Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY II Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY II Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."— Transkript prezentace:

1 PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY II Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz

2 Anotace Materiál seznamuje žáky se známým psychologickým experimentem (Vězeňský experiment). Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slovaZimbardův vězeňský experiment Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina16 - 19 let Vazby na ostatní materiályDalší materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

3 Philip G. Zimbardo Stanfordova univerzita

4 Zimbardův vězeňský experiment Experiment z roku 1971 Autorem profesor psychologie Philip G. Zimbardo a jeho kolegové ze Stanfordovy univerzity Záměrem bylo zkoumat sociální psychologii uvěznění Impulzem byly výzkumy na válečných zajatcích a rukojmích, poměry ve věznicích v USA Experiment měl trvat dva týdny

5 Hypotézy Autoři chtěli potvrdit tzv. situační hypotézu: Dehumanizující vliv mají podmínky ve vězení (fyzické, sociální, psychologické), nikoli samotné osoby v něm Přidělení role „vězně“ nebo „dozorce“ povede k významným rozdílům v sociální interakci, náladě, v patologických projevech a postojích k vlastní osobě Jde o experiment s jednou nezávislou proměnnou, s náhodným rozdělením rolí

6 Zkoumané osoby Výzkumníci najali studenty-dobrovolníky na simulaci vězeňského života (inzerát) Dobrovolníci postoupili testy osobnosti Byli vyhodnoceni jako citově stabilní, vyzrálí, dodržující zákony (vyloučeni byli muži s psychickými a zdravotními problémy, s přestupky proti zákonu) Bylo vybráno 21 bílých mužů ze střední vrstvy, vzájemně se neznali Hod mincí určil, kdo bude dozorce (11) a kdo vězeň (10). Podepsali informovaný souhlas, bylo jim slíbeno 15 USD /den

7 Technické podmínky Vězeňské cely“ byly zřízeny ve sklepení univerzitní budovy Místo dveří byly mříže (cely byly vybudovány z laboratoří) Společná chodba („dvorek“) Na konci chodby ze skříně vytvořena „samotka“ (dalo se v ní jen stát, tma) Žádná okna, hodiny Do „programu“ byla zařazena i návštěva vězeňského kaplana a návštěvní den (rozhovor příbuzných vězňů s „ředitelem“ vězení)

8 „Zatýkání“ Jednoho nedělního rána „vězně“ „zajala“ policie Dostali na ruce želízka Vyslechli je na policejní stanici Odvedli je do „vězení“ se zavázanýma očima Tam je svlékli do naha, prohledali, odvšivili sprayem, dali jim vězeňské mundůry, čepice, řetěz na nohu, identifikační číslo (nesměli užívat své jméno)

9 Instrukce pro dozorce Dozorci dostali obušky, želízka, píšťalky, klíče od cel Uniforma khaki (kalhoty, blůza), zrcadlové sluneční brýle Střídali se ve směnách po osmi hodinách, zbytek času byli doma (vězni byli ve vězení neustále) Bylo jim řečeno, že mají „udržovat pořádek“ bez fyzického násilí Mohou si vymyslet vlastní metody, jak chod vězení řídit Při nedodržení pravidel mohou vězně trestat

10 První den experimentu Nejdříve nebrali vězni situaci vážně a dozorci nevěděli, jak si vymoci autoritu → časté osobní konfrontace Vztahy mezi dozorci a vězni se rychle zformovaly Dozorci se na vězně dívali jako na podřadné a nebezpečné Vězňové považovali dozorce za tyrany a sadisty

11 Vzpoura Druhý den ráno zorganizovali vězňové povstání Roztrhali svá identifikační čísla Zabarikádovali se v celách postelemi Dozorci přivolali posily, odháněli vězně ode dveří pěnovým hasicím přístrojem Vpadli do cel a vězně svlékli Odnesli postele Všemožně vězně zastrašovali

12 Po vzpouře Po vzpouře dozorci neustále vymýšleli nová pravidla Často vězně v noci budili („sčítání“) Nutili je provádět zbytečné úkoly Trestali je za „přestupky“ Po fyzické síle nasadili dozorci psychologické taktiky (bourání solidarity mezi vězni) Vězňové jevili známky rozrušení Autoři výzkumu začínají uvažovat o předčasném ukončení experimentu

13 Po vzpouře Vzpoura vedla paradoxně k větší soudržnosti mezi dozorci Vězni se nakonec snažili jen každý sám za sebe Druhý den musel experiment ukončit jeden z vězňů kvůli psychickým problémům: nekontrolovatelný pláč, rozrušení, zuřivost

14 Ukončení Experiment byl původně plánován na 14 dní Šestý den výzkumníci experiment náhle ukončili pro dobro všech zúčastněných Podle autorů výzkumu byl experiment přínosný: ukázal, jak snadno mohou být normální, zdraví, vzdělaní mladí lidé radikálně proměněni pod tlakem instituce, např. vězeňského prostředí

15 Citace ze zprávy o výzkumu „ Na výsledku tohoto simulovaného vězeňského prožitku bylo nejvíce překvapující to, jak jednoduše se u zcela normálních mladých mužů dalo vyvolat sadistické chování a jak nakažlivé bylo šíření emoční patologie mezi těmi, kteří byli pečlivě vybráni právě na základě své citové stability.“

16 Kritika Mnoho odborníků považovalo tento výzkum za krajně neetický Na dobrovolníky byl vyvíjen citový a fyzický stres, který nečekali a nesouhlasili s tím, že jej podstoupí Výsledky experimentu neospravedlňují utrpení zkoumaných osob Kvůli etickým problémům nebyl tento experiment opakován Je to uzavřený případ

17 Otázky Co bylo v experimentu nezávislou proměnnou? Jak bylo zajištěno náhodné rozdělení rolí Byla potvrzena nebo vyvrácena situační hypotéza? Jaký je váš názor na etickou stránku experimentu?

18 Zdroje-literatura HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80- 7178-386-2. PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-0871-3.

19 Zdroje-obrázky DEC. Zimbardo in Warsaw 2009 [online]. 2009 [cit. 2012-10-22]. Dostupné z: ttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zimbardo_in_Warsaw_2009.jpg?u selang=cs MATSUDA, Yukihiro. At Stanford University.jpg [online]. 2001 [cit. 2012-10- 22]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:At_Stanford_University.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:At_Stanford_University.jpg GAGNON, Michel. Prison winter [online]. 2007 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prison_winter.jpg?uselang=cshttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prison_winter.jpg?uselang=cs WODOCOMO. Sealand one dollar [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sealand_one_dollar.gif?uselang= cs

20 Zdroje-obrázky WODOCOMO. Sealand one dollar [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sealand_one_dollar.gif?uselang= cs BAŤHA, Matěj. Hlavolam pouta [online]. 2006 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hlavolam_pouta.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hlavolam_pouta.jpg?uselang=cs SCHWEISS, Markus. Metal whistle [online]. 2011 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Metal_whistle.svg?uselang=cs PRODUCER. Icon of two keys on a keyring [online]. 2009 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icon_of_two_keys_on_a_keyring.png CONTRAST, High. Hasící přístroj v Německu [online]. 2008 [cit. 2012-12-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fire_extinguisher_in_Germany.J PG?uselang=cs


Stáhnout ppt "PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE PSYCHOLOGICKÉ EXPERIMENTY II Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google