Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan Marek Marci z Kronlandu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan Marek Marci z Kronlandu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských."— Transkript prezentace:

1 Jan Marek Marci z Kronlandu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMJan Marek Marci z Kronlandu Označení DUMVY_32_INOVACE_06_2_07 AutorMgr. Zdeněk Srna Datum13. 2. 2013 Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filozofie a religionistiky Ročník3. ročník gymnázia

2 Klíčová myšlenka „ člověk, ač jako individuum smrtelný, má přesto od Boha propůjčenu ne- smrtelnost ve svém nekonečně se opakujícím plození “[1]

3 Život a dílo 1595 Lanškroun(Landskrone) 1667 Praha „čes.Galileo“, „čes.Platon“, „č.Archimedes“ polyhistor a renesanční myslitel vrstevník Descarta a Komenského studia fil. a teol.v Olomouci, lékař.v Praze prof.lékař.fak. a fyzik království Českého povýšen do stavu vladyckého a zeman., přídomek z Kronlandu (přesmyčka Lanškr.)

4 ve sporu o UK stál s kardinálem Harrachem proti jezuitům byl experiment.fyzikem, hl.obor-optika racionálně vysvětloval psych. a psychiatr. jevy experimentálně-senzualit.pojetím vědy byl posledním protiref.přírodovědcem, jenž byl schopen držet krok se svět.vědou všechny spisy vydal v Praze na smrtel.posteli vstupuje do jezuit.řádu

5 Fil.antropologie počátkem člověka je emanace ideje lidského těla v souvislosti se spojením muže a ženy - vznik člověka je dovršen, když bůh látce zformované ideou stvoří rozumovou a ne- smrtelnou duši - každý čl.má 3 složky: látka společná s ostatními tělesy idea lidského těla emanující z duše světa vlastní duše stvořená bohem

6 Dílo Idearum operatricium idea (1635) (Pomysl o ideách výkonných) původní fil.názory, odpor scholasticky orientovaných učenců Seu philosophia vetus restituta (1662) (Obnovení staré filozofie) rozvinutí a obhajoba nauky proti námitkám scholastických učenců a proti špatné interpretaci svých myšlenek

7 Texty k zamyšlení „Vymýšlejí se tvrzení, do té míry absurdní, že v uších vzdělaných lidí působí větší otřesy než rána palicí. …Příčina jejich omylů je v tom, že diskutují o přírodě, aniž se jí na něco dotázali, a věří, že se může změnit podle toho, co si oni myslí“[2]

8 „..jak by splaskli se svou prázdnou a klamnou filosofií! Jednou ranou by se zřítila do dávného chaosu jejich fyzika i se svými základy. Jaký tedy div, jsme-li pokládáni za kacíře, jsou-li pro údajnou absurditu předmětem posměchu naše tvrzení, podložená a podepřená samou přírodou, protože se liší od výmyslů těch, kteří nejsou ničeho znalí.“ [3]

9 spor o hodnocení přír.údajů z Bible mosaická teorie – připisuje údajům v Genesis značný vědecký význam Genesis a tzv. hermetické spisy považoval za východisko vší legitimní filozofické spekulace, vytýkal scholastikům, že zpochybňují údaje z Genesis

10 učení o duši světa svět se skládá z první látky a jediné substanciální formy tzv. „duše světa“ – tato duše je v látce celá v celku i v každé její části z duše emanují ideje, které v určitých místech a čase umožňují výskyt jednotlivých věcí, jednotlivé věci jsou pouze modifikacemi jediné světové substance

11 nic v pravém slova smyslu nevzniká – svět je jedna substance na jejímž povrchu probíhají akcidentální změny Světová evoluce idejí na počátku stvořil bůh chaos (bezroz- měrné nerozprostraněné jsoucno složené z látky a substanciální formy) s.f. obsaho- vala ideje všech věcí tzn. vznik světa z chaosu coby zárodku emanací

12 Otázky 01.Co kritizuje Marci v prvním txtu k zamyšlení ? 02.Jak interpretuje podstatu světa a možnost vzniku jednotlivých jsoucen ? 03.Druhý txt k zamyšlení poukazuje na chybu M.odpůrců, kteří… ? 04.Jakou roli plní v M. filozofii chaos ?

13 Citace [1] http://www.vesmir.cz/clanek/jan-marek- marci-z-lanskrounahttp://www.vesmir.cz/clanek/jan-marek- marci-z-lanskrouna [2] kol. Antologie z dějin českého a sloven. filozofického myšlení. Vyd.1. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1981. s. 254. [3] tamtéž s. 255.

14 Odkazy a zajímavosti http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169 539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/208572232200034-jan-marek- marci-z-kronlandu/http://www.ceskatelevize.cz/porady/10169 539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/208572232200034-jan-marek- marci-z-kronlandu/


Stáhnout ppt "Jan Marek Marci z Kronlandu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských."

Podobné prezentace


Reklamy Google