Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zlomky – souhrn ZŠ a MŠ Křenovice Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. březen 2012 Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky VY_32_INOVACE_11.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zlomky – souhrn ZŠ a MŠ Křenovice Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. březen 2012 Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky VY_32_INOVACE_11."— Transkript prezentace:

1 Zlomky – souhrn ZŠ a MŠ Křenovice Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. březen 2012 Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky VY_32_INOVACE_11

2 Prezentace shrnuje učivo o zlomcích. Žáci si znovu uvědomí, co je to zlomek, připomenou si základní úpravy zlomků (krácení, rozšiřování, převod na desetinné číslo), osvěží si základní tvar zlomku, smíšené číslo a složený zlomek, zopakují si základní početní operace se zlomky, tj. sčítání, odčítání, násobení a dělení. ANOTACE VY_32_INOVACE_11 – Zlomky – souhrn autorka: Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D.

3 K čemu lidé potřebují čísla?  k určení množství (počet)  k určení pořadí

4 Jaká znáte čísla (zatím) ? přirozená čísla a nulu desetinná čísla racionální čísla iracionální čísla z uvedených čísel zatím znáte jen ta kladná (tzn. znáte jen „polovinu“ čísel) 0 1 2 3 987 025 3,1 0,25 17,5 0,123456789… 57,000034767319… 0,75 reálná čísla = racionální a iracionální čísla = zlomky 0,33 + 0

5 Zlomky a desetinná čísla desetinný zlomek 0,25 17,5 0,75 desetinné číslo „klíčové“ zlomky 0,5 1

6 2 4 Zlomek – vyjadřuje část celku čitatel jmenovatel zlomková čára

7 6 5 = číslo s celou a zlomkovou částí Smíšené číslo 1 2 3 6 = čitatel a jmenovatel zlomku jsou čísla nesoudělná (tzn. jejich NSD je 1) 4 9 19 13 Zlomek v základním tvaru 1 5 1 4 9 2 1. 5 + 1 5 = = 22 9 22 : 9 (zb. 4) = =

8 Rozšiřovat zlomek = znamená násobit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem 1 2 3 6 1. 3 2. 3 příklad: zlomek rozšiřte číslem 3 = =

9 Krátit zlomek = znamená dělit čitatele a jmenovatele zlomku stejným číslem 12 8 3 2 12 : 4 8 : 4 příklady: zkraťte zlomek do základního tvaru = = 9 27 1 3 9 : 9 27 : 9 = =

10 Sčítání a odčítání zlomků Postup: 1.zlomky převedeme na společného jmenovatele (nejmenšího společného) 2.sečteme nebo odečteme „dopočítané“ čitatele 3.výsledek upravíme do základního tvaru zlomku nebo smíšeného čísla 1 2 3 6 6 : 2 6 Vzorové příklady na sčítání: = = 13 6 =+ 5 3. 5 + 10. 1 6 : 3 + 7 9 14 18 18 : 9 18 = =1 = – 1 6. 1 – 3. 7 18 : 6 –

11 Násobení zlomků 4 2 = 3 5 = 4 2. 3. 5. 12 10 = 6 5 = 1 5 1 8 20 = 1 12 = 1 10. 1. 3. 1 30 2 3 10 1

12 Dělení zlomků 1 3 = 2 5 = 1 3. 5. 2 : 1 3. 5 2 = 5 6 = převedeme na násobení převráceným zlomkem 2 3 = 1 12 = 2 1. 4. 1 : 2 3. 12 1 = 8 1 1 6 NE 4 1 = 8 ANO

13 Složený zlomek 2 5 2 5 33 4 zlomek hlavní zlomková čára

14 Úprava složeného zlomku na zlomek jednoduchý 2 5 = 2 5 3 4 3 4 = = : 2 5 4 3. 8 15 = 2 5 4 3.. = I. II. = =

15


Stáhnout ppt "Zlomky – souhrn ZŠ a MŠ Křenovice Mgr. Lenka Andrýsková, Ph.D. březen 2012 Matematika pro 7. třídu – Aritmetika – Číslo a proměnná – Zlomky VY_32_INOVACE_11."

Podobné prezentace


Reklamy Google