Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258."— Transkript prezentace:

1 Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_04_PVP_189_Kli Druh učebního materiálu Prezentace Autor Mgr. Květa Klímová VY_32_INOVACE__04_PVP_189_Kli

2 Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví, Ekonomické lyceum PředmětMatematika RočníkTřetí, čtvrtý Název tematické oblasti (sady)Statistika a pravděpodobnost Název vzdělávacího materiáluGeometrický a harmonický průměr Anotace Vzdělávací materiál vysvětluje pojmy geometrický a harmonický průměr. Důraz je kladen na vysvětlení, kdy je vhodné používat tyto druhy průměrů namísto průměru aritmetického. Materiál může být použit v Matematice při výkladu nové látky ve 3. ročníku studijních oborů nebo při opakování látky při přípravě na maturitní zkoušku ve 4. ročníku. Zhotoveno, (datum/období)listopad 2013 Ověřeno18. prosince 2013

3

4 Proč volíme průměr za charakteristiku polohy znaku? Každá zjištěná hodnota znaku může být prezentována jako 2 hodnoty: - první je charakteristická pro celý soubor, - druhá představuje individuální odchylku jednotky, která má víceméně náhodný charakter. Utvořením aritmetického průměru získáme první hodnotu, která charakterizuje celý soubor. Individuální odchylky mohou být kladné i záporné a mají tendenci se navzájem rušit. Pokud ale pracujeme se souborem, kde odchylky nejsou náhodné, ale systematické, není aritmetický průměr vhodnou charakteristikou. Jde například o časové řady, kde data vykazují určitý trend, vývoj v čase.

5 Výpočty průměrného přírůstku

6 Průměrné tempo růstu

7 Geometrický průměr

8 Příklad: 2001200220032004 110,6104,8105,8109,5

9 2001200220032004 4,7 %1,8 %0,1 %2,8 %

10 Harmonický průměr

11 Cvičení:

12 Použitá literatura: ROBOVÁ, Jarmila, HÁLA, Martin a CALDA, Emil. Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika: matematika pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2013. 235 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 978-80- 7196-425-4. CALDA, Emil a DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia. Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008. 170 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 978-80-7196-365-3. Zdroje: Pro sestavení tabulek jsem použila Ročenku Českého statistického úřadu Česká republika v číslech 2005, ISBN 80-250-1081-3. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258."

Podobné prezentace


Reklamy Google