Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Koncovky sloves. Učíme se správně psát koncovky sloves.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Koncovky sloves. Učíme se správně psát koncovky sloves."— Transkript prezentace:

1 Koncovky sloves

2 Učíme se správně psát koncovky sloves

3 Musím umět určit čas slovesa 1.čas přítomný děj právě probíhá chodíš, nosím, sází, balíme, nezlobí 2.čas budoucí děj se stane budu chodit, budeš číst, nakreslím, přečte, zabalí 3.čas minulý děj se už stal - končí na -l, -la, -lo, -li, -ly hrál, hrála, hrálo, hráli, hrály pracovali, hrabala, nosily, kreslil

4 Rozděl slovesa v čase př., min. a budoucím: přineseme, mohu, dívám se, napíšeš, hrál, zahrála, pošlu, šel, přijdeš, potřebuji, budu mít, zabalil, balila, bude balit, najdu, létala, poleze, zmizeli, kreslil

5 Kontrola přineseme, mohu, dívám se, napíšeš, hrál, zahrála, pošlu, šel, přijdeš, potřebuji, budu mít, zabalil, balila, bude balit, najdu, létala, poleze, zmizeli, kreslil

6 V čase přítomném a budoucím (také v rozk. způsobu) píšeme vždy jen -i např. zabalí, prosí, trpí, sází, nosí, zesílí, válí, prosím, prosíš… Vypiš slovesa v přítomném a budoucím čase: žehlí, zdraví, zdravili, pozdravím, poprosí, vystoupil, vystoupí, rozzlobí, vymyslel, napsali, nakreslíš žehlí, zdraví, pozdravím, poprosí, vystoupí, rozzlobí, nakreslíš

7 Sloveso je v minulém čase: Najdeme podmět - ptáme se kdo - co, musí být tedy v 1. pádě.

8 Hledej podmět Pracuj pozorně, každou větu si zkontroluj. Je tvůj podmět opravdu v 1. pádě? Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

9 Pracoval jsi správně? Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

10 U podmětu určíme rod - mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední POZOR! lidé, rodiče, my, vy, oni, všichni rod mužský životný houfy, davy, zástupy, stromy rod mužský neživotný děti, oči, uši rod ženský skupiny, stráže rod ženský Vrať se k předešlému cvičení, urči rod podmětu Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

11 Musím si zapamatovat pravidlo: V minulém čase píšeme  jen tehdy, je- li podmět rodu mužského životného (u několikanásobného podmětu stačí, aby v rodě mužském životném byl jeden z podmětů)

12 Urči rod podmětu a rozhodni, zda je věta napsaná dobře. Šišky padaly ze stromů. Veverky se schovaly ve větvích. Vrátili se k mamince všichni? Kdy se vrátily vaše děti? My jsme tam včera nebyli. Kluci i dívky přišli za tetou. U babičky se sešli její vnukové i vnučky. Lidé tam dlouho stáli. Stráže dobře hlídaly. Bolely nás oči. Stromy rychle opadaly.

13 Pokud jsi nenašel chybu, pracoval jsi dobře.


Stáhnout ppt "Koncovky sloves. Učíme se správně psát koncovky sloves."

Podobné prezentace


Reklamy Google