Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7. Téma : Gotické umění Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Poznáš některé z gotických staveb?
1) __________________ 1) 2) 2) __________________

3 3) __________________ 3) 4) 4) __________________

4 5) 6) 5) __________________ 6) __________________

5 - umělecký styl 12. – 14. století
Gotika - umělecký styl 12. – 14. století - vzniká ve Francii, plynule navazuje na románský sloh - v českých zemích nastupuje později Opakujeme: Kde vznikl románský sloh? a) Francie b) Itálie c) Německo d) České země Jak se nazývá základní typ románských staveb? a) rotunda b) katedrála c) hrad d) vila Název románského slohu je odvozen od města? a) Remeš b) Rotterdam c) Řím d) Rokycany

6 - spjata s církví (stavby měly oslavovat Boha) - znaky:
Architektura - spjata s církví (stavby měly oslavovat Boha) - znaky: lomený oblouk („ruce spjaté k modlitbě“) křížová a žebrová klenba 8) 7)

7 složitý systém opěrných pilířů a nosných sloupů vysoké věže (až 100m)
rozetová okna (kruhový tvar, zdobená vitrážemi) vitráže (barevná sklíčka spojovaná olověnými plátky) 9) 10) 11)

8 fiály (štíhlé, zdobené věžičky)
chrliče (fantastické hlavy s otevřenou pusou pro odvod dešťové vody) 13) 12)

9 - stavěly se především církevní stavby (kostely a katedrály)
nejznámější stavitelé v Čechách: Matyáš z Arasu Petr Parléř Vylušti křížovku. 1) Gotika navazuje na …………sloh. (doplň) 2) Štíhlá, zdobená věžička. 3) Typická gotická stavba. 4) Kruhové okno zdobené vitrážemi. 5) Gotika vznikla ve ……………. (doplň) 6) Vlastní jméno Karla IV.

10 - deskové obrazy – malba na vyhlazené dřevěné desky
Malířství - církevní tématika 14) - deskové obrazy – malba na vyhlazené dřevěné desky 15) - freskové obrazy – malba do vlhké omítky obrazy zpravidla nebyly podepsány, název podle naleziště („Madona třeboňská“) Najdi odlišnost.

11 madona – obraz nebo socha Panny Marie s
narozeným Ježíškem pieta – obraz nebo socha Panny Marie s mrtvým Ježíšem sundaným z kříže Sochařství - sochy jako součást architektury - výzdoba portálů (ozdobných vchodů)

12 Použité zdroje: Literatura: Obrázky:
LOHOUTKOVÁ, H. – KOMSAVÁ, M. Dějepis na dlani. 2. vydání. Olomouc: Rubico, s. ISBN Obrázky: 1) URL:< 21. září 2010] 2) URL:< 21. září 2010] 3) URL:< 21. září 2010] 4) URL:< 21. září 2010] 5) URL:< 21. září 2010] 6) URL:< 21. září 2010] 7) URL:< 21. září 2010] 8) URL:< 21. září 2010] 9) URL:< 21. září 2010] 10) URL:< 21. září 2010] 11) URL:< 21. září 2010] 12) URL:< 21. září 2010] 13) URL:< 21. září 2010] 14) URL:< 21. září 2010] 15) URL:< 21. září 2010] Pozn: černý text = zápis do sešitu


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 7."

Podobné prezentace


Reklamy Google