Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity II/2 – Inovace a zkvalitnění výuky cizích jazyků na středních školách Autor Mgr. Radmila Vovková Číslo materiálu VY_22_INOVACE_ANJ_4S2N_VO_27_30 Název Reported Speech Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětAnglický jazyk Ročník4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tématický celekGramatika AnotaceVýkladová prezentace objasní žákům, jak správně reprodukovat něčí výrok buď v okamžiku promluvy nebo po delší době, seznámí je s lexikálními změnami a hlavně se změnami gramatických časů. Dále žáky seznámí s principy tvoření nepřímé otázky. Na daném cvičení si zvládnutí učiva ověří. Součástí je klíč ke cvičení. Doporučují se další cvičení z různých zdrojů. Metodický pokynViz předposlední strana prezentace Klíčová slovaReported statements, reported questions, reporting verbs, change of tenses. Očekávaný výstupŽáci se naučí reprodukovat výroky jiných osob, osvojí si s tím související gramatická pravidla (posun časů, změna zájmen a příslovečných určení času a místa). Získané vědomosti si ověří prakticky na cvičeních. Datum vytvoření

2 REPORTED STATEMENTS Peter says he doesn´t know that girl. Peter said he didn´t know that girl. They announed they would come on Tuesday. She told us she had lived in Australia. She wants to know what the time is.

3 Direct speech – exact words and „ …..“ John said: „I haven´t eaten since the morning.“ When we report speech with a reporting verb say, tell, ask, answer, reply, announce, report, write, read, want to know, know, learn, feel, add in the present we use the same tenses but we have to change the pronouns and verb forms John says (that) he hasn´t eaten since the morning.. When we report somebody´s speech after some time, we use past tense of the verbs and the tense of the verbs is changed, too. John said he hadn´t eaten since the morning.

4 Direct SpeechReported Speech Present Simple „We work every day.“  Past Simple They said they worked every day. Present Continuous „I am doing my homework“.  Past Continuous He said he was doing his HW. Past Simple „I spent two years in Mexico.“  Past Perfect He said he had spent 2 years in Mexico. Past Continuous „They were travelling around Europe.“  Past Perfect Continuous They said they had been tra- velling around Europe. Present Perfect Simple „I haven´t packed my luggage yet.“  Past Perfect Simple She said she hadn´t packed her luggage yet.

5 Direct SpeechReported Speech Present Perfect Continuous „We have been waiting for you 2 hours.“  Past Perfect Continuous They said they had been waiting for me/us 2 hours. Be going to „We are going to get married in June.“  Was/Were going to They announced they were going to get married in June. Modal verbs (can, will, must) „I can´t walk any more.“ „The results will be known soon.“ „You must stop crying.“  Could, Would, Had to She added she couldn´t walk any more. They reported the results would be known soon. Mum said to her daughter she had to/must stop crying.

6 Other Changes in Reported Speech Words for Time and Place Direct SpeechReported Speech today  that day tonight  that night tomorrow  the next day/the following day next (week, month etc.)  the next/the following (week, month, …) ago  before yesterday  the day before/the previous day last (week, month, …)  the last/the previous (week, month,…) now  then here  there this (place)  that (place)

7 Other Changes in Reported Speech Pronouns and Possessives Direct SpeechReported SpeechDirect SpeechReported Speech I  he/sheyours  mine/ours me  him/herwe  they my  his/herus  them mine  his/hersour  their you  I/weours  theirs your  my/our

8 Note! We don´t change the tense when: Situations/feelings/opinions in the original speech are still true: „I love your brother.“ - She said she loves my brother. We talk about generally valid truth: „2+2 are four.“ - We learnt that 2+2 are four. MUST expresses permanent necessity: „You must not smoke!“ – The doctor ordered (me) that I must not smoke. Past Perfect is used in original speech. „I hadn´t flown before.“ – She said she hadn´t flown before.

9 Reported Questions „Are you busy?“ She wants to know if you are busy. She wanted to know if you were busy. „Where does Sue live?“ We want to know where Sue lives. We wanted to know where Sue lived. The same rules as for reported statements. However, the word order is the same as in declarative sentences (oznamovací věty).

10 And now a bit of practice. You met Kevin yesterday, he told you many new things. Report them. 1. „I´m living in London.“ Kevin told me 2. „My father isn´t very well.“ He said 3. „My sister has had a baby. He said 4. „I saw Helen at a party in June and she seemed fine.“ He said 5. „I don´t know what Frank is doing.“ Kevin said 6. „I haven´t seen Joe recently.“ He said 7. „I´ll tell Chris I saw you“. He said 8. „I want to go on holiday but I can´t afford it.“ Kevin told me he was living in London. his father wasn´t very well. his sister had had a baby. he had seen Helen at a party in June and she had seemed fine. he saw Helen at a party in June and she seemed fine. he didn´t know what Frank was doing. he hadn´t seen Joe recently. he would tell Chris he had seen me. he wanted to go on holiday but he couldn´t afford it.

11 PRACTISE MORE IN YOUR BOOKS

12 Metodické pokyny k materiálu 1)Tento digitální učební materiál je zaměřen na osvojení si učiva týkajícího se nepřímé/reprodukované řeči včetně otázek. 2) Na prvních stranách se žáci seznámí s pravidly pro vyjadřování nepřímé řeči v okamžiku promluvy a s odstupem času, s lexikálními změnami v oblasti zájmen, příslovečných určení místa a času a se změnami gramatických časů. 3)Další část materiálu je zaměřena na pravidla tvoření nepřímé otázky 4) Předposlední část přináší výjimky v reprodukované řeči. 5) Poslední část je zaměřena na základní procvičení daného materiálu. Doporučuje se vypracovat podobná cvičení z jiných zdrojů. 6) Metodický pokyn je uveden u cvičení.

13 Použité zdroje FOLEY, Mark; HALL, Diane. My Grammar Lab: Intermediate. Harlow: Pearson, 2013, ISBN MURPHY, Raymond. English Grammar in Use. Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, ISBN AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google