Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poměr Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poměr Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci."— Transkript prezentace:

1 Poměr Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

2 Český jazyk 3. ročník S l o v e s a

3 Co vyjadřují slovesa? 1.Slovesa vyjadřují děj. Říkají nám, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje 2.Slovesa vyjadřují názvy osob, zvířat a věcí 12345

4 U sloves rozlišujeme dvojí číslo: Jednotné(volám, voláš, volá) a množné (zpíváme, zpíváte, zpívají) 2.Číslo se určuje jen u podstatných jmen, u sloves žádné není

5 Mohou slovesa vyjadřovat osobu? Ano, tři osoby v čísle jednotném, tři osoby v čísle množném 2.Ne, slovesa žádné osoby nevyjadřují

6 Jak se jmenuje slovní druh, který nám pomůže určit osobu? 1.Osobu určíme pomocí osobních zájmen 2.Osobu určíme podle ukazovacích zájmen 12345

7 Osobní zájmena jsou: Já, ty, on (ona,ono), my, vy, oni, (ony, ona) 2.Ten, ta, to, ti, ty, ta

8 Mění slovesa svůj tvar? Slovesa mají různé tvary a vyjadřují trojí čas 2.Slovesa mají jen jeden tvar, žádný čas nevyjadřují

9 Slovesa vyjadřují trojí čas: 1.Čas přítomný, minulý a budoucí 2.U sloves se čas nevyjadřuje, určuje se rychlost 12345

10 Čas přítomný nám říká, že se děj odehrává nyní, např.: Přišli jste včas. Petr to nevěděl. 2.Žáci čtou napínavé příběhy. Dnes vstávám brzy.

11 Čas minulý označuje děj, který se již stal dříve: Včera jsem vstával pozdě. Napsal jsem dopis 2.Stůj! Daří se mu dobře.

12 Čas budoucí označuje děj, který se stane; bude se konat: Co to vidím? Zkus to taky! 2.Budeš si se mnou hrát? Budu si číst knihu.

13 Co znamená slovesa časovat? Nic, slovesa se nečasují 2.Znamená měnit jejich tvary podle osoby, čísla a času

14 Jaké tvary mohou mít slovesa? Žádné tvary nemají 2.Tvar jednoduchý a tvar složený

15 Jednoduché tvary sloves jsou: Sportujeme, čtu si, smějeme se, pracuji… 2.Budu spát, byl jsem plavat, četl jsem si…

16 Složené tvary sloves jsou: Budu vyprávět, plaval jsem, budeš mluvit… 2.Hledím, spím, zpívám, lenoším…

17 Má budoucí čas jednoduché tvary? Ano, má – Popovídáme si, unaví se, poletíme, zamkne… 2.Ne, jen tvary složené – Budu si povídat, budu si číst…

18 Na co končí infinitiv (neurčitek)? Slovesný tvar končí na –t, -ci, -ct (psát, péci, říct) 2.Slovesný tvar končí na – l, -la, lo, -li, -ly, -la

19 Infinitiv (neurčitek) je tvar slovesa u kterého: Nelze určit osobu, číslo ani čas 2.Lze určit osobu, číslo a čas

20 Součástí některých sloves bývá zájmeno: sa, su 2.si, se (koupe se, myslí si..) tato slovesa nazýváme zvratná

21 Slovesný tvar zakončený na –l, la, -lo, -li, -ly, -la se nazývá: příčestí minulé 2.minulost Hlásili se

22 V koncovkách slovesných tvarů v přítomném čase píšeme: vždy i/í (visí, umí, zlobí, píši…) 2.vždy ou, au

23 Téma:Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Microsoft Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3, Internet Autor: Mgr. Jana Brdová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Poměr Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci."

Podobné prezentace


Reklamy Google