1 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.1 Živý obal Země Biosféru, živý obal Země, tvoří všechny živé organismy naší planety. Rostliny a živočichové se dokázali v průběhu svého vývoje přizpůsobit téměř všem prostředím a podmínkám. Pro jejich život je však vždy nezbytné sluneční záření a voda. Rozdílné podnebné podmínky a odlišná prostředí, jsou příčinou vývoje velkého množství druhů v různorodých geografických šířkových pásmech. Autor: Mgr. Lenka Hrdá

2 14.2 Procesy v biosféře Převládají dva významné procesy:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.2 Procesy v biosféře Převládají dva významné procesy: Tvorba organických látek organismy se schopností fotosyntézy Rozklad odumřelých pozůstatků Velký vliv na přírodní krajinu má činnost člověka – především odlesňování rozlehlých území, přeměna stepí na pole, odvodňování neúrodných krajin a zavodňování suchých oblastí. V biosféře převládají organismy získávající energii fotosyntézou. Rostliny tvoří 90% veškeré živé hmoty. Na živočichy připadá pouze 10%, většina z nich žije ve světovém oceánu.

3 14.3 Šíření organismů v biosféře
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.3 Šíření organismů v biosféře Kávovník pocházejí z Afriky se pěstuje nyní hlavně v Jižní Americe. Naproti tomu kakaovník, který má svůj původ v Jižní Americe, je jednou z hlavních plodin Afriky. Šíření organismů v biosféře ovlivňuje člověk. Například brambory a kukuřice, které pocházejí z Ameriky, se dnes pěstují téměř na celém světě. Podobně se celosvětově rozšířily obiloviny a rýže. Obdobně přispěl člověk i k šíření některých živočišných druhů.

4 14.4 Biosféra podle podnebných pásů
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.4 Biosféra podle podnebných pásů Na rozmístění organismů na Zemi má velký vliv podnebí a tvary zemského povrchu. Podnebný pás Vegetace Fauna Vlhký tropický pás Tropické deštné lesy Lenochod, anakonda, orangutan, kolibřík Střídavě vlhký tropický pás Savany Zebra, žirafa, klokan, lev, pásovec, gepard Tropický a subtropický suchý pás Pouště Velbloud, fenek, surikata, štír, zmije, moloch Mírný pás suchý Stepi Sup, osel, bažant, sysel, kojot, lama, vlk Mírný pás vlhký Listnaté, jehličnaté a smíšené lesy Datel, veverka, netopýr, jelen, liška, kuna Polární pás Tundry a ledovce Medvěd, vlk, orel, los, sob, liška Horské podnebí Výškové vegetační stupně Medvěd, rys, babočka, svišť, ještěrka

5 14.5 Procvičování a příklady
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.5 Procvičování a příklady Co je to fotosyntéza? Jak funguje? Co je to biosféra? Co ji tvoří? ? Jak se rostliny přizpůsobují životu v různých přírodních podmínkách? Kdo ovlivňuje šíření organismů na Zemi? Jak? Uveď příklad. Co je příčinou vývoje velkého množství druhů v různorodých geografických šířkových pásmech?

6 14.6 Pro šikovné Přidáváme sobě, bereme jiným Úkol:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.6 Pro šikovné Přidáváme sobě, bereme jiným Úkol: Uspořádejte debatu na téma: Člověk – krajina – živočišné druhy. Obecně platné závěry doložte příklady ze svého okolí. Po mnoho generací měníme krajinu a pokoušíme se jí přetvářet podle svých představ. Mnohdy si nedostatečně uvědomujeme, že tak, jak se v přírodě rozpínáme, zmenšujeme životní prostor pro jiné živočišné i rostlinné druhy. Zamysli se nad grafem. Co z něj vyplývá?

7 14.7 CLIL Translate the text.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 14.7 CLIL These are the extremes; however, in general the layer of the Earth containing life is thin: the upper atmosphere has little oxygen and very low temperatures, while ocean depths greater than 1000 m are dark and cold. In fact, it has been said that the biosphere is like the peel in relation to the size of an apple. The biosphere is one of the four layers that surround the Earth along with the lithosphere (rock), hydrosphere (water) and atmosphere (air) and it is the sum of all the ecosystems. The biosphere is unique. So far there has been no existence of life elsewhere in the universe. Life on Earth depends on the sun. Translate the text. What is the biosphere? The biosphere is the layer of the planet Earth where life exists. This layer ranges from heights of up to ten kilometres above sea level, used by some birds in flight, to depths of the ocean such as the Puerto Rico trench, at more than 8 kilometres deep.

8 14.8 Test znalostí a/ vodní obal Země b/ živý obal Země
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 14.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Co je to biosféra? a/ vodní obal Země b/ živý obal Země c/ vzdušný obal Země d/ podnebné pásy 3. Co/kdo ovlivňuje šíření organismů na Zemi? a/ podnebí b/ flóra c/ člověk d/ fauna 2. Co nepatří do biosféry? a/ fauna b/ flóra c/ lidé d/ PC, televize,.. 4. Jaké zvíře nenajdeme v tropických deštných lesech? a/ lenochod b/ orangutan c/ papoušek d/ velbloud b d c Test na známku

9 Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.9 Použité zdroje, citace https://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/obr/f2-1.gif 7.

10 14.10 Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 05 /2015 Ročník 6. ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 14.10 Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 05 /2015 Ročník 6. ročník Klíčová slova Fauna a flóra Anotace Prezentace se zabývá živým obalem Země v závislosti na podnebných pásmech.


Stáhnout ppt "Elektronická učebnice - II"

Podobné prezentace


Reklamy Google