Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.55 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:1. VE

2 Německý preromantismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: G. E. Lessing, Mína z Barhelmu, Láokoón, Sturm und Drang, J. G. Herder, J. W. Goethe, F. Schiller, Myšlenky k filosofii dějin, Hlasy národů v písních Anotace: Žák se z prezentace dozví o představitelích německého preromantismu G. E. Lessingovi, J. G. Herderovi a jejich významu a dílech. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 G. E. Lessing, J. G. Herder

4 NĚMECKÝ PREROMANTISMUS literární hnutí Sturm und Drang = bouře a vzdor individuální vzpoura jedince proti okolnímu světu (hrdina většinou končí tragicky) proti společenské nespravedlivosti, útlaku, nesvobodě, pokrytectví největší rozmach – drama (hrdina v tragických a konfliktních situacích) a poezie

5 Představitelé německého preromantismu Gothold Ephraim LESSING Johann Gottfried HERDER Johann Wolfgang GOETHE Friedrich SCHILLER Donatien de SADE – francouzský spisovatel

6 Johann Gottfried Herder (1744–1803) spisovatel, filozof, průkopník preromantické estetiky v Německu a protestantský kazatel. Jeho myšlenky o národech a národních jazycích měly rozhodující vliv na německé i české národní obrození.

7 Byl přesvědčen, že během vývoje lidstva se v různých časových údobích podílí střídavě na tvorbě historie jednotlivé národy. Slovanské národy byly na řadě – měly se stát v budoucnosti rozhodujícím historickým činitelem. Dílo: Myšlenky k filosofii dějin (koncepce vývoje lidstva) Lidové písně (také Hlasy národů v písních)

8 Citáty Jací jsme, takové budou naše děti.“ „Život nám byl dán k práci, lásce a zušlechtění.“ „Knihy je třeba číst s takovou rozvahou a opatrností, s jakou byly napsány.“ „Jazyk spojil lidi v národ.“

9 Gotthold Ephraim Lessing (1729 – 1781) Kritik, básník, dramatik. Zasloužil se o znovuzrození zájmu o Shakespearovo dílo. Shakespeare se stal v Německu kultem – - tím dán najevo odpor proti ztuhlým klasicistním zásadám (např. zásada 3 jednot).

10 Dílo: Veselohra Mína z Barnhelmu Teoretický spis Láokoón čili o hranicích malířství a poezie

11 Opakování

12 Jak se nazývalo literární hnutí proti společenské nespravedlivosti, útlaku, nesvobodě, pokrytectví ? Sturm und Drang = bouře a vzdor. Které literární žánry se nejvíce rozšířily? Drama a poezie.

13 Kdo patřil k nejvýznamnějším představitelům německého preromantismu? Gothold Ephraim LESSING Johann Gottfried HERDER Johann Wolfgang GOETHE Friedrich SCHILLER Donatien de SADE – francouzský spisovatel

14 Myšlenky kterého německého filosofa a spisovatele měly největší vliv na vznik českého národního obrození? J. G. Herdera. O čem byl Herder přesvědčen? Během vývoje lidstva se v různých časových údobích podílí střídavě na tvorbě historie jednotlivé národy. Nyní jsou na řadě slovanské národy.

15 Ve kterém díle tuto myšlenku Herder vyslovuje? Myšlenky k filosofii dějin. Kdo se zasloužil v Německu o znovuzrození zájmu o Shakespeara? Gotthold Ephraim Lessing. Co tím dal najevo? Odpor proti ztuhlým klasicistním zásadám.

16 Použité zdroje Obrázky: Johann Gottfried Herder. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Gotthold Ephraim Lessing. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

17 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.56 – Johann Wolfgang Goethe


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google