Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Filozofie období helénismu - skepticismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Filozofie období helénismu - skepticismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj."— Transkript prezentace:

1 Filozofie období helénismu - skepticismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMFilozofie období helénismu – skepticismus Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_09 AutorMgr. Eva Adamíková Datum25. 11. 2012 Vzdělávací oblastČlověk ve společnosti Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

2 Filozofie období helénismu Skepticismus

3 Co se dozvíte? o významu slova skepse, něco o učení starověkých skeptiků, co jsou to trópy, koho nazveme agnostikem, a kdo je pro změnu dogmatik

4 Skepticismus V gnozeologii vyzvedá pochybnost Radikální skepse popírá sebe samu: „Nic není pravdivé“ Agnosticismus – vše je nepoznatelné, popírá možnost poznání mimoempirických skutečností

5 Kriticismus – přiměřené užívání skepse, např. kritický racionalismus K. R. Poppera Dogmatismus – neprověřuje svá východiska, lpí na starém, zavedeném, závěrům je přisuzován rys trvalosti, neměnnosti

6 Zakladatel Pyrrhon z Elidy Kladl si tři otázky: – Jaké věci jsou? – Jaký postoj k nim máme zaujmout? – Co tím získáme? Učení o trópech Překážky v poznání, argumenty zpochybňující obecnou platnost poznání V poznání je třeba provézt – epoché Obrázek 1.

7 Epoché – zdržení se úsudku za účelem dosažení duševního klidu Uzávorkování Základní trópy: – Rozdílnost živých bytostí – Rozdílnost lidí – Odlišnost smyslových orgánů

8 – Rozdílnost subjektivních stavů (nálady) – Rozdílnost postavení, vzdálenosti – Smíšení s tím, co je jiného druhu – Odlišné účinky objektů podle množství a složení – Relativnost všech jevů a vjemů – Častost a řídkost dojmů – Různost výchovy, mravů, náboženství a filozofických názorů

9 Otázky: 1.O kom řeknete, že je skeptik? 2.Vyjmenujte alespoň 5 trópů. 3.Vysvětlete význam slova epoché. 4.Užíváte ve svém životě kritický rozum? 5.Uveďte příklady dogmatického myšlení v dnešním světě. 6.Je dnešní svět poznatelný?

10 Odpovědi 1.Skeptik je věčný pochybovač, pochybuje o věcech, které jsou „většině jasné“ 2.Rozdílnost živých bytostí, rozdílnost živých tvorů, odlišnost smyslových orgánů, rozdílnost subjektivních stavů, rozdílnost postavení… 3.Epoché znamená „uzávorkovat“, zbavit se subjektivních pocitů, zdržet se všeho subjektivního…

11 4.Ano, kritický rozum předpokládá nepodléhání předsudkům, stereotypům, vytváření si vlastního názoru na základě argumentů, získaných vlastní zkušeností, studiem… 5.Dogmaticky myslí lidé, kteří nejsou ochotni pod tíhou nových argumentů změnit své stanovisko, svůj postoj… (křesťanský dogmatismus)

12 6.Otázka poznatelnosti světa je složitá, promítá se do ní určitá míra subjektivity, která souvisí se světonázorem člověka…Lidé neustále objevují nové pravdy…

13 Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80- 40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182- 064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

14 TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 8O-901588-4-6. Obrázek 1.: PETRARCA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm ons/d/d0/Petrarca-Meister_001.jpg


Stáhnout ppt "Filozofie období helénismu - skepticismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj."

Podobné prezentace


Reklamy Google