Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: RNDr. Bc. Miroslav Hruška Tematická oblast: Kinematics of a particle (kinematika hmotného bodu) Název DUMu: Uniform motion – A Kód: VY_32_INOVACE_FY.2.07 Datum: Cílová skupina: Žáci středních škol s CLIL výukou fyziky v angličtině Klíčová slova:Uniform motion Anotace: Prezentace slouží k zavedení pojmu rovnoměrný pohyb. Popisuje souvislost mezi okamžitou a průměrnou rychlostí. Prezentaci je vhodné použít při probírání nového učiva.

2 Kinematics of a particle 7. Uniform motion – A

3 Zdroj: archiv autora3 Uniform motion  Uniform motion (rovnoměrný pohyb) is a motion with constant speed  At uniform motion, average speed = instantaneous speed  Uniform motion can be rectilinear or curvilinear  Constant speed means constant magnitude of velocity

4 4 Speed at uniform motion  Which formula is not correct? Why?

5 Zdroj: archiv autora5  car with the system of constant speed  high-speed train of TGV, Shinkansen, etc.  chairlift (in the pic)  cable car  conveyor belt  satellite  Earth (?) Uniform motion around us

6 6 Speed as a function of time Although speed is constant, we can draw the graph of speed as a function of time

7 7 Distance as a function of time I Graph of distance as a function of time

8 8 Distance as a function of time II Graph of distance as a function of time

9 9 Formulas for distance  Formula for distance as a function of time:  If in time t = 0 some initial (počáteční) distance s 0 has been covered, then

10 10  What does uniform motion mean?  What would you see on a speedometer at a uniform motion?  Give some examples of uniform motion  At uniform motion, what does the graph of speed as a function of time look like?  Give the formulas for distance at uniform motion Revision

11 11 Revision – answers  Speed is constant (does not change)  Indicator (needle) would point the same value all the time  See page 5 :-)  Straight line (half-line) parallel to the axis t  s = vt, s = s 0 + vt  min

12 12 Distance as an area In the graph of speed as a function of time, distance can be represented as the area of the figure (obsah obrazce) under the graph! Here it is a rectangle.

13 That is all for now Thank you for your attention

14 14  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje:  Bednařík, M., Široká, M. Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Dotisk 3. vyd. Praha: Prometheus, s. ISBN  Hornby, A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5. vyd. Oxford: Oxford University Press, s. ISBN Autor nezaručuje funkčnost webových odkazů!


Stáhnout ppt "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google