Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2 Finanční gramotnost AUTOR:Müllerová TEMATICKÁ OBLAST:Matematika NÁZEV DUMu:Jak se připisuje úrok POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:05 KÓD DUMu:DM_FIN_MAT_05 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro 4. ročník gymnázií(oktáva). Prezentace pojednává o úrokové míře. Jednak informuje studenty že vkladové účty se liší tím, jak často je připisován úrok a že daná úroková míra bankou, která je vždy roční, nemusí být jediným ukazatelem zhodnocování peněz.To ilustruje poslední příklad. Prezentace slouží i k tomu, ukázat studentům, že kalkulačka je pomocník, když se s ní dokážeme „sblížit“.

2 Jak se připisuje úrok?

3 Úroková míra bývá u bank udávána číslem p.a. (per annum), ale banky se liší tím, jak často úrok připisují. Úrok může být připisován: p.a. (per annum) ročně p.s. (per semestre) pololetně p.q. (per quartale) čtvrtletně p.m. (per mensem) měsíčně p.sept. (per septimanum) týdně p.d. (per diem) denně

4 Čím častěji je připisován úrok, tím více korun bude mít klient za určitou dobu na účtu: viz. tabulka. Proto banky zavádějí i tzv. efektivní úrokovou míru i, kterou lze vypočítat dle vzorce: počet úrokovacích období za rok je n, úroková míra je p

5 připisování úroků roční úroková míra počáteční vklad 2 % ,- 2 % ,- 2 % ,- efektivní úroková míra 2 %2,015 %2,0184 % zůstatek na účtu na konci 1. roku , , ,05, ,87, ,44, ,31,- zůstatek na účtu na konci 5. roku ,08, ,96, ,56, ,1, ,89, ,16,- zůstatek na účtu na konci 10. roku , ,25, ,42, ,8, ,94, ,23,- ročněčtvrtletněměsíčně červeně uvedeny zůstatky po zdanění

6 Z tabulky je jasné, že po krátkou dobu uložení peněz nehraje připisování úroků až tak velkou roli, ale z dlouhodobějšího hlediska ano.

7 Efektivní úroková míra má svůj význam při otázce kam vložit peníze Porovnejte efektivní úrokové míry: a) Při vkladu s 3% úrokovou mírou a úrok je připisován ročně zůstává: Řešení: b) Při vkladu s 2,8 % a úrok je připisován čtvrtletně Úroková míra je tedy vyšší a tento účet se vyplatí

8 Úkol: 1)Vypočítejte podle vzorce efektivní úrokovou míru pro připisování úroků denně (počítejte, že rok má 360 dní) 2) Vypočítejte, kolik Kč by měl na účtu klient po roce, po pěti letech a po deseti letech, kdyby mu byly k počátečnímu vkladu ,- úroky připisovány denně (před zdaněním i po zdanění)

9 Řešení: 1) 2) viz tabulka doplněn poslední sloupeček

10 Řešení 2): roční úroková míra počáteční vklad 2 % ,- efektivní úroková míra zůstatek na účtu na konci 1. roku zůstatek na účtu na konci 5. roku zůstatek na účtu na konci 10. roku ročněčtvrtletněměsíčně červeně uvedeny zůstatky po zdanění 2 % ,- 2 % ,- 2 % ,- denně 2 %2,015 %2,0184 %2,020 % , , ,05, ,87, ,44, ,31, ,08, ,5, ,08, ,95, ,56, ,1, ,89, ,16, ,79, ,5, , ,28, ,42, ,8, ,94, ,23, ,6, ,-

11 Zdroje: vlastní (z absolvovaných školení) osobní finanční poradce


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google