Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0105 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhStarověký Egypt – Sochařství a malířství Druh učebního materiáluVýuková materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Sochařství a malířství starověkého Egypta, pojmy, jeho povaha a druhy, nejvýznamnější lokality a památky. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaStarověk, Egypt, volná socha, reliéf, malba Datum

2 STAROVĚKÝ EGYPT SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ

3 ÚVOD Výukový materiál Starověký Egypt – sochařství a malířství obsahuje informace o povaze egyptských soch a obrazů s přihlédnutím k jejich nejvýznamnějším lokalitám a památkám. Cílem prezentace je seznámení studentů s výtvarnou kulturou jedné z nejstarších civilizací světa. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 CHARAKTER EGYPTSKÉHO SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ Služba státnímu náboženství S náboženským kultem byla spojena i osoba faraona Kult i reprezentace faraona (zajištění jeho nesmrtelnosti) Tři základní umělecké principy Frontální zobrazení – hlava, ruce a nohy z profilu, trup ramena a oko en face Hieratická perspektiva – velikost postav podle jejich významu (nejmenší panovník, největší otroci) Znázornění vzdálenosti – bližší objekty níže, vzdálenější výše

5 Dostatek kvalitního kamene Funkce egyptského sochařství Monumentální – přímo souviselo s architekturou Kolosy faraonů Monumentální – volné sochy Velké sochy sedících faraonů v chrámech Drobné interiérové sochařství Dřevěné sochy služebníků v hrobních komorách Reliéfy Zapuštěné reliéfy a bas-reliéfy

6 SOCHAŘSTVÍ A KULT MRTVÝCH Víra v lidského dvojníka Ka Ka žije pod podmínkou: existence těla (mumifikace) vytesání jeho jména existence věrné sochy zemřelého existence malby zemřelého Odtud snaha o věrné zobrazení zemřelého Portrétní realismus Náhradní kamenné hlavy v hrobech

7 EGYPTSKÝ SOCHAŘSKÝ STYL Používání nejtvrdších kamenů pro výrobu soch Žula, čedič, diorit Obliba tzv. krychlové sochy  nerozbitnost Idealizace a abstrakce Zákon frontality Strnulá, osová, čelní pozice, pohyb pouze vpřed Panovník v idealizované podobě boha Nepravý vous – symbol královské moci

8 NARMEROVA PALETA 31. stol. př. n. l. Délka 63 cm Faraonovy válečné činy Sjednocování Egypta Frontální zobrazení i hieratická perspektiva

9 SOCHA FARAONA DŽOSERA př. n. l. Výška 142 cm Vápenec

10 SOCHA FARAONA RACHEFA Asi 2550 př. n. l. Egyptské muzeum v Káhiře Výška 168 cm, diorit

11 SOCHY FARAONA PEPIHO I. Asi 2250 př. n. l. Muzeum Káhira Nadživotní a životní velikost Měď

12 SOCHA HODNOSTÁŘE KAAPERA 25. stol. př. n. l. 110 cm Dřevo

13 SEDÍCÍ PÍSAŘ Pol. 3. tis. př. n. l. Výška 54 cm Vápenec Polychromie

14 BUSTA KRÁLOVNY NEFERTITI 14. stol. př. n. l. Egyptské muzeum Berlín Výška 50 cm Vápenec a štuk Polychromie

15 TUTANCHAMONOVA POHŘEBNÍ VÝBAVA Tutanchamon (vládl ve 2. pol. 14. stol. př. n. l.) Egyptské muzeum v Káhiře Hrobka objevena roku 1922 (Howard Carter) Nejzachovalejší hrobka faraona Obrovské množství pohřebních předmětů Mumie objevena až v roce 1925 Tutanchamonova maska (54 x 39 x 49 cm) Zlato, polodrahokamy, sklo

16 TUTANCHAMONOVA MASKA

17 HOWARD CARTER ( )

18 MALÍŘSTVÍ Většinou spjato s reliéfem (polychromie) V hrobkách – pozemský život zemřelého V chrámech – život bohů a faraonů Výjevy z faraonova života Lov zvěře v bažině – faraon znovu obživne Vítězná bitva – ochranná funkce Boj s divokou zvěří – ochrana před přírodními živly Za Achnatona scény z rodinného života Nižší vrstvy – realistické podání skutečnosti

19 MALÍŘSTVÍ Hlavní výtvarný prostředek – obrysová kresba Barva pouze koloruje tvar Jen za Achnatona – volnější výraz, koloristika Figurální scény v horizontálních pásech Techniky Tempera (pojidlem arabská guma a vaječný bílek) Enkaustika (pojidlem včelí vosk)

20 SYMBOLIKA BAREV V EGYPTSKÉM MALÍŘSTVÍ Žlutá – zastupovala zlatou, vyjadřuje věčnost Červená – barva života Modrá – vlasy bohů Zelená – barva mládí Bílá – barva světla Černá – barva země Rezavá – barva neplodnosti (písek pouště)

21 FAJJÚMSKÉ PORTRÉTY Pozdní období – 2. a 3. stol. n. l. Doba římské nadvlády v Egyptě Na dřevěných destičkách Umísťovány do vík dřevěných rakví Realistické ztvárnění podoby zemřelého Malovány temperou a enkaustikou Ovlivnily byzantský portrét Patrně vliv na podobu pravoslavných ikon

22 FAJJÚMSKÉ PORTRÉTY

23 OTÁZKY A ÚKOLY K čemu sloužilo egyptské sochařství? Jmenujte tři základní egyptské výtvarné principy. Vysvětlete pojem bas reliéf. Jaké materiály používali egyptští sochaři? Co je tzv. Narmerova paleta? Kdo byl Howard Carter a čím se proslavil? Uveďte některá témata egyptského malířství. Co jsou tzv. fajjúmské portréty a k čemu sloužily?

24 POUŽITÉ ZDROJE 1.Narmerova paleta: _Royal_Ontario_Museum_-_DSC09726.JPG [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Narmer_Palette%2C_Egypt%2C_c._3100_BC_- _Royal_Ontario_Museum_-_DSC09726.JPG 2.Džoserova socha I: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Djoser_statue.jpg 3.Džoserova socha II: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Djoser_d1.jpg 4.Rachefova socha I: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Chephren_CG_14.jpg 5.Rachefova socha II: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Khafre_statue.jpg?uselang=cs 6.Socha Pepiho I. (1): [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Hidden_treasures_09.jpg?uselang=cs 7.Socha Pepiho I. (2): [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/PepiI-CopperStatue-Cropped.png?uselang=cs 8.Kaaperova socha I: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Sheik-el-Beled.jpg 10.Busta Nefertiti : [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Nofretete_Neues_Museum.jpg 11.Sedící písař: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Seated_Scribe_Full.jpg 12.Tutanchamonova maska – zepředu: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Tutanchamun_Maske.jpg?uselang=cs 13.Tutanchamonova maska – zezadu: ] 14.Howard Carter 1: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/Howard_carter.jpg 15.Howard Carter u mumie: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Tuts_Tomb_Opened.JPG?uselang=de 16.Fajjúmský portrét 1: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Fayum-01.jpg?uselang=cs 17.Fajjúmský portrét 2: [cit ]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Fayum-02.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google