Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0316 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhBarokní sochařství v Itálii Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby architektury v raně renesanční Itálii. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaBaroko, sochařství, Gian Lorenzo Bernini, Alessandro Algardi, Francois Duquesnoy Datum

2 BAROKNÍ SOCHAŘSTVÍ V ITÁLII

3 ÚVOD Výukový materiál Barokní sochařství v Itálii obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách sochařství v 16. století zejména v Římě. Cílem prezentace je seznámení studentů především s díly Giovanni Lorenza Berniniho a jeho současníků. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Historické pozadí 1517 – Lutherových 95 tezí 1517 – Lutherových 95 tezí 16. stol. – vrchol krize v katolické církvi 16. stol. – vrchol krize v katolické církvi 1530 – Augsburské vyznání víry 1530 – Augsburské vyznání víry Autorem Filip Melanchton Autorem Filip Melanchton – tridentský koncil – tridentský koncil 1555 – Augsburský náboženský mír 1555 – Augsburský náboženský mír Cuius regio, eius religio – Čí země, toho náboženství Cuius regio, eius religio – Čí země, toho náboženství Vznik protireformačních řádů Vznik protireformačních řádů Především Jezuité (1534) Především Jezuité (1534)

5 Tridentský koncil Reakce na reformaci Reakce na reformaci Sjednocení katolické liturgie Sjednocení katolické liturgie Autoritativním textem liturgie je latinská Vulgáta Autoritativním textem liturgie je latinská Vulgáta Dva prameny víry – Písmo a tradice Dva prameny víry – Písmo a tradice Definována nauka o spáse, dědičném hříchu a svátostech Definována nauka o spáse, dědičném hříchu a svátostech V eucharistii jasně definován pojem transsubstanciace V eucharistii jasně definován pojem transsubstanciace Nauka o očistci, svatých, uctívání ostatků Nauka o očistci, svatých, uctívání ostatků Tridentské vyznání víry (mj. poslušnost papeži) Tridentské vyznání víry (mj. poslušnost papeži) Posílení katolické církve Posílení katolické církve Dovršení rozkolu mezi katolíky a protestanty Dovršení rozkolu mezi katolíky a protestanty

6 Charakter barokního umění Manýrismus – tendence k profánnímu umění Manýrismus – tendence k profánnímu umění Baroko – podpora církevních dogmat Baroko – podpora církevních dogmat Oslovování lidských citů Oslovování lidských citů Oproti renesančnímu racionalismu Oproti renesančnímu racionalismu Vypjatá emocionalita až teatrálnost Vypjatá emocionalita až teatrálnost Snaha o vtažení diváka do děje Snaha o vtažení diváka do děje Zákaz nahých figur Zákaz nahých figur Kult mučedníků Kult mučedníků Typické baroko spíše v katolických zemích Typické baroko spíše v katolických zemích

7 Alessandro Vittoria – Sv. Šebestián , mramor, výška 117 cm , mramor, výška 117 cm S. Francesco della Vigna, Benátky S. Francesco della Vigna, Benátky Alessandro Vittoria – Sv. Šebestián Alessandro Vittoria – Sv. Šebestián Cca 1600, mramor, výška 170 cm Cca 1600, mramor, výška 170 cm S. Salvatore, Benátky S. Salvatore, Benátky

8 Řím – centrum barokního umění Řím – centrum barokního umění Centrum potridentského pojetí církve Centrum potridentského pojetí církve Sídlo papežského dvora Sídlo papežského dvora Nejvýznamnější sochař – Gian Lorenzo Bernini Nejvýznamnější sochař – Gian Lorenzo Bernini Berniniho předchůdci Berniniho předchůdci Camillo Mariani ( ) Camillo Mariani ( ) Žák Alessandra Vittorii Žák Alessandra Vittorii Štukové výzdoby kostelů (např. Il Gesú) Štukové výzdoby kostelů (např. Il Gesú) Stefano Maderna ( ) Stefano Maderna ( ) Přechod od renesance k baroku Přechod od renesance k baroku Občas tvorba soch podle antických vzorů, restaurátor Občas tvorba soch podle antických vzorů, restaurátor Sv. Cecílie Sv. Cecílie

9 Stefano Maderna Sv. Cecílie 1600, mramor, životní velikost 1600, mramor, životní velikost Poloha světice při otevření jejího hrobu v roce 1599 Poloha světice při otevření jejího hrobu v roce 1599 Smrtelná rána na krku Smrtelná rána na krku Prsty odkazující na Svatou Trojici Prsty odkazující na Svatou Trojici S. Cecilia in Trastevere S. Cecilia in Trastevere

10 GIAN LORENZO BERNINI ( ) Narozen v Neapoli Narozen v Neapoli Sochař, architekt, malíř Sochař, architekt, malíř Zakladatel barokního sochařství Zakladatel barokního sochařství Vyučen v dílně svého otce Pietra Vyučen v dílně svého otce Pietra Inspirace antikou a spiritualitou Ignáce z Loyoly Inspirace antikou a spiritualitou Ignáce z Loyoly Od r – práce pro Urbana VIII. Od r – práce pro Urbana VIII. Klíčový vliv na sochařství baroka Klíčový vliv na sochařství baroka Zemřel v Římě Zemřel v Římě

11 Gian Lorenzo Bernini Autoportrét Cca 1623 Cca 1623 Olej na plátně, 38 x 30 cm Olej na plátně, 38 x 30 cm Galleria Borghese, Řím Galleria Borghese, Řím Giovanni Battista Gaulli Gian Lorenzo Bernini Olej na plátně, 72 x 61 cm Olej na plátně, 72 x 61 cm Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím Galleria Nazionale d'Arte Antica, Řím

12 G. L. Bernini Koza Amalthea Mramor, výška 45 cm Mramor, výška 45 cm Galleria Borghese, Řím Galleria Borghese, Řím

13 Práce pro kardinála Scipiona Borghese Návrat ke klasickým formám Návrat ke klasickým formám Opuštění manýrismu Opuštění manýrismu Motivy z antické literatury Motivy z antické literatury Počátek Berniniho slávy Počátek Berniniho slávy Aeneas, Anchíses a Askanios (1619) Aeneas, Anchíses a Askanios (1619) Pluto a Proserpina ( ) Pluto a Proserpina ( ) David ( ) David ( ) Apollon a Dafné ( ) Apollon a Dafné ( )

14 Gian Lorenzo Bernini Apollón a Dafné Mramor, výška 243 cm Mramor, výška 243 cm Galleria Borghese, Řím Galleria Borghese, Řím Okamžik z Ovidiových Proměn Okamžik z Ovidiových Proměn Nymfa se proměňuje ve strom (vavřín) Nymfa se proměňuje ve strom (vavřín)

15 Gian Lorenzo Bernini Pluto a Proserpina Mramor, výška 255 cm Galleria Borghese, Řím Únos bohyně podsvětí Plastické vtlačení prstů do kůže

16 Berniniho portrétní tvorba Přesná charakteristika osobnosti Přesná charakteristika osobnosti Zpřítomnění okamžiku Zpřítomnění okamžiku Významná díla: Kardinál Scipine Borghese (1632) Kardinál Scipine Borghese (1632) Constanza Bonarelli ( ) Constanza Bonarelli ( ) Ludvík XIV. (1665) Ludvík XIV. (1665)

17 Gian Lorenzo Bernini Ludvík XIV Mramor, výška 80 cm Mramor, výška 80 cm Versailles Versailles

18 Berniniho práce pro chrám sv. Petra 1623 – introizace Maffea Barberiniho (Urban VIII.) 1623 – introizace Maffea Barberiniho (Urban VIII.) Počátek zakázek pro výzdobu chrámu Počátek zakázek pro výzdobu chrámu Slova Urbana VIII. po nástupu na papežský stolec: „Veliké je Vaše štěstí, rytíři, že vidíte papežem kardinála Maffea Barberiniho, ale My máme větší štěstí, že rytíř Bernini žije za našeho pontifikátu!“ Slova Urbana VIII. po nástupu na papežský stolec: „Veliké je Vaše štěstí, rytíři, že vidíte papežem kardinála Maffea Barberiniho, ale My máme větší štěstí, že rytíř Bernini žije za našeho pontifikátu!“ Baldachýn nad hrobem sv. Petra ( ) Baldachýn nad hrobem sv. Petra ( ) Sv. Longin ( ) Sv. Longin ( ) Kathedra Petri ( ) Kathedra Petri ( ) Náhrobek papeže Alexandra VII. ( ) Náhrobek papeže Alexandra VII. ( )

19 Gian Lorenzo Bernini Baldachýn Mramor, bronz a zlato, výška 28,5 m Mramor, bronz a zlato, výška 28,5 m Chrám sv. Petra, Vatikán Chrám sv. Petra, Vatikán Jmenování Berniniho vedoucím papežských sléváren Jmenování Berniniho vedoucím papežských sléváren Tordované sloupy Tordované sloupy Bronz z části střechy Pantheonu Bronz z části střechy Pantheonu Dílo velkého kolektivu umělců Dílo velkého kolektivu umělců

20 Gian Lorenzo Bernini Sv. Longin Mramor, výška 440 cm Mramor, výška 440 cm Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán

21 Gian Lorenzo Bernini Náhrobek Alexandra VII Mramor a pozlacený bronz Mramor a pozlacený bronz Chrám sv. Petra, Vatikán Chrám sv. Petra, Vatikán

22 Gian Lorenzo Bernini Cathedra Petri Skrývá relikvii údajného Petrova stolce Skrývá relikvii údajného Petrova stolce Nad trůnem otevřené nebe Nad trůnem otevřené nebe Holubice ve věnci z paprsků Holubice ve věnci z paprsků Čtyři figury v nadživotní velikosti – církevní otcové Čtyři figury v nadživotní velikosti – církevní otcové Zadání Alexandra VII. Zadání Alexandra VII.

23 Další Berniniho sochařské práce Vidění sv. Terezie (1647 – 1652) Vidění sv. Terezie (1647 – 1652) Blažená Ludovica Albertoni ( ) Blažená Ludovica Albertoni ( ) Duše blažená (1619) a Duše zavržená (1620) Duše blažená (1619) a Duše zavržená (1620) Berniniho fontány Tritónova fontána ( ) Tritónova fontána ( ) Fontána čtyř řek ( ) Fontána čtyř řek ( ) Fontána Moro ( ) Fontána Moro ( )

24 Gian Lorenzo Bernini Vidění sv. Terezie 1647 – – 1652 Mramor, výška 350 cm Mramor, výška 350 cm Kaple Cornaro v kostele S. M. della Vittoria Kaple Cornaro v kostele S. M. della Vittoria Shora dopadající denní světlo Shora dopadající denní světlo Po stranách rodina donátorů Po stranách rodina donátorů

25 Gian Lorenzo Bernini Blažená Ludovica Albertoni Mramor, délka 188 cm Mramor, délka 188 cm Kostel S. Francesco a Ripa, Řím Kostel S. Francesco a Ripa, Řím

26 Gian Lorenzo Bernini – Duše blažená Cca 1619, mramor, výška 41 cm Cca 1619, mramor, výška 41 cm Španělské velvyslanectví Vatikánu, Řím Španělské velvyslanectví Vatikánu, Řím Gian Lorenzo Bernini – Duše zavržená Cca 1619, mramor, výška 40 cm Cca 1619, mramor, výška 40 cm Španělské velvyslanectví Vatikánu, Řím Španělské velvyslanectví Vatikánu, Řím

27 Gian Lorenzo Bernini Fontána čtyř řek Řeky čtyř známých kontinentů Řeky čtyř známých kontinentů Nárok vlády papeže nad celým světem Nárok vlády papeže nad celým světem Uprostřed egyptský obelisk Uprostřed egyptský obelisk Piazza Navonna, Řím Piazza Navonna, Řím

28 Gian Lorenzo Bernini Tritónova fontána Mramor Mramor Piazza Barberini, Řím Piazza Barberini, Řím

29 Gian Lorenzo Bernini Fontána del Moro Mramor Mramor Piazza Navonna, Řím Piazza Navonna, Řím i

30 Alessandro Algardi ( ) Sochař, architekt Sochař, architekt Vyučen na akademii Carracciů v Bologni Vyučen na akademii Carracciů v Bologni Představitel klasicizujícího směru římského baroka Představitel klasicizujícího směru římského baroka Vedoucí Accademia di San Luca Vedoucí Accademia di San Luca Práce v Miláně, Benátkách a Římě Práce v Miláně, Benátkách a Římě Po smrti Urbana VIII. přímý Berniniho konkurent Po smrti Urbana VIII. přímý Berniniho konkurent Náhrobek papeže Lva XI. (1644) Setkání papeže Lva s králem Attilou (1653) Hl. díla: Náhrobek papeže Lva XI. (1644) Setkání papeže Lva s králem Attilou (1653)

31 Alessando Algardi Náhrobek papeže Lva XI Oproti Berninimu klidná kompozice Oproti Berninimu klidná kompozice Jen bílý mramor Jen bílý mramor Chrám sv. Petra, Vatikán Chrám sv. Petra, Vatikán

32 Alessandro Algardi Setkání papeže Lva s Attilou Mramorový reliéf Mramorový reliéf Setkání z roku 423 Setkání z roku 423 Zabránění vyplenění Říma Zabránění vyplenění Říma Podpora protireformace Podpora protireformace Vytvoření dojmu hloubky Vytvoření dojmu hloubky Vzor pro nové typy oltářních obrazů Vzor pro nové typy oltářních obrazů Silnější dojem než malba Silnější dojem než malba Chrám sv. Petra, Vatikán Chrám sv. Petra, Vatikán

33 Francois Duquesnoy ( ) V Itálii zvaný „Il Fiammingo (Vlám)“ V Itálii zvaný „Il Fiammingo (Vlám)“ Pocházel z Bruselu Pocházel z Bruselu Studium antických soch Studium antických soch Většinou klidnější charakter soch Většinou klidnější charakter soch Pozvání kardinála Richelieu do Paříže Pozvání kardinála Richelieu do Paříže Duquesnoy měl založit v Paříži akademii Duquesnoy měl založit v Paříži akademii Smrt na cestě do Francie Smrt na cestě do Francie Hl. díla: Sv. Ondřej (1633), Sv. Zuzana (1629) Hl. díla: Sv. Ondřej (1633), Sv. Zuzana (1629)

34 Francois Duquesnoy Sv. Ondřej Mramor, výška 450 cm Mramor, výška 450 cm Výjimečná exaltovanost Výjimečná exaltovanost Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán

35 Francois Duquesnoy Sv. Zuzana 1629 Klasicizující socha S. Maria di Loreto, Řím Francois Duquesnoy Ježíš jako dítě s nástroji svého umučení 1640 Mramor, výška 29 cm Walters Art Museum, Baltimore (USA) Walters Art Museum, Baltimore (USA)

36 Francesco Mocchi Sv. Veronika Mramor, výška cca 500 cm Mramor, výška cca 500 cm Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán

37 Andrea Bolgi Sv. Helena Mramor Mramor Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán Křížení chrámu sv. Petra, Vatikán

38 OTÁZKY A ÚKOLY Uveďte hlavní momenty církevních dějin 16. stol. Uveďte hlavní momenty církevních dějin 16. stol. Za jakým účelem byl svolán tridentský koncil? Za jakým účelem byl svolán tridentský koncil? Obecně charakterizujte barokní umění. Obecně charakterizujte barokní umění. Kde došlo k hlavnímu rozkvětu barokního sochařství? Kde došlo k hlavnímu rozkvětu barokního sochařství? Uveďte jména Berniniho předchůdců a jejich díla. Uveďte jména Berniniho předchůdců a jejich díla. Stručně nastiňte život Giana Lorenza Berniniho. Stručně nastiňte život Giana Lorenza Berniniho. Charakterizujte etapy práce Giana Lorenza Berniniho a uveďte k nim příslušná sochařská díla. Charakterizujte etapy práce Giana Lorenza Berniniho a uveďte k nim příslušná sochařská díla. Jmenujte Berniniho současníky a jejich sochařská díla. Jmenujte Berniniho současníky a jejich sochařská díla.

39 POUŽITÉ ZDROJE 1.Stefano Maderna – Sv. Cecílie: 05.JPG?uselang=de [cit ] 05.JPG?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Rome_Santa_Cecilia_in_Trastevere_ _ JPG?uselang=de 2.Gian Lorenzo Bernini – Autoportrét: portrait%2C_c1623.jpg/787px-Gian_Lorenzo_Bernini%2C_self-portrait%2C_c1623.jpg [cit ] portrait%2C_c1623.jpg/787px-Gian_Lorenzo_Bernini%2C_self-portrait%2C_c1623.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Gian_Lorenzo_Bernini%2C_self- portrait%2C_c1623.jpg/787px-Gian_Lorenzo_Bernini%2C_self-portrait%2C_c1623.jpg 3.Giovanni Battista Gauli – Gian Lorenzo Bernini (portrét): [cit ] 4.Gian Lorenzo Bernini – Koza Amalthea: [cit ] 5.Gian Lorenzo Bernini – Apollón a Dafné: ApolloAndDaphne.JPG [cit ] ApolloAndDaphne.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/ApolloAndDaphne.JPG/768px- ApolloAndDaphne.JPG 6.Gian Lorenzo Bernini – Pluto a Proserpina: _Galleria_Borghese%2C_Rome.jpg [cit ] _Galleria_Borghese%2C_Rome.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/33/The_Rape_of_Proserpina_2_-_Bernini_-_1622_- _Galleria_Borghese%2C_Rome.jpg 7.Gian Lorenzo Bernini – Pluto a Proserpina (detail): [cit ] 8.Gian Lorenzo Bernini – Ludvík XIV.: ernin_%281665%29_02.jpg/793px-Ch%C3%A2teau_de_Versailles%2C_salon_de_Diane%2C_buste_de_Louis_XIV%2C_Bernin_%281665%29_02.jpg [cit ] ernin_%281665%29_02.jpg/793px-Ch%C3%A2teau_de_Versailles%2C_salon_de_Diane%2C_buste_de_Louis_XIV%2C_Bernin_%281665%29_02.jpg ernin_%281665%29_02.jpg/793px-Ch%C3%A2teau_de_Versailles%2C_salon_de_Diane%2C_buste_de_Louis_XIV%2C_Bernin_%281665%29_02.jpg 9.Gian Lorenzo Bernini – Sv. Longin: Bernini_Hl._Longinus_Petersdom.jpg [cit ] Bernini_Hl._Longinus_Petersdom.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/thumb/9/95/Bernini_Hl._Longinus_Petersdom.jpg/768px- Bernini_Hl._Longinus_Petersdom.jpg 10.Gian Lorenzo Bernini – Baldachýn: [cit ] 11.Gian Lorenzo Bernini – Náhrobek Alexandra VII.: ROME_%2CVATICAN_2010_%2879%29.JPG [cit ] ROME_%2CVATICAN_2010_%2879%29.JPG ROME_%2CVATICAN_2010_%2879%29.JPG

40 12.Gian Lorenzo Bernini – Cathedra Petri: Chair_of_Saint_Peter.jpg [cit ] Chair_of_Saint_Peter.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Chair_of_Saint_Peter.jpg/682px- Chair_of_Saint_Peter.jpg 13.Gian Lorenzo Bernini – Vidění sv. Terezie: Ecstasy_St_Theresa_SM_della_Vittoria.jpg?uselang=de [cit ] Ecstasy_St_Theresa_SM_della_Vittoria.jpg?uselang=de Ecstasy_St_Theresa_SM_della_Vittoria.jpg?uselang=de 14.Gian Lorenzo Bernini – Členové rodiny Cornaro: [cit ] 15.Gian Lorenzo Bernini – Blažená Ludovica Albertoni: [cit ] 16.Gian Lorenzo Bernini – Duše blažená: [cit ] 17.Gian Lorenzo Bernini – Duše zavržená: [cit ] 18.Gian Lorenzo Bernini – Fontána čtyř řek: [cit ] 19.Gian Lorenzo Bernini – Fontána čtyř řek (detail): hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG/1280px- Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG?uselang=de [cit ] hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG/1280px- Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG?uselang=de hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG/1280px- Fontana_dei_Quattro_Fiumi_%28in_detail%29.JPG?uselang=de 20.Gian Lorenzo Bernini – Tritónova fontána: Rome.Tritonfontein002.JPG [cit ] Rome.Tritonfontein002.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Rome.Tritonfontein002.JPG/771px- Rome.Tritonfontein002.JPG 21.Gian Lorenzo Bernini – Fontana del Moro: Rome.jpg/1280px-Fontana_del_Moro-Piazza_Navona-Rome.jpg [cit ] Rome.jpg/1280px-Fontana_del_Moro-Piazza_Navona-Rome.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Fontana_del_Moro-Piazza_Navona- Rome.jpg/1280px-Fontana_del_Moro-Piazza_Navona-Rome.jpg 22.Alessandro Algardi – Náhrobek papeže Lva XI.: [cit ] 23.Alessandro Algardi – Náhrobek papeže Lva XI. (detail): [cit ] 24.Alessandro Algardi – Setkání papeže Lva s Attilou: [cit ]

41 25.Francois Duquesnoy – Sv. Ondřej: [cit ] 26.Francois Duquesnoy – Sv. Zuzana: [cit ] 27.Francois Duquesnoy – Ježíš jako dítě s nástroji svého umučení: _Walters_27374.jpg [cit ] _Walters_27374.jpg _Walters_27374.jpg 28.Francesco Mocchi – Sv. Veronika: [cit ] 29.Andrea Bolgi – Sv. Helena: [cit ]


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google