Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Renesance www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Renesance www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 Renesance Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMRenesance Označení DUMVY_32_INOVACE_07_2_06 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhDějiny výtvarného umění Ročník1. ročník a kvinta gymnázia

2 RENESANCE Renesance (renezance) je umělecký sloh a historická epocha trvající od 14. do 16. století. Vyznačoval se mj. zesvětštěním, individualismem a návratem k antice. Renesance z francouzského la renaissance znamená znovuzrození antiky a zahrnuje období mezi 14. a 16. stoletím (někde zasahující až do 17. století). Vznikla v italském městském státu Florencii a rozšířila se po celé Evropě jako spojnice mezi antickou kulturou, kterou se snažila znovuoživit a čerpat z ní. Hlavním předmětem zájmu se stalo Starověké Řecko. Důraz byl kladen na člověka a jeho život (humanismus). Italská renesance bývá označovaná jako počátek moderního věku (novověku).

3 Humanismus Humanismus (z latinského humanus, lidský) označuje myšlenkové směry a postoje, které jsou zaměřené na člověka a lidstvo. Vychází z uznané hodnoty každého lidského života. Obrací se od nebeských věcí více k věcem pozemským a lidským.

4 Obecné znaky výtvarného umění Krása a dokonalost patří nejen k bohu, ale i k člověku. Člověk může být krásný a krásu může i vytvářet. Vedle motivů biblických a antických se autoři věnují i námětům ze součastnosti. Autoři pracují se živými lidmi jako s modely pro postavy z dějin a mytologie, rozvijí se portrétní umění. Vznikají postupy a poznatky, které můžeme využívat i dnes (anatomie, techniky, kompozice, perspektiva,…

5 Sochařství Vlivem antických soch se sochařství stává prvním uměním, ve kterém došlo ke změnám směrem k renesančnímu pojetí. Objevují volně stojící sochy. Umělci dokážou úspěšně vyjádřit nejen dokonale proporce lidské anatomie, ale i dramatičnost scény (rozdíl proti středověku) expresivním zobrazením emocí gesty či zřasenou drapérií. Velkou výzvou se pro renesanční sochaře staly jezdecké sochy. Rozvíjí se portrétní sochařství, objevují se busty význačných osobností. Představitelé: Donatello byl florentský sochař a umělec rané renesance. Michelangelo Buonarotti je považován za největšího sochaře všech dob. Původem je také Florenťan.

6 Architektura Renesanční architekti se inspirovali antickými stavbami, jejich souměrností, jednoduchostí geometrických tvarů a pravidelností proporcí, důležité je také zachování lidského rozměru u staveb světských. Vznikají nové typy světské architektury staveb, jako je městská vila, zámek, palác nebo radnice. Městský dům i zámek má funkci reprezentativní. Vedle kamene se začaly užívat v mnohem větší míře cihly, stavby se zpravidla omítají a zdobí štukem nebo mramorovým obkladem.. Vzniká nový druh výzdoby spíše ploché fasády zvaný sgrafito. Místo lomených oblouků nastupují kruhové a u oken a dveří převládají jednoduché obdélné tvary.

7 Sgrafito Štuk h_house2%2C_Pardubice%2C_Czech_Republic.jpg %3ARenaissance_house.jpg

8 Filippo Brunelleschi Dóm Santa Maria del Fiore ve Florencii

9 Všimni si zdobení stavby a najdi tvar obdelníku

10

11 Malířství (kresba) Převažují i nadále náboženské motivy, ale i alegorie, portréty, historické náměty. Novou roli od středověku hraje kresba. V renesančním umění již slouží ke studiu skutečnosti. Typické jsou skicy vytvořené Leonardem da Vincim studující např. svalstvo, pohyby lidí i zvířat, rysy lidských tváří a vyjádření různých emocí. Převratný objevem renesance je trojrozměrnost a perspektiva – malíři se naučili pracovat s prostorem a vyjadřovat jeho hloubku (vyvolání iluze). Někteří umělci začali také pracovat v mnohem větší míře s užitím barev pro vyjádření stínu, např. Leonardo da Vinci a jeho sfumato. Z hlediska technického se setkáváme opět s freskami a deskovým malířstvím, ale právě renesance přinesla poprvé v dějinách umění techniku olejomalby. V kompozici uplatňuje princip tzv. zlatého řezu nebo trojúhelníková kompozice.

12 Malířství – představitelé Raná fáze: Masaccio, Fra Angelico, Botticelli Vrcholná fáze: Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael Santi Zvláštní kapitolou je benátské malířství: Giorgione, Tizian, Tintoreto, Veroneseho. Právě zde, v Benátkách, se začíná díky prvně jmenovanému umělci slavná řada ležících aktů, která má trvání až do 19. století.

13 Sandro Botticelli – Zrození Venuše _La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg

14 Tizian – Venuše urbinská _Venere_di_Urbino_-_Google_Art_Project.jpg

15 Úkol Kde vznikl renesanční sloh? Co znamená slovo perpektiva? Vyjmenuj typické renesanční stavby? Jaké postavy zobrazují renesanční umělci?

16 Úkol - řešení ve Florencii v Itálii zobrazení prostoru (trojrozměrnost) městská vila, zámek, palác nebo radnice Autoři pracují se živými lidmi jako s modely pro postavy z dějin a mytologie, rozvijí se portrétní umění.


Stáhnout ppt "Renesance www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google