Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo: VY_32_INOVACE_26_01 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo: VY_32_INOVACE_26_01 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk."— Transkript prezentace:

1 číslo: VY_32_INOVACE_26_01 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Ročník: 6. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

2 Didaktický učební materiál Člověk rozumný – homo sapiens slouží k vizuální podpoře výkladové části hodiny. Prezentace je doplněna kontrolními otázkami či jednotlivými úkoly vztahujícími se k probíranému učivu. Metodické pokyny jsou uvedeny na jednotlivých stranách.

3  Postupem doby se z člověka vzpřímeného vyvinul člověk rozumný – homo sapiens.  Žil asi 300 tis. – 40 tis. př. n. l.  Kosterní ostatky člověka rozumného se našly v Africe, Asii i v Evropě.

4  Člověk rozumný se živil lovem zvěře, specializoval se na určitý druh zvěře podle místních podmínek, např. sever Evropy to byli sobi, ve střední Evropě převažovali mamuti a srsnatí nosorožci.  Svůj jídelníček doplňoval člověk rozumný sběrem plodů, rostlin a vajec.  Kožešiny ulovených zvířat sloužily jako jednoduchý oděv.

5  Člověk rozumný vyráběl dokonaleji opracované nástroje.  Jednalo se např. o hroty, nože, škrabadla, vrtáky, rydla.  Každý z nich byl určen pro jiný druh činnosti.  Získával je z jádra štěpných kamenů = pazourků.  K dřevěným oštěpům připevňoval kamenné a kostěné hroty

6  Lidé žili v jeskyních nebo v jednoduchých oválných přístřešcích zhotovených z kostí, paroží, slabých kmenů, větví a kůží.  Začal se vytvářet rod = skupina pokrevně příbuzných lidí.  Dorozumívali se jednoduchou nečlánkovou řečí.  Lidé začali přemýšlet o příčině smrti.  Zemřelé začali pohřbívat a do hrobu jim dávali milodary: zbraně a nástroje.  Do hrobů je ukládali ve skrčené poloze.

7  „ Oheň je ohromná moc. Přemůže vše. Zahání zvěř. Hřeje. Opéká maso. Bez ohně nelze přežít zimu… Však jen málo scházelo – a tlupa by byla bývala bez ohně. Hlína oheň udusí. Také déšť zalije ohniště neopatrné tlupě. Oheň třeba bedlivě stříci. Uhaslý oheň už neoživne.“ MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 33. ISBN  „Ťukl pazourkem do žlutého kamene – oj! Svítivá jiskra vylétla zářícím obloukem a zapadla ve tmě. Křísl ještě jednou –zase krásná jiskra!“

8  „…Huňáč tedy vzal sám do rukou pazourek i ohnivý kámen a křesal, až jiskry pršely. Za chvíli zakroužil z mechu malinký obláček dýmu a v dešti jisker se zvětšoval….“ MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 48. ISBN  „Zur uchopil tisový kolík a usilovným vrtáním vzbudil v kousku dřeva první jiskřičky. Ty zachytil do připraveného troudu a stálým foukáním troud rozdmýchal, že z něho brzy létaly jiskry na všechny strany, měnily se v malinké plaménky a zakusovaly se do suché trávy a tenounkých větviček.“ BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, s. 14. Duhová řada. ISBN

9  Člověk rozumný už dovedl rozdělat oheň.

10  1. Kde a kdy žil člověk rozumný?  2. Které kamenné nástroje vyráběl a proč?  3. Proč se nazývá homo sapiens člověk rozumný?  4. Jakou důležitou dovednost se člověk rozumný naučil?  5. Jak to udělal?  6. Co víš o způsobu obživy, obydlí člověka rozumného?

11  MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: pravěk a starověk pro základní školy. Vyd. 4., v Práci 1. Praha: Práce, 1995, 71 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN  BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, 139 s. Duhová řada. ISBN  Strana 9: MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 33. ISBN  Strana 10: MACKOVÁ, Iva a Miloš ZAPLETAL. Sachemův odkaz. První. Liberec: Skauting, 1993, s. 48. ISBN BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, s. 14. Duhová řada. ISBN Obrázky z Klipartu


Stáhnout ppt "Číslo: VY_32_INOVACE_26_01 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk."

Podobné prezentace


Reklamy Google