Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

13.1 Příslovce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "13.1 Příslovce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr."— Transkript prezentace:

1 13.1 Příslovce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová První v řadě neohebných slovních druhů, patřící však stále ke slovům plnovýznamovým, jsou příslovce. Zkoumání historie názvu tohoto slova by nás dovedlo ke zjištění, že jsou to slova stojící při slovesech. Skutečně pak příslovce nejčastěji rozvíjejí slovesa, ale také přídavná jména a zřídka i jiná příslovce. Tvářil se ironicky.Vrátili se pozdě večer. Místo na hřišti na nás čekali doma. Řítili se po dálnici velmi rychle. Na školním výletě se někteří z nás vlekli pomalu jako šnek. Tu vázu rozbil úmyslně. Příslovce

2 13.2 Co již víme o příslovcích? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura PŘÍSLOVCE neohebný slovní druh vyjadřují bližší okolnosti dějů (vlastností) slova plnovýznamová Pokus se následující slovesa rozvinout vhodnými příslovci. jíst, skákat, křičet, malovat, spát, cestovat, smát se, utíkat, psát, volat, číst, vyrazit, běžet neskloňují se, ani nečasují nemohou měnit koncovku Podaří se ti rozvinout i následující přídavná jména? malý, spící, jedoucí, bláznivý, páchnoucí, uklizený Dokážeš to i s těmito příslovci? rychle, potichu, snadno, nešťastně, vesele, dobře, málo

3 13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 1. místa ptáme se otázkou KDE? např. tady, vedle 2. času ptáme se otázkou KDY? (odkdy? dokdy?) např. dnes, někdy 3. způsobu ptáme se otázkou JAK? (jakým způsobem?) např. rychle, pomalu 4. míry ptáme se otázkou JAK? (do jaké míry?) např. dosti, velice, zcela, velmi 5. příčiny ptáme se otázkou PROČ? např. proto, naschvál, úmyslně Podle toho, jaké bližší okolnosti vyjadřují, rozlišujeme příslovce: přídavná jména příslovce ptáme se JAKÝ? KTERÝ? ČÍ? JAK? KDE? KDY? PROČ? POZOR! příkladdobrýdobře příkladhezkýhezky Př. Venku bylo hezké počasí. X Venku bylo hezky. jízda pomalá X jízda rychlá dnes včerazítra

4 13.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 1. od přídavných jmen příponami: -e (-ě)milý → mile -yhezký → hezky -onízký → nízko 2. ustrnutím tvaru podstatného jména kolo → kolem slovesa stoje, kleče 3. příslovečné spřežky = spojení předložky a jiného slova např. zticha, zdaleka, přitom !!! píší se dohromady!!! Jak se příslovce tvoří? POZOR! z ticha X zticha (předložková vazba = spojení předložky a jména X příslovečná spřežka) např. Z hlubokého ticha se ozvalo ostré zapísknutí! X Buď zticha! Stupňování příslovcí Některá příslovce mohou vyjádřit trojí stupeň vlastnosti: 1. stupeň (blízko, rychle, zdravě) 2. stupeň se tvoří od 1. stupně přidáním přípon –e, -eji, -ěji (blíže, rychleji, zdravěji) 3. stupeň se tvoří od 2. stupně předponou nej- (nejblíže, nejrychleji, nejzdravěji) !!! někdy se 2. stupeň tvoří jinak (brzy – dříve, dobře – lépe, málo – méně)

5 13.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Rozliš, kdy se jedná o příslovce a kdy o zájmeno. ten, tam, tady, tu, tahle, toho, toto, tamtéž, tomtéž, tadyhle, tenhle, tuhle, tento, tudy, tehdy, tak Utvoř naznačené stupně příslovcí. Mohlo to dopadnout zle (2). Čínsky jsem se naučil snadno (2) a rychle (2) než korejsky. Kdo dosáhne vysoko (3)? Chovejte se prosím tiše (2). Vraťte se brzy (3) v šest hodin. Udělejte to, jak dobře (3) umíte. Řekl bych, že ti jde malování pomalu (2). Jak vznikla tato příslovce? pohromadě, navždy, sbohem, zpaměti, pozvolna, tma, kolem, zatím, hravě, nahlas, srdečně, předloni Od přídavných jmen utvoř příslovce. stupňovitý, nebezpečný, divoký, široký, blízký, maďarský, hezký, dlouhý Jak vznikly tyto příslovečné spřežky? zpravidla, nablízku, navždy, zleva, proto, zcela Rozhodni, který tvar je správný. To myslíš o pravdu/opravdu vážně? Z části/zčásti si tu věc dovedu představit. Sešlo se nás do hromady/dohromady deset z obou skupin. V létě jezdíme z pravidla/zpravidla k moři. Posaďte se za tím/zatím do čekárny. Procvičování

6 13.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Použij vhodně ve větách. na hoře X nahoře na štěstí X naštěstí v tom X vtom do konce X dokonce Vyhledej příslovce a urči druh. Karkulka brzy vstala a vyrazila k babičce. V lese se dnes příliš nezdržuje: necítí se tam nejlépe, včera tu totiž potkala lva. Ten sice obvykle holky nežere, ale člověk nikdy neví. Zabočila k jezeru – odtud je to nejblíž – a zčistajasna proti ní stojí vlk! „Kliď se odsud!“ houkla rázně. Vlk schválně neodmlouval a hned zmizel. Kam? Víte přece, co bylo dál … „Babičko, proč máš tak veliké uši?“ „Abych tě lépe viděla. Velmi ti to v těch nových šatech sluší.“ „Moc ti, babi, nevěřím. To jsi vloni také říkala, a pak ti museli vypumpovat žaludek.“ „Pravda, děvenko, bylo mi tehdy těžko. Ale vypadáš dobře a chutnat budeš určitě ještě líp!“ řekla ušatá babička a Karkulku už nikdo nespatřil … Je toto opravdu pohádka o Karkulce?

7 13.7 CLIL (Adverbs) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature grading 1.sooninterestingly 2.soonermore interestingly 3.soonestmost interestingly adverbs of time příslovce času adverbs of place příslovce místa modal adverbs příslovce způsobu adverbs of measure příslovce míry adverbs of reason příslovce příčiny WHEN?WHERE?HOW? WHY? HOW? YESTERDAYHERESLOWLY ENOUGHINTENTIONALLY Příslovce v angličtině

8 13.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.d 3.d 4.b Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

9 13.9 Použité zdroje, citace V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (učebnice), Tobiáš, Havlíčkův Brod V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (učebnice), Tobiáš, Havlíčkův Brod V. Bičíková, Z. Topil, F. Šafránek: Český jazyk pro 7.ročník (pracovní sešit), Tobiáš, Havlíčkův Brod

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace AutorMgr. Zuzana Kadlecová Období07 – 12/2011 Ročník7. ročník Klíčová slovaPříslovce AnotacePrezentace popisující příslovce, jaká druhy rozlišujeme, jak se tvoří.


Stáhnout ppt "13.1 Příslovce Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google