Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk Novák Tematický celek Finanční gramotnost – finanční matematika Ročník 1. až 4. ročník, gymnaziální vzdělávání Datum tvorby Anotace V Prezentaci jsou uvedeny definice vztahující se k základním termínům z finanční matematiky, především směnky, šeky, úroky a inflace. Úlohy zaměřené na praktickou aplikaci finanční matematiky i s informacemi pomáhajícími při jejich řešení Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Šek je cenný papír, kde výstavce šeku dává příkaz bance, aby osobě na šeku uvedené zaplatila částku, na kterou je šek vystavený. Co je to šek? Směnky a šeky

3 Náležitosti šeku - označení slovem „šek“ - příkaz „zaplaťte“ částku slovy i čísly - jméno toho, kdo má platit (šekovník přes banku) - místo a datum vystavení šeku - místo, kde se má platit - podpis výstavce šek Jaké náležitosti musí mít šek?

4 a) Rektasměnka b) Cizí c) Vlastní d) Avalová e) Soukromá Jak se označuje směnka, kterou nelze pustit do oběhu (nelze ji prodat)

5 a) Ano b) Ne c) Ano, ale jen ve zvláštních případech Je platná směnka, na které není uvedeno místo splatnosti

6 a) Akceptace směnky b) Blankosměnka c) Eskont směnky d) Indosament směnky e) Remitent Přiřaďte správné dvojice: 1.rubopis, převod směnky 2.přijetí směnky 3.věřitel 4.koupě dosud nesplacené směnky bankou 5.směnka, na které chybí některý údaj

7 a) Příjem veřejných rozpočtů, kterým se ze zákona odčerpává část důchodu poplatníka b) Příjem soukromého rozpočtu poplatníka c) Příjem rozpočtu státní organizace Co jsou to daně Daně a daňová politika

8 Uveďte strukturu daní v ČR a) Vlastní daně a nevlastní daně b) Přímé a nepřímé daně c) Pro fyzické osoby a právnické osoby

9 a) DPH b) Dani darovací c) Dani z příjmu d) Dani na ochranu životního prostředí Které dani se také říká univerzální daň

10 a) Spotřební dani b) Daní z nemovitosti c) Silniční dani d) Dani z příjmu Které dani se říká daň selektivní

11 a) Procentem vyjádřená částka b) Procentem vyjádřený poměr daně k základu daně c) Pevná částka Co je to sazba daně

12 OPAKOVÁNÍ – složené úročení Pan Lutovský uložil svému synovi při jeho narození Kč u banky na termínovaný vklad s roční úrokovou mírou 3,5% s půlročním úrokovacím obdobím. Jakou částku bude mít syn k dispozici ve věku 18 let? příklad

13 řešení Pan Lutovský bude mít celkem 2.18 = 36 úrokovacích období. Pan Lutovský našetří svému synovi k 18. narozeninám , 80 Kč.

14 OPAKOVÁNÍ – složené úročení Jaký úrok by musela banka poskytovat u vkladu z předchozího příkladu, aby se výsledná našetřená částka rovnala ? příklad

15 řešení Pan Lutovský bude mít opět celkem 2.18 = 36 úrokovacích období. Aby pan Lutovský našetřil svému synovi k 18. narozeninám Kč, musel by uložit na účet s úrokem 7,29%.

16 INFLACE  Urči jakou hodnotu bude mít Kč za rok, pokud se potvrdí roční odhad inflace ve výši 3%. příklad řešení Míra inflace je 3%. To znamená, že na konci tohoto roku bude mít zboží 100 Kč + 0, Kč čili 103 Kč. Zboží za x Kč bude mít na konci roku cenu Kč. Ztratili jsme skoro 3000 Kč.

17 INFLACE  Míra inflace dosáhne v tomto roce 3%. Kolik korun budeme muset zaplatit na konci tohoto roku průměrně za zboží, které stálo na konci minulého roku ? příklad řešení Za zboží zaplatíme o 339 Kč více.

18 INFLACE  Míra inflace se v tomto roce předpokládá ve výši 2,7%.  Kolik korun stálo na konci minulého roku průměrně zboží, za které zaplatím na konci tohoto roku Kč? příklad řešení Zboží stálo na konci minulého roku 4 868,50 Kč.

19 Obr. 1

20 INFLACEpříklad řešení I … je nutná snížená částka o inflaci I 0 … je původní částka p… je inflace n… počet let Při tříprocentní inflaci bude mít Kč, stejnou hodnotu, jako má v dnešní době Kč (peníze tak ztratí přes 25 % své hodnoty). Urči hodnotu Kč po deseti letech, pokud se bude průměrná hodnota inflace v tomto období bude rovnat 3%.

21  Abychom si to ještě jednou shrnuli. Pokud si nyní schováme doma do slamníku Kč, budeme mít za deset let ve slamníku stále ještě Kč, ale nakoupíme za ně v průměru pouze tolik zboží jako bychom nyní nakoupili za Kč.

22  ODVÁRKO, O., Úlohy z finanční matematiky pro střední školy. 1. vydání. Praha : Prométheus, ISBN  PETÁKOVÁ J., Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ Praha : Prométheus, ISBN  Zdroj obrázku Obr.1: vyvoj-cen.jpg


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk."

Podobné prezentace


Reklamy Google