Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Demokracie VY_32_INOVACE_06_20 Tomáš Zezula Anotace: Demokratické a nedemokratické principy, volby Metodika: prezentace slouží k předvedení na interaktivní tabuli

2 Formy státu 1.Podle toho, kdo v nich moc vykonává Demokracie – účast všech členů na správě a řízení Autokracie – vládcové nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování Diktatura – účast občanů na správě a řízení je omezena nebo přímo znemožněna 1.Podle toho, kdo v nich moc vykonává Demokracie – účast všech členů na správě a řízení Autokracie – vládcové nepřipouštějí účast veřejnosti na politickém rozhodování Diktatura – účast občanů na správě a řízení je omezena nebo přímo znemožněna

3 2.Podle toho, kdo stojí v čele státu Teokracie – státní moc vykonává vládce – vykonavatel vůle boží Monarchie – doživotní vláda jednoho panovníka (dědičně) Republika – státní moc se odvíjí od občanů, orgány státní moci jsou voleny na určité volební období 2.Podle toho, kdo stojí v čele státu Teokracie – státní moc vykonává vládce – vykonavatel vůle boží Monarchie – doživotní vláda jednoho panovníka (dědičně) Republika – státní moc se odvíjí od občanů, orgány státní moci jsou voleny na určité volební období

4 Demokracie  je způsob jak společně žít a pracovat  k rozhodování dochází podle pravidel většiny  jsou chráněna práva menšiny  systém kontroly, aby nedocházelo k nárůstu pravomocí jednotlivce, skupiny nebo instituce  je způsob jak společně žít a pracovat  k rozhodování dochází podle pravidel většiny  jsou chráněna práva menšiny  systém kontroly, aby nedocházelo k nárůstu pravomocí jednotlivce, skupiny nebo instituce

5 Demokratické principy svobodné volby dodržování lidských práv rozdělení státní moci nezávislé soudy účast na protestních akcích povinnost dodržovat zákony účast obyvatel na životě státu svobodné volby dodržování lidských práv rozdělení státní moci nezávislé soudy účast na protestních akcích povinnost dodržovat zákony účast obyvatel na životě státu

6 Nedemokratické principy  donucení obyvatel k poslušnosti  moc v rukou jednotlivce nebo skupiny  zákaz soukromého podnikání  potlačování menšin  záměrná neinformovanost občanů  cenzura tisku  donucení obyvatel k poslušnosti  moc v rukou jednotlivce nebo skupiny  zákaz soukromého podnikání  potlačování menšin  záměrná neinformovanost občanů  cenzura tisku

7 Další demokratické zásady účast ve volbách zájem o dění ve veřejném životě účast na veřejných diskusích členství v občanských společnostech rovnost odpovědnost za své chování informovanost občanů možnost vlastnit soukromý majetek, podnikat kontrola státní moci existence více politických stran – možnost volby účast ve volbách zájem o dění ve veřejném životě účast na veřejných diskusích členství v občanských společnostech rovnost odpovědnost za své chování informovanost občanů možnost vlastnit soukromý majetek, podnikat kontrola státní moci existence více politických stran – možnost volby

8 Demokracie přímá (bezprostřední) – O státních i obecních záležitostech rozhodují občané přímo, např. formou hlasování – referenda nepřímá (zastupitelská) – Občané v pravidelných obdobích volí své zástupce, kteří reprezentují jejich zájmy a názory (poslanci, zastupitelé, prezident) Demokracie přímá (bezprostřední) – O státních i obecních záležitostech rozhodují občané přímo, např. formou hlasování – referenda nepřímá (zastupitelská) – Občané v pravidelných obdobích volí své zástupce, kteří reprezentují jejich zájmy a názory (poslanci, zastupitelé, prezident)

9 Volby Všeobecné – Voleb se mohou účastnit všichni občané od určitého věku Rovné – Každý volič má jen jeden hlas a ten má stejnou váhu u všech Přímé – Hlas dáváme přímo konkrétnímu kandidátovi Všeobecné – Voleb se mohou účastnit všichni občané od určitého věku Rovné – Každý volič má jen jeden hlas a ten má stejnou váhu u všech Přímé – Hlas dáváme přímo konkrétnímu kandidátovi

10 Tajné – Volba je tajná, volební lístky upravuje volič tajně (za plentou) Svobodné – Každý má právo svobodně se rozhodnout, zda se voleb zúčastní a pro koho bude hlasovat Volební právo Aktivní – jsem volič, mohu jít volit Pasivní – mohu kandidovat a být volen Tajné – Volba je tajná, volební lístky upravuje volič tajně (za plentou) Svobodné – Každý má právo svobodně se rozhodnout, zda se voleb zúčastní a pro koho bude hlasovat Volební právo Aktivní – jsem volič, mohu jít volit Pasivní – mohu kandidovat a být volen

11 Zdroje: Janošková D., Ondráčková M. Občanská výchova 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004, ISBN 80-7238-325-6 Janošková D., Ondráčková M. Občanská výchova 7, příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004, ISBN 80-7238-326-4


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1.4 75022320 Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google