Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: RNDr. Bc. Miroslav Hruška Tematická oblast: Kinematics of a particle (kinematika hmotného bodu) Název DUMu: Kinematics – introduction – A Kód: VY_32_INOVACE_FY.2.01 Datum:27. 7. 2013 Cílová skupina: Žáci středních škol s CLIL výukou fyziky v angličtině Klíčová slova:Mechanics, kinematics, dynamics, motion, rest, relativity of motion, particle, position, frame of reference, coordinates Anotace: Prezentace slouží k uvedení do problematiky kinematiky, určení jejího místa v rámci mechaniky, k vysvětlení relativity pohybu a klidu těles. Je vhodné ji použít při probírání nového učiva.

2 Kinematics of a particle 1. Kinematics – introduction – A

3 3 Kinematics is a part of mechanics  Mechanics studies motion of bodies  Kinematics describes motion without regard to its causes  Dynamics explains causes of motion

4 Zdroj: archiv autora4  position (= coordinate)  distance  speed  velocity (differs from speed!)  acceleration  time  frequency Kinematics works with quantities:

5 Zdroj: archiv autora5  force  mass  linear momentum  work  energy  power  efficiency Dynamics adds quantities:

6 6  Which quantities belong to the kinematic description of motion? Revision I time force mass velocity acceleration

7 7  Right now, are we moving, or are we at rest?  The motion of a body can only be described relative to something else!  So the answer depends on the so-called frame of reference we are using… (vztažná soustava) Relativity of motion and rest http://www.brightstorm.com/science/physics/linear-and-projectile-motion/relativity-in-motion/

8 8  The most common frame of reference is connected with the Earth  Sometimes we use the Sun  The frame of reference is complete after we add a coordinate system (souřadnicovou soustavu)  Then we can determine the positions of points of bodies Frame of reference

9 Zdroj: archiv autora9  The simplest coordinate system consists of coordinate axes oriented perpendicularly to each other  It is called Cartesian (kartézská) coordinate system  We use three axes, two axes ( see the pic ), or one axis Cartesian coordinate system

10 10  To simplify our studies, we will describe the motion of a particle  A particle is such a small object in comparison with the area it moves in that we can take it as a point  In Czech it is named hmotný bod, in English rarely point mass  A particle is just a model of a body Kinematics of a particle

11 11  Why do we say motion is relative?  What object is the most common frame of reference connected with?  What does a frame of reference consist of?  What is the main feature of the Cartesian coordinate system?  What is the model of a particle good for? Revision II

12 12 Revision II – answers  Motion relates to an other object  The Earth (its surface)   Perpendicular axes  It simplifies the description

13 That is all for now Thank you for your attention

14 14  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje:  Bednařík, M., Široká, M. Fyzika pro gymnázia, Mechanika. Dotisk 3. vyd. Praha: Prometheus, 2004. 288 s. ISBN 80- 7196-176-0  Hornby, A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1995. 1428 s. ISBN 0-19-431423-5


Stáhnout ppt "1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google