Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?"— Transkript prezentace:

1 Fonologie Cvičení číslo 5

2 Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?

3 eportfolio Otázka číslo 2

4 Čísla 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 jeden, jedna, jedno dva, dvě tři čtyři pět šest sedm osm devět deset

5 Čísla 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 jeden, jedna, jedno tři čtyři pět šest sedm devět

6 Čísla 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 tři šest sedm devět

7 Čísla 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

8 Verbs with “long” endings “Hard” type endings j á dělám-ám ty děláš-áš on dělá-á my děláme-áme vy děláte-áte oni dělají-ají “Soft” type endings j á mluvím-ím ty mluvíš-íš on mluví-í my mluvíme-íme vy mluvíte-íte oni mluví-í,-ějí

9 Verbs with “long” endings “Hard” type endings dávat, dát dělat, udělat hledat poslouchat říkat mít (irregular) “Soft” type endings koupit, mluvit, promíjet, přednášet, rozumět, slyšet, uslyšet, věřit, vidět, uvidět, vyprávět, vysvětlit, ztrácet, ztratit, prosit, učit se, umět vědět (irregular)

10 Napište na tabuli! ( Write the paradigms on the board!) skupina Askupina Bskupina C hledatztrácetmít věřitříkatslyšet vyprávětprositposlouchat

11 Verbs with “short” endings “Hard” type endings j á prominu-u ty promineš -eš on promine-e my promineme-eme vy prominete-ete oni prominou-ou “Soft” type endings j á pracuji-i,-u ty pracuješ-eš on pracuje-e my pracujeme-eme vy pracujete -ete oni pracují-í,-ou

12 Verbs with “short” endings “Hard” type endings poslechnout prominout (they aren’t all in-nout, it’s just that we don’t know any others) říci (irregular) číst (irregular) “Soft” type endings kupovat, pracovat, studovat, vysv ětlovat, jmenovat se (not all are -ovat) psát (irregular) Note: Czechs conjugate the soft like hard, so we will too.

13 Two irregular verbs číst já čtu ty čteš on čte my čteme vy čtete oni čtou psát já píšu ty píšeš on píše my píšeme vy píšete oni píšou

14 Napište na tabuli! ( Write the paradigms on the board!) skupina Askupina Bskupina C prominoutříci kupovat studovat vysv ětlovatčíst psátposlechnoutjmenovat se

15 How to form the past tense Create l-participle by removing “t” from infinitive and adding “l”: dělat > dělal, koupit > koupil, přednášet > přednášel If verb ends in vowel+-nout, change to - nul: prominout > prominul, but if consonant +-nout, remove -nout: poslechnout > poslechl If monosyllabic, shorten vowel: dát > dal Irregulars: mít > měl, číst > četl, říci > řekl

16 More about the past tense Add endings to the l- participle: –“zero” for masc sg –-a for fem sg, neut pl –-o for neut sg –-y for fem pl, masc inan pl –-i for masc anim pl –dělal, dělala, dělalo, dělaly, dělali Use forms of být as auxiliary verb (but not for 3rd person): –já: dělal jsem –ty: dělal jsi, dělals –on: dělal –my: dělali jsme –vy: dělali jste –oni: dělali

17 For the homework: Use the sentences from Lesson 2 on page 26


Stáhnout ppt "Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?"

Podobné prezentace


Reklamy Google