Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sokrates www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sokrates www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMSokrates Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_04 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společensko vědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

2 Sokrates Obrázek 1.

3 Co se dozvíte? se Sokratem spojujeme vznik kritického myšlení, Sokrates nalézal v rozhovorech pravdu, Sokrates se domníval, že pravda a dobro spolu souvisí, Sokratův život je spojen s prvním tzv. etickým paradoxem v dějinách lidstva

4 469 – 399 př.n.l. Platónův učitel Syn sochaře a porodní báby Maieutika – rození pravdy v dialogu Daimonion – vnitřní hlas, který Sokrata odrazoval od páchání zla Stát mají řídit nejschopnější, nejvzdělanější – odpůrce athénské demokracie Sofokracie

5 Účastnil se veřejného života V peloponéské válce vynikl statečností i zdravou občanskou neposlušností Vyučoval bezplatně, živ byl z pohostinnosti svých žáků Eudaimonismus – usilování o štěstí, tj vzdělávat se, být neustále lepším a lepším člověkem – cesta ke štěstí Hledání pravdy a následné konání dobra – etický intelektualismus

6 Zdůrazňoval poznání sebe sama Ostrá Sokratova ironie a jeho schopnost dokazovat odpůrcům, jak málo toho vědí Metoda dialogu 1. část: destruktivní 2. část : konstruktivní Zavedl prvek kritičnosti Přijal hypotézu a následně rozebírá pojmové a obsahové důsledky

7 Odsouzen ke smrti Neuznával božstva a „kazil“ mládež Jeho přítel Kritón mu nabídl útěk z vězení Vypil kalich jedu 1. etický paradox v dějinách – má smysl žít mravně?

8 Otázky: 1.Proč Sokrates kritizoval sofisty? 2.Uvažoval Sokrates správně, když dával do souvislosti vědění a konání dobra? Svůj názor podepři argumentem. 3.Vysvětli termín sofokracie. 4.Proč Sokratova smrt znamenala první etický paradox v dějinách lidstva?

9 Odpovědi 1.Sokratovi šlo o poznání „opravdové“ pravdy, sofisté se snažili udolat své protivníky v komunikaci a tím „mít pravdu“. 2.Vzdělání a konání dobra jde ruku v ruce, navzdory tomu, že vidíme i příklady opačné… (problematika negramotnosti lidí ve světě) 3.Sokrates chtěl, aby společnost řídili lidé vzdělaní – filozofové.

10 4.Sokrates žil podle zásad, které hlásal a přesto byl odsouzen na smrt. Má tedy smysl žít podle určitých pravidel…?

11 Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

12 TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN Obrázek 1.: GEORGE SCHLEGEL LITHOGRAPHERS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/a/ac/George_Schlegel06.jpg


Stáhnout ppt "Sokrates www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google