Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVelké systémy 17. století - Bacon Stupeň a typ vzdělávánístřední Vzdělávací oblast Vzdělávací oborObčanská nauka 4. ročníky maturitních oborů Tematický okruhfilozofie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Vysvětlit změny ve filozofickém myšlení 17. století, které ovlivnily tzv. evropský způsob myšlení, charakterizovat dvě základní tradice - racionalismus a empirismus jako metody poznání. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovagnozeologická filozofie, racionalismus, senzualismus, empirismus, vrozené ideje, teorie společenské smlouvy Datum NÁZEV

2 FRANCIS BACON „Není nic moudřejšího, než přesně vědět, kdy máš co začít a kdy s čím přestat.“

3 směry 17. století označujeme jako novověkou filozofii, protože od 17. do poloviny 19. století probíhají rozsáhlé společenské změny dochází k rozvoji kapitalistického systému a snaze o emancipaci měšťanstva v některých státech probíhají nebo se připravují buržoazní revoluce velký rozvoj zaznamenaly přírodní vědy a matematika, což se promítá do filozofického myšlení jako snaha o systematičnost VELKÉ SYSTÉMY 17. STOLETÍ

4 dále jsou přejímány a rozvíjeny ideály renesance křesťanské hodnoty jsou nahrazovány novým chápáním světa – filozofie přestává být služkou teologie filozofie 17. století je převážně gnozeologická – zaměřuje se na problém metodologie poznání rozvoj přírodních věd staví před filozofii nové tendence – vědeckou problematiku spojuje s filozofickou řeší problém: Jaký je pravdivý způsob poznání? Jak a co člověk poznává? Jaké vlastnosti má objektivní svět? na základě toho se vytvořily dvě tradice filozofického myšlení, které se odlišují gnozeologickými východisky: VELKÉ SYSTÉMY 17. STOLETÍ - POKRAČOVÁNÍ

5 RACIONALISMUS směr, který absolutizuje úlohu rozumu jako jediného možného poznání kritérium pravdivosti je pouze v myšlení smyslový stupeň poznání zavrhuje jako klamný a zmatený, neschopný vlastního poznání hlavní představitelé: René Descartes Baruch Benedict Spinoza Gottfried Wilhelm Leibniz

6 EMPIRISMUS (SENZUALISMUS) základním pramenem našeho poznání je empirie = zkušenost (smyslové poznání) pravdivé poznání získáme pomocí počitků, vjemů a představ redukuje úlohu rozumu na pouhé uspořádání, srovnání a třídění empirických dat hlavní představitelé: John Locke George Berkeley David Hume

7 FRANCIS BACON (1561 – 1626) anglický filozof, právník a státník spadá do vrcholného období renesance a svým učením předznamenává velké systémy 17. století kritizuje středověkou scholastiku a prosazuje zkušenost jako základ poznání lidské poznání není dokonale rozvinuté – plánoval Velké obnovení věd, z něhož se dochovala druhá část Nové organon proti spekulativnosti předchozího vědění staví novou metodu – indukci (postup od konkrétních dílčích poznatků k obecným závěrům)

8 FRANCIS BACON POKRAČOVÁNÍ kritizuje omyly a iluze, jimiž jsou lidé ovládáni během poznání nazývá je idoly a rozeznává čtyři druhy: idoly rodu – mají základ v lidské přirozenosti (rodu či pokolení) – lidé vytvářejí soudy o světě dle analogie se svými vlastnostmi idoly jeskyně – mají základ v individualitě jedince idoly trhu – základem je nesprávné používání jazyka idoly divadla – vznikají nekritickým přejímáním různých myšlenek, koncepcí a teorií poznání těchto překážek napomáhá k správnému přístupu při jejich řešení

9 FRANCIS BACON - POKRAČOVÁNÍ nová metoda zkoumání kritizuje dvě krajnosti: dogmatismus – přirovnává ho k činnosti pavouka – poznávající subjekt souká do sebe veškeré poznatky bez ohledu na vnější zkušenost přízemní empirismus – přirovnává k činnosti mravence – poznávající subjekt hromadí empirická data bez kritického zhodnocení správné myšlení = indukci – přirovnává k činnosti včely – poznávající subjekt hromadí zkušenostní materiál, ale zároveň ho zpracovává – zobecňuje

10 ZDROJE A PRAMENY g/220px-Francis_Bacon.jpg MANNOVÁ, Jitka a Ivana ŠLAPÁKOVÁ. Základy společenských věd: filozofie, sociologie, politologie, etika, estetika : (studijní materiál pro žáky středních škol). Vyd. 1. Brno: PC-DIR, ISBN MĚŠŤÁNEK, Tomáš. Poznámky k dějinám filozofie. 1. vyd. Praha: Bílý slon, Trychtýř. ISBN RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář: 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group,k. s. – Knižní klub, ISBN


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google