Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a společnost - sociologie TémaČlověk a společnost - sociologie Tematická oblastČlověk a společnost - sociologie NázevInstituce a organizace AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceVýznam institucí a organizací pro život člověka Přínos/cílové kompetencePochopení slov instituce, organizace, byrokracie, jejich znaky VY_32_INOVACE_50_14

2 Instituce a organizace - úvod Pochopení významu slov instituce a organizace, jejich vliv na život člověka, znaky institucí a organizací, byrokracie

3 Instituce a organizace Život dnešního člověka je někdy až přeorganizovaný. Aby si někdy mohl člověk zasportovat, musí se stát členem určité organizace. Když se staneme členy nějaké organizace, musíme platit příspěvky a dodržovat určitá pravidla …

4 Instituce Instituce zaujímají v sociální struktuře zvláštní postavení. Vystupují jako organizující a řídící složka určitých systémů, Instituce představují specificky lidský způsob, jak zajistit své přežití a reprodukci, tvoří jádro každé kultury.

5 Instituce Jaké instituce znáte? Vedle rodiny a státu se dostávají do centra pozornosti další instituce, jako např. soudy, policie, armáda, církev, vzdělávací a kulturní instituce atd. Instituce můžeme považovat za produkt organizace aktivit. Náboženství je systém víry, církev je instituce.

6 Instituce A.Gehlen – antropologické pojetí institucí - rozvíjením institucí člověk kompenzuje svoji nedostatečnou nebo pudovou, instinktivní výbavu. Na rozdíl od zvyků a obyčejů jsou instituce obvykle racionálně zdůvodňovány, nacházejí oporu v zákonech.

7 Organizace Instituce je nutno oddělit od organizací. Instituce totiž nemalí charakter členství, člověk se pohybuje v rámci instituce školství, přitom navštěvuje konkrétní školu – organizaci.

8 Organizace Charakteristické znaky organizací: - orientace na realizaci cíle - diferenciace pozic – volba funkcionářů - budování vlastní identity – image, rozvoj specifické organizační struktury

9 Organizace V organizaci obvykle existuje určité jádro, řídící centrum. Organizace vykonávají nad jedinci určitý dohled a svým způsobem je ukázňují. Organizace mohou postupem času vytvářet velmi složité struktury. Ve všech organizacích tvoří mocenské vztahy důležitou složku.

10 Byrokracie V politologii bychom mohli pojem byrokracie označit jako vládu úředníků. Sociologie chápe byrokracii jako určitou skupinu lidí, kteří uskutečňují vládu a správu. Vznik byrokratické formy správy souvisí s modernizací společnosti. První definici byrokracie podal M.Weber.

11 Byrokracie M.Weber Byrokracie – určitý ideální typ, princip K.Merton Byrokracie – trénovaná neschopnost Byrokracie dává základ institucionalizovanému řešení konfliktů.

12 Důvěra veřejnosti k vybraným institucím ( 1 =vysoká důvěra) školy2.13 policie2.34 Psychiatrické kliniky2.37 Státní prokuratura2.45 soudnictví2.46 vězení2.78

13 Zdroje a prameny PETRUSEK, Miloslav. Sociologie: občanská nauka : základy společenských věd. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 118 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80- 042-5981-2. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: Pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 127 s. ISBN 80-716-8304-3. EDUARD URBÁNEK, Jiří Buriánek. Základy sociologie: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: S, 1992, 127 s. ISBN 80-900-0966-2. ČADOVÁ, Barbara, Eduard URBÁNEK a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ: učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253- 0600-0. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 594 s. ISBN 80- 720-3124-4. BLAŽKOVÁ, Miloslava a BLAŽKOVÁ. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-118-3.


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google