Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40

2 Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Hydrolýza solí, pH roztoku Druh učebního materiálu:prezentace

3 Hydrolýza solí Reakci kyseliny s hydroxidem vzniká sůl a voda Této reakci říkáme neutralizace Pokud má sůl polární nebo iontové vazby, pak ve vodě, polárním rozpouštědle, se rozpouštějí, disociují NaCl  Na + + Cl -

4 Hydrolýza solí Rozpuštěním solí ve vodě vznikají kationty původního hydroxidu a anionty původní kyseliny Tyto ionty potom mohou reagovat s vodou, nebo lépe disociovanou vodou, vodíkovými kationty, hydroxidovými anionty

5 Hydrolýza solí Pokud je sůl tvořena kationtem silného hydroxidu, pak se ve vodě disociuje úplně Pokud je sůl tvořena kationtem slabého hydroxidu, ten ve vodě reaguje částečně s hydroxidovými anionty a část kationtů pak vytváří nedisociované molekuly hydroxidů. V roztoku je nadbytek vodíkových aktiontů

6 Hydrolýza solí Pokud je sůl tvořena aniontem silné kyseliny, je v roztoku disociován úplně Pokud je aniontem soli aniont slabé kyseliny, ten ve roztoku je disociován částečně. To znamená, že část zůstane aniontem a část se spojí s kationty vodíku, vytvoří molekuly kyseliny. V roztoku se objevuje nadbytek hydroxidových aniontů

7 Hydrolýza solí Pokud do vody dáme sůl silné kyseliny a silného roztoku, pH se nezmění. Anionty i kationty jsou disociovány úplně, pH = 7 Pokud do vody dáme sůl silné kyseliny a slabého hydroxidu, pak aniont kyseliny zůstane stejný, kationt hydroxidu zůstane částečně disociován, částečně reaguje a vzniká hydroxid. V roztoku vzniká nadbytek vodíkových kationtů a roztok je kyselý, pH < 7

8 Hydrolýza solí Pokud do vody dáme sůl silného hydroxidu a slabé kyseliny, pak kationt hydroxidu zůstane stejný, aniont kyseliny zůstane částečně disociován, částečně reaguje a vzniká kyselina. V roztoku vzniká nadbytek hydroxidových aniontů a roztok je zásaditý, pH > 7

9 Hydrolýza solí Pokud do vody přidám sůl slabé kyseliny a slabého hydroxidu, nemůžeme a vzniklém roztoku a jeho pH nic říct, pokud neznáme disociační konstanty původního hydroxidu a původní kyseliny. Kationt i aniont je disociován částečně

10 Hydrolýza solí Zjistěte kyselost a zásaditost roztoku, vzniklém rozpuštěním uvedené soli ve vodě Síran sodný Dusičnan hlinitý Fosforečnan vápenatý Dusitan amonný Chlorid železitý Chlorečnan lithný Boritan cínatý

11 Hydrolýza solí Síran sodný= 7 Dusičnan hlinitý< 7 Fosforečnan vápenatý> 7 Dusitan amonný? 7 Chlorid železitý< 7 Chlorečnan lithný = 7 Boritan cínatý? 7

12 Hydrolýza solí KOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40."

Podobné prezentace


Reklamy Google