Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Psaní i/y v příčestí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Psaní i/y v příčestí."— Transkript prezentace:

1 Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Psaní i/y v příčestí minulém II. Ročník:1. – 4. Datum vytvoření:říjen 2013 Název:VY_32_INOVACE_ CJL Anotace: Příčestí minulé, podmět nevyjádřený, všeobecný a několikanásobný. Digitální učební materiál je primárně určen pro žáky nástavbového studia technických oborů, kteří mívají s jazykovými jevy problémy. Důraz je proto kladen na přehlednost, což spolu s využitím všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění problému i u slabších žáků a žáků se SPU. Interaktivní prezentační prvky, animační efekty sady Office 2010 a bohaté ilustrační příklady zvyšují názornost a udržují pozornost žáků. Inovativním prvkem je zařazení „taháků“, které žákům usnadňují zapamatování jednotlivých jevů. Pro zvýšení interaktivity je vhodné použít interaktivní tabuli. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem, a zejména k opakování ke společné části maturitní zkoušky. Cvičení na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

2 Psaní i/y v příčestí minulém (2)

3 Podmět všeobecný a příčestí minulé Podmět všeobecný není ve větě uveden; je sice osobní, ale není konkrétní (rozumí se někdo, lidé, kdosi…)  píšeme měkké „i“ Např.: Psali to v novinách. Přijali ho na školu. Mluvili o něm v televizi. Říkali to. V Praze prodávali nový model Samsungu. Vyrobili ho v Číně, zabalili v Česku a prodávali v Německu. Vypadáš, jako by tě honili.

4 Podmět nevyjádřený a příčestí minulé Podmět nevyjádřený ( není ve větě vyjádřen) 1.Podmět je znám ze souvislosti  řídíme se jeho rodem Např.: Studenti už se rozhodli. Napsali stížnost. (Studenti ji napsali.) Dívky se mu smály. Nemyslely to zle. (Dívky to nemyslely zle.) Děti byly samy doma. Dováděly a smály se. (Děti dováděly.) 2.Podmět není znám ani ze souvislosti  píšeme měkké „i“ Např.: Už nikdy se do Čech nevrátili. Do Prahy dojeli ranním vlakem.

5 Podmět několikanásobný 1.Žádný z jeho členů není rodu mužského životného (a zároveň alespoň jeden z nich není rodu středního v množném čísle)  píšeme tvrdé „y“ Např.: Ženy a dívky nacvičily společnou skladbu. House a kachně běhaly po dvoře. Slepice a kuřata zobaly zrní. Štěňata a kotě si hrály s míčkem. 2.Všechny členy jsou rodu středního v množném čísle  píšeme „a“ Např.: Kuřata a housata se nám líbila. Selata a telata přibírala na váze.

6 Podmět několikanásobný 3.Alespoň z jeden z jeho členů je rodu mužského životného  píšeme měkké „i“ Např.: Chlapci a dívky už spolu chodili do jedné třídy. Petra, Lenka, Jana a Robert už odešli. 4.Stojí-li podmět až za přísudkem, můžeme se řídit i jeho prvním členem Např.: Dívky a chlapci stáli před školou. Před školou stáli (nebo stály) dívky a chlapci. POZOR!Klára a Tomáš přišli pozdě. Pozdě přišli (nebo přišla) Klára a Tomáš.

7 Podmět několikanásobný 5.Podmětem je výraz rozvitý (s předložkou s) A.Základem je podstatné jméno rodu ženského v množném čísle  můžeme psát tvrdé „y“ Např.: Maminky s chlapci čekaly (i čekali) na autobus. Studentky se studenty se seřadily (i seřadili) na pódiu. B.Všechny členy jsou v jednotném čísle a alespoň jeden z nich je rodu mužského životného  přísudek je v množném čísle a píšeme měkké „i“ Např.: Teta s mým bratrem stáli před domem. POZOR! Podle důležitosti významu se můžeme řídit i jménem, které je v 1. pádě  Jana s Petrem přišla (i přišli) pozdě. POZOR! Pokud je podmět až za přísudkem, řídíme se vždy jménem v 1. pádě  Pozdě přišla Jana s Petrem.

8 Psaní i/y v příčestí minulém Doplňte i/y (pokud je možné obojí, uveďte to): Radka, Eva, Martina a Jirka se rozběhl__ na louku. Rodiče s dětmi se zastali__ u výlohy, kde stál__ plyšová zvířata. Stovky lidí jim tleskal__. Vydal__ se do hor, ale brzy zabloudil__. S míčkem si hrál__ kočky i psi. Francie a Španělsko podepsal__ smlouvu. Po lese pobíhal__ vlci i lišky. Závodu se zúčastnil__ dívky i chlapci. Kachny s kačery se uhnízdil__ na jezeře. Davy turistů se procházel__ po Karlově mostě. Déšť a zima fotbalistům dobrou náladu nezkazil__. Vlaštovky, kukačka a špačci po dlouhém váhání odletěl__ na jih.

9 Psaní i/y v příčestí minulém Řešení: Radka, Eva, Martina a Jirka se rozběhli na louku. Rodiče s dětmi se zastali u výlohy, kde stála plyšová zvířata. Stovky lidí jim tleskaly. Vydali se do hor, ale brzy zabloudili. S míčkem si hrály/i kočky i psi. Francie a Španělsko podepsaly smlouvu. Po lese pobíhali vlci i lišky. Závodu se zúčastnily/i dívky i chlapci. Kachny s kačery se uhnízdily/i na jezeře. Davy turistů se procházely po Karlově mostě. Déšť a zima fotbalistům dobrou náladu nezkazily. Vlaštovky, kukačka a špačci po dlouhém váhání odletěli na jih.

10 Psaní i/y v příčestí minulém Označte chyby: Sasanky, petrklíče a sedmikrásky zbarvili celé údolí. Babička s malým Petrem se u nás zastavili. Gazely, želvy a krokodýli se dětem líbily nejvíce. V novinách o nových projektech vůbec nepsaly. Vrátili jsme se úplně sami. Obě naše tety, babička a sestřenice k nám přišly na návštěvu. Doba i lidé se zcela změnily, nic jsme tam nepoznávali. Charitativního běhu se zúčastnily závodnice i závodníci z celé Evropské Unie. Vážky i barevní motýli poletovaly nad rybníkem. Nevěřili vlastním očím, před nimi se v klidu procházely zebry, žirafy i sloni. Adéla s Pavlínkou bydlely v Kutné Hoře.

11 Psaní i/y v příčestí minulém Řešení: Sasanky, petrklíče a sedmikrásky zbarvili celé údolí. Babička s malým Petrem se u nás zastavili. Gazely, želvy a krokodýli se dětem líbily nejvíce. V novinách o nových projektech vůbec nepsaly. Vrátili jsme se úplně sami. Obě naše tety, babička a sestřenice k nám přišly na návštěvu. Doba i lidé se zcela změnily, nic jsme tam nepoznávali. Charitativního běhu se zúčastnily závodnice i závodníci z celé Evropské Unie. Vážky i barevní motýli poletovaly nad rybníkem. Nevěřili vlastním očím, před nimi se v klidu procházely zebry, žirafy i sloni. Adéla s Pavlínkou bydlely v Kutné Hoře.

12 Přeji hezký den… Více na Psaní i/y v příčestí minulém

13 Použité zdroje DOLEJŠÍ, Pavel. Základní pravopisné jevy a pravopisná pravidla s podrobným výkladem českého pravopisu: A navíc 220 pravopisných cvičení a diktátů zaměřených na psaní i/í a y/ý po souhláskách tvrdých, měkkých a obojetných (s klíčem). 1. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2005, 163 s. ISBN X FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, ISBN HLAVSA, Zdeněk et al. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. 2. přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, ISBN MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN Pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Brno: Lingea, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, Maturita v kostce. ISBN


Stáhnout ppt "Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Psaní i/y v příčestí."

Podobné prezentace


Reklamy Google