Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo: VY_32_INOVACE_26_02 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo: VY_32_INOVACE_26_02 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk."— Transkript prezentace:

1 číslo: VY_32_INOVACE_26_02 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Ročník: 6. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

2 Didaktický učební materiál Člověk vzpřímený – homo erectus slouží k vizuální podpoře výkladové části hodiny. Metodické pokyny jsou uvedeny na jednotlivých stranách. Pokud není uvedeno řešení správných odpovědí na otázky a úkoly, vyplývá z textu prezentace.

3  Vyspělejším druhem z rodu Homo byl člověk vzpřímený.  Žil přibližně před 1,5 mil. – 300 tis. př. n. l.  Žil v Africe, odtud se rozšířil i do Asie a Evropy.

4  Hlavní potravou člověka vzpřímeného byl sběr plodů, vajec a drobných živočichů, ale dokázal už lovit i velká zvířata (slony, nosorožce, koně, bizony, jeleny).  Lov probíhal tak, že zaútočili na osamělá zvířata nežijící se stádem nebo se snažili oddělit jediné zvíře od stáda.  Lovu se účastnili všichni členové tlupy.  K lovu používali dřevěný oštěp, kyje, kostěné nástroje a nový nástroj pěstní klín.

5  Pěstní klín byl jemněji opracován než sekáč.  Kámen, budoucí pěstní klín, si člověk položil na větší kámen, kovadlinu. Dalším tvrdším kamenem tvaroval kámen do mandlovitého tvaru se zašpičatělým hrotem.  Používal ho pak k bodání, řezání, i hrabání.

6  Člověk vzpřímený uměl používat oheň (i k úpravě masa), ale ROZDĚLAT JEJ NEDOKÁZAL.  Získával ho např. při požárech způsobených bleskem a pak ho udržoval.  Žil ve větších tlupách (20 – 30 členů) pod skalními převisy a v jeskyních.  Mezi sebou si rozdělovali povinnosti – muži lovili a vyráběli nástroje, ženy pečovaly o děti a staraly se o přípravu jídla.  Členové se dorozumívali pomocí posunků a zvuků.

7

8 1. Vyjmenuj shody a rozdíly mezi člověkem zručným a člověkem vzpřímeným. 2. Kde žil člověk vzpřímený? 3. Kdy žil člověk vzpřímený? 4. Proč začal více využívat oheň? Jaký měl pro něj význam? 5. Jaký nový nástroj používal homo erectus? Jak jej vyráběl? 6. Čím se živil?

9  MICHOVSKÝ, Václav. Dějepis: pravěk a starověk pro základní školy. Vyd. 4., v Práci 1. Praha: Práce, 1995, 71 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN  BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila, Lubor KYSUČAN a Marie FEJFUŠOVÁ. Dějepis: vzdělávací oblast Člověk a společnost. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2011, 139 s. Duhová řada. ISBN  Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Homo erectus [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW:  Obrázek ze strany 3 byl stažen :  Obrázky z Klipartu


Stáhnout ppt "Číslo: VY_32_INOVACE_26_02 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Člověk."

Podobné prezentace


Reklamy Google