Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuTrh, práva spotřebitele – tržní mechanismus Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastEkonomika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhFinanční gramotnost Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák,1.ročník Anotace Žáci 1. ročníku získají nové znalosti z oblasti trhu a naučí se orientovat v základních pojmech. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovatrh, subjekty trhu, dělení trhu, tržní mechanismus, základní prvky tržního mechanismu, schéma Datum TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE – TRŽNÍ MECHANISMUS

2 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, prodávající s kupujícím je to mechanismus, jehož prostřednictvím dochází k výměně činností a výsledků těchto činností nebo hodnot mezi několika ekonomickými subjekty je základní prvek tržního hospodářství Další

3 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Subjekty trhu domácnosti podniky stát (vláda) Další STÁT PODNIKY DOMÁCNOSTI

4 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb – nakoupené produkty spotřebovávají – představují tedy spotřebitele Další

5 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE podniky – nakupují výrobní faktory, které přetvářejí na produkty, které prodávají Další

6 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE stát (vláda) – má specifické postavení – prostřednictvím zákonů stanovuje podmínky pro ostatní účastníky trhu Další

7 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Dělení trhu 1. Podle množství zboží – dílčí – jeden druh zboží např. trh s mobilními telefony, trh automobilů – agregátní – trh veškerého zboží Další

8 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE 2.Z hlediska územního členění – místní – trh místních specialit (např. olomoucké tvarůžky), region města Prahy, Plzně, Olomouce atd. – národní – trh určitého státu, pro nějž jsou charakteristické určité produkty (např. italská pizza), – nadnárodní – střední Evropa, EU atd. – světový – globálně pojatý trh celého světa, vývoj cen určitých komodit na světovém trhu (např. vývoj cen ropy) Další

9 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE 3. Podle předmětu směny – trh výrobků a služeb (trh produktů) základní, primární – trh výrobních faktorů trh práce, trh půdy, trh kapitálu – trh finanční peněžní, kapitálový Další

10 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Tržní mechanismus je založen na procesu vzájemného ovlivňování a působení nabídky, poptávky a ceny zabezpečuje fungování hospodářského procesu v tržní ekonomice měl by být doplňován vhodnými zásahy státu Další

11 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je větší než poptávané množství, část statků (a služeb) se neprodá výrobci ve snaze prodat snižují cenu, což vyvolá růst poptávaného množství, přebytek mizí a trh se dostává do rovnováhy Další

12 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Jak tržní mechanismus funguje jestliže nabízené množství je menší než poptávané množství, vzniká neuspokojená poptávka začínají se tvořit fronty, vytvářejí se pořadníky, nabízejí úplatky výrobci při této situaci zvyšují cenu, a tak nedostatek mizí Další

13 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Základní prvky základní prvky tržního mechanismu tvoří: agregátní (celková) poptávka (P = D) agregátní nabídka (N = S) cena (C = P) Další

14 TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE Tržní mechanismus nabídka a poptávka se střetnou na trhu vytvoří se cena, která při dalším rozhodování ovlivňuje nabízející i poptávající Další Nabídka Poptávka Cena Trh

15 1. Charakterizujte trh. 2. Kdo je subjektem trhu? 3. Jak členíme trh? 4. Charakterizujte tržní mechanismus?

16 ZDROJE A PRAMENY ZLÁMAL J., MENDL Z., Ekonomie nejen k maturitě, 1. díl. 1 vyd., ComputerMedia, ISBN: ČECHOVÁ J., MÜNCH, O., MACHÁČKOVÁ J., KLÍNSKÝ P., Ekonomika pro gymnázia. 2 vyd., EDUKO nakladatelství, s.r.o., ISBN: Obrázky:


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google