Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

46.1 Preromantismus, romantismus Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "46.1 Preromantismus, romantismus Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura."— Transkript prezentace:

1

2 46.1 Preromantismus, romantismus Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Drahomíra Párová ZÁMEK NEUSCHWANSTEIN V BAVORSKU ZÁMEK HLUBOKÁ V JIŽNÍCH ČECHÁCH TIEDMAN/GUDE, SVATEBNÍ PLAVBA V HARDANGERU RICHARD WAGNER R.WAGNER, OPERA VALKÝRA R.WAGNER, OPERA VALKÝRA

3 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura JOSEF DOBROVSKÝJOSEF DOBROVSKÝ ( ) -nepsal česky, ani nevěřil v budoucnost českého jazyka -Zevrubná mluvnice jazyka českého – první moderní mluvnice češtiny, napsána německy -Slovník německo-český (2 díly) JOSEF DOBROVSKÝJOSEF DOBROVSKÝ ( ) -nepsal česky, ani nevěřil v budoucnost českého jazyka -Zevrubná mluvnice jazyka českého – první moderní mluvnice češtiny, napsána německy -Slovník německo-český (2 díly) VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS ( ) -nakladatelství Česká expedice -Krameriovy c.k. vlastenecké noviny VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS ( ) -nakladatelství Česká expedice -Krameriovy c.k. vlastenecké noviny FRANTIŠEK PALACKÝFRANTIŠEK PALACKÝ ( ) -zakladatel moderního českého dějepisectví -Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (česká historie od pravěku do roku 1526 = nástup Habsburků) FRANTIŠEK PALACKÝFRANTIŠEK PALACKÝ ( ) -zakladatel moderního českého dějepisectví -Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě (česká historie od pravěku do roku 1526 = nástup Habsburků) JOSEF KAJETÁN TYLJOSEF KAJETÁN TYL ( ) -dramatik, herec, novinář -Fidlovačka (píseň Kde domov můj) -Strakonický dudák JOSEF KAJETÁN TYLJOSEF KAJETÁN TYL ( ) -dramatik, herec, novinář -Fidlovačka (píseň Kde domov můj) -Strakonický dudák České národní obrození = hnutí, které usilovalo o obrodu českého jazyka, kultury a veškerého národního života. České národní obrození = hnutí, které usilovalo o obrodu českého jazyka, kultury a veškerého národního života. KAREL HYNEK MÁCHAKAREL HYNEK MÁCHA ( ) -nejvýznamnější představitel českého romantismu, jeden z největších českých básníků (psal však i prózu) -rozsáhlá báseň Máj KAREL HYNEK MÁCHAKAREL HYNEK MÁCHA ( ) -nejvýznamnější představitel českého romantismu, jeden z největších českých básníků (psal však i prózu) -rozsáhlá báseň Máj KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ ( ) -epigramy -rozsáhlé básně Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest svatého Vladimíra KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ ( ) -epigramy -rozsáhlé básně Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest svatého Vladimíra KAREL JAROMÍR ERBEN KAREL JAROMÍR ERBEN ( ) -sbíral lidovou slovesnost -sbírka balad Kytice KAREL JAROMÍR ERBEN KAREL JAROMÍR ERBEN ( ) -sbíral lidovou slovesnost -sbírka balad Kytice BOŽENA NĚMCOVÁBOŽENA NĚMCOVÁ ( ) -rovněž sbírala a inspirovala se lidovou slovesností -Babička BOŽENA NĚMCOVÁBOŽENA NĚMCOVÁ ( ) -rovněž sbírala a inspirovala se lidovou slovesností -Babička 46.2 Co již víme ?

4 46.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura ANGLIE George Gordon Byron ( ) Childe Haroldova pouť ANGLIE George Gordon Byron ( ) Childe Haroldova pouť USA Edgar Allan Poe ( ) Havran USA Edgar Allan Poe ( ) Havran FRANCIE Victor Hugo ( ) Legenda věků Chrám Matky Boží v Paříži Bídníci Alexandre Dumas st. ( ) Tři mušketýři Hrabě Monte Christo FRANCIE Victor Hugo ( ) Legenda věků Chrám Matky Boží v Paříži Bídníci Alexandre Dumas st. ( ) Tři mušketýři Hrabě Monte Christo NĚMECKO Heinrich Heine ( ) Kniha písní NĚMECKO Heinrich Heine ( ) Kniha písní RUSKO Alexandr Sergejevič Puškin ( ) Evžen Oněgin RUSKO Alexandr Sergejevič Puškin ( ) Evžen Oněgin POLSKO Adam Mickiewicz ( ) Pan Tadeáš POLSKO Adam Mickiewicz ( ) Pan Tadeáš PREROMANTISMUS 2. polovina 18. století přechodné období mezi klasicismem a romantismem důraz na city, odmítá podřízenost autoritě, vyzdvihuje sepětí s přírodou ANGLIENĚMECKO Daniel Defoe Johann Wolfgang Goethe (1660 – 1731) (1749 – 1832) Robinson CrusoeFaust Jonathan Swift (1667 – 1745) Gulliverovy cesty PREROMANTISMUS 2. polovina 18. století přechodné období mezi klasicismem a romantismem důraz na city, odmítá podřízenost autoritě, vyzdvihuje sepětí s přírodou ANGLIENĚMECKO Daniel Defoe Johann Wolfgang Goethe (1660 – 1731) (1749 – 1832) Robinson CrusoeFaust Jonathan Swift (1667 – 1745) Gulliverovy cesty

5 46.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Co je romantismus?  literární směr ve všech evropských literaturách  navazuje na preromantismus  životní pocit a postoj člověka  protiklad racionalitě klasicismu  romantismus klade důraz na - ideu, práva na sebeurčení národa - city, fantazii a vůli - subjektivní vztah ke skutečnosti (individualismus) - protiklad snů a dobové skutečnosti - obdiv k minulosti, mystice, k lidové slovesnosti, k přírodě, k exotice Co je romantismus?  literární směr ve všech evropských literaturách  navazuje na preromantismus  životní pocit a postoj člověka  protiklad racionalitě klasicismu  romantismus klade důraz na - ideu, práva na sebeurčení národa - city, fantazii a vůli - subjektivní vztah ke skutečnosti (individualismus) - protiklad snů a dobové skutečnosti - obdiv k minulosti, mystice, k lidové slovesnosti, k přírodě, k exotice Co nepostrádají díla vytvořená ve stylu romantismu?  důraz na tvůrčí svobodu umělce směšuje žánry, využívá kontrastu a hudebnosti jazyka  obohacení jazyka o lidovou mluvu a archaismy  hlavní hrdina se myšlenkově ztotožňuje s autorem, je výjimečný, osamělý, neschopný se přizpůsobit, buřičský, jeho život končí většinou tragicky  výjimečné prostředí – jezero, lesy, skály, samoty, hřbitov, zříceniny, katedrála, běsnící živly  nešťastnou nebo nenaplněnou lásku  obliba poezie – lyrickoepické básně (balady, poemy), v próze historické romány a povídky Co nepostrádají díla vytvořená ve stylu romantismu?  důraz na tvůrčí svobodu umělce směšuje žánry, využívá kontrastu a hudebnosti jazyka  obohacení jazyka o lidovou mluvu a archaismy  hlavní hrdina se myšlenkově ztotožňuje s autorem, je výjimečný, osamělý, neschopný se přizpůsobit, buřičský, jeho život končí většinou tragicky  výjimečné prostředí – jezero, lesy, skály, samoty, hřbitov, zříceniny, katedrála, běsnící živly  nešťastnou nebo nenaplněnou lásku  obliba poezie – lyrickoepické básně (balady, poemy), v próze historické romány a povídky

6 46.5 Procvičení a příklady "Já píši vám - co mohu více? Co ještě mohu dodati? Teď vím, že máte právo sice mne pohrdáním trestati, leč ještě věřím, nešťastnice, že mne váš milosrdný soud nemůže přece zavrhnout. Já nejdřív mlčeti jsem chtěla; a věřte: nebyl byste znal nikdy můj ostýchavý žal, kdybych jen stín naděje měla, že třeba jednou za týden vás u nás na vsi uzřím jen, abych vám slůvko mohla říci a v duchu vaši tvář a hlas, než znovu navštívíte nás, dnem nocí abych mohla stříci... Však řekli, že jste samotář. Že na vsi nudíte se, víme. A my... z nás věru nejde zář, třebaže ze srdce vás ctíme. Proč jenom, proč jste přišel k nám? Já v žalu opuštěné vsi té bych neznala vás, jak vás znám, ba ani žal, jejž pochopíte. "Já píši vám - co mohu více? Co ještě mohu dodati? Teď vím, že máte právo sice mne pohrdáním trestati, leč ještě věřím, nešťastnice, že mne váš milosrdný soud nemůže přece zavrhnout. Já nejdřív mlčeti jsem chtěla; a věřte: nebyl byste znal nikdy můj ostýchavý žal, kdybych jen stín naděje měla, že třeba jednou za týden vás u nás na vsi uzřím jen, abych vám slůvko mohla říci a v duchu vaši tvář a hlas, než znovu navštívíte nás, dnem nocí abych mohla stříci... Však řekli, že jste samotář. Že na vsi nudíte se, víme. A my... z nás věru nejde zář, třebaže ze srdce vás ctíme. Proč jenom, proč jste přišel k nám? Já v žalu opuštěné vsi té bych neznala vás, jak vás znám, ba ani žal, jejž pochopíte. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Mé zármutky, v tmách duše skryté, by smířil čas, pak (kdož to ví?) bych zadala se mužovi a byla mu i věrnou ženou i ctnostnou matkou usmířenou. Jiného?... Ne již V světě ráda nikoho nemohu mít já. Tak si to prozřetelnost žádá... Tak chtějí nebesa: Jsem tvá. Můj celý život mi tě slíbil, tys musel, musel přijíti. Tys ten, jenž Bohem seslán mi byl až do hrobu mě chrániti... Byls vidinou mých nočních snění, už drahý mi, když nezřený, tvůj zrak mě mučil plameny, tvůj hlas zněl v touhy rozeznění - a nebyl to jen sen - jak zvon! Jen vstoupil jsi, už jsem tě znala, a ztrnulá jsem, tvář mi vzplála, hlas nitra řekl mi: Toť on ! Och, ano... Já tě slýchávala, tys tiše se mnou rozmlouval, Mé zármutky, v tmách duše skryté, by smířil čas, pak (kdož to ví?) bych zadala se mužovi a byla mu i věrnou ženou i ctnostnou matkou usmířenou. Jiného?... Ne již V světě ráda nikoho nemohu mít já. Tak si to prozřetelnost žádá... Tak chtějí nebesa: Jsem tvá. Můj celý život mi tě slíbil, tys musel, musel přijíti. Tys ten, jenž Bohem seslán mi byl až do hrobu mě chrániti... Byls vidinou mých nočních snění, už drahý mi, když nezřený, tvůj zrak mě mučil plameny, tvůj hlas zněl v touhy rozeznění - a nebyl to jen sen - jak zvon! Jen vstoupil jsi, už jsem tě znala, a ztrnulá jsem, tvář mi vzplála, hlas nitra řekl mi: Toť on ! Och, ano... Já tě slýchávala, tys tiše se mnou rozmlouval, Alexandr Sergejevič Puškin, Evžen Oněgin, dopis Taťány Oněginovi když chudákům jsem pomáhala i když jsem v prosbách klekávala za zmatené své duše žal. Zda tys to, přízraku můj milý, se do světnice v oné chvíli průzračnou nocí nesnesl, nepostál tiše nad pelestí? A slova naděje a štěstí zdas v útěchu mi nehlesl? Kdo jsi? Můj anděl ochranitel? Či úskočný můj pokušitel? Viď, zbavíš mě mých zmatků těch? Snad je to klam, jenž svými stíny v mou nezkušenou duši leh! A mně je souzen osud jiný... Děj se, co děj! Já osud svůj dnes do rukou tvých svěřuji ti. Modlím se k tobě: Při mně stůj, mé slzy v dlaně tvé se řítí... A uvaž: já zde sama jsem, a nikdo mi tu rady nedá. A musím zahynouti, běda, i se svým němým úžasem. I čekám tě. Přijď, vytoužený. když chudákům jsem pomáhala i když jsem v prosbách klekávala za zmatené své duše žal. Zda tys to, přízraku můj milý, se do světnice v oné chvíli průzračnou nocí nesnesl, nepostál tiše nad pelestí? A slova naděje a štěstí zdas v útěchu mi nehlesl? Kdo jsi? Můj anděl ochranitel? Či úskočný můj pokušitel? Viď, zbavíš mě mých zmatků těch? Snad je to klam, jenž svými stíny v mou nezkušenou duši leh! A mně je souzen osud jiný... Děj se, co děj! Já osud svůj dnes do rukou tvých svěřuji ti. Modlím se k tobě: Při mně stůj, mé slzy v dlaně tvé se řítí... A uvaž: já zde sama jsem, a nikdo mi tu rady nedá. A musím zahynouti, běda, i se svým němým úžasem. I čekám tě. Přijď, vytoužený.

7 46.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Původní název: „Cesty k rozličným dalekým národům světa ve čtyřech dílech, napsal Lemuel ………., zprvu ranhojič, později kapitán na rozličných lodích“ Co je mimo jiné obsahem knihy? fantastický cestopis dobrodružné příběhy satira na lidskou společnost Kapitán Lemuel ………. vypráví o neuvěřitelných dobrodružstvích, která prožil u: - maličkých obyvatel Liliputu - brobdingnackých obrů - učenců na létajícím ostrově Laputa Napoví obrázky? - moudrých koní Hvajninimů Původní název: „Cesty k rozličným dalekým národům světa ve čtyřech dílech, napsal Lemuel ………., zprvu ranhojič, později kapitán na rozličných lodích“ Co je mimo jiné obsahem knihy? fantastický cestopis dobrodružné příběhy satira na lidskou společnost Kapitán Lemuel ………. vypráví o neuvěřitelných dobrodružstvích, která prožil u: - maličkých obyvatel Liliputu - brobdingnackých obrů - učenců na létajícím ostrově Laputa Napoví obrázky? - moudrých koní Hvajninimů Poznej, o jaké dílo se jedná:

8 46.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature THE RAVEN (1845) Edgar Allan Poe THE RAVEN (1845) Edgar Allan Poe Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary, Over many a quaint and curious volume of forgotten lore, While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping, As of some one gently rapping, rapping at my chamber door. "'Tis some visitor," I muttered, "tapping at my chamber door Only this, and nothing more." Ah, distinctly I remember it was in the bleak December, And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor. Eagerly I wished the morrow;- vainly I had sought to borrow From my books surcease of sorrow- sorrow for the lost Lenore For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore Nameless here for evermore. And the silken sad uncertain rustling of each purple curtain Thrilled me- filled me with fantastic terrors never felt before; So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating, "'Tis some visitor entreating entrance at my chamber door Some late visitor entreating entrance at my chamber door; This it is, and nothing more." Presently my soul grew stronger; hesitating then no longer, "Sir," said I, "or Madam, truly your forgiveness I implore; But the fact is I was napping, and so gently you came rapping, And so faintly you came tapping, tapping at my chamber door, That I scarce was sure I heard you"- here I opened wide the door; Darkness there, and nothing more. Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary, Over many a quaint and curious volume of forgotten lore, While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping, As of some one gently rapping, rapping at my chamber door. "'Tis some visitor," I muttered, "tapping at my chamber door Only this, and nothing more." Ah, distinctly I remember it was in the bleak December, And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor. Eagerly I wished the morrow;- vainly I had sought to borrow From my books surcease of sorrow- sorrow for the lost Lenore For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore Nameless here for evermore. And the silken sad uncertain rustling of each purple curtain Thrilled me- filled me with fantastic terrors never felt before; So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating, "'Tis some visitor entreating entrance at my chamber door Some late visitor entreating entrance at my chamber door; This it is, and nothing more." Presently my soul grew stronger; hesitating then no longer, "Sir," said I, "or Madam, truly your forgiveness I implore; But the fact is I was napping, and so gently you came rapping, And so faintly you came tapping, tapping at my chamber door, That I scarce was sure I heard you"- here I opened wide the door; Darkness there, and nothing more.

9 46.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.a 2.c 3.a 4.c Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

10 46.9 Použité zdroje a citace (slide č.1) č.1) č.1) č.1) (slide č.1) slide č.2) Mgr. Eva Zralá, DUM ČJ44.4 ( slide č. 2) ( slide č. 3,4,6) ( slide č.3) (slide č. 7) ( slide č. 7)

11 AutorMgr. Drahomíra Párová Období01 – 06/2012 Ročník9. ročník Klíčová slovaPreromantismus, romantismus, V.Hugo, A.Dumas, A.S.Puškin, E.A.Poe, A.Mickiewicz, H,Heine, G.G.Byron, D.Defoe, J.Swift, J.W.Goethe AnotacePrezentace popisující základní informace o literárních směrech preromantismu a romantismu. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace


Stáhnout ppt "46.1 Preromantismus, romantismus Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura."

Podobné prezentace


Reklamy Google