Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."— Transkript prezentace:

1 KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY

2 Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: drama, morálka, věda a technika, fašismus, válka, obrana Forma: výklad Datum vytvoření:

3 Obrázek č. 1

4 Karel Čapek  prozaik, dramatik, žurnalista  v divadelních hrách reagoval na aktuální společenské dění Hlavní témata  obava ze zneužití vědy a techniky  varování před nebezpečím války a fašismu

5 Co je to drama? Jaké znáte druhy, čím se od sebe odlišují?

6 Loupežník  komedie  hlavní téma – vztah mladé a starší generace  smutek nad pomíjivostí mládí  loupežník – představitel mladé generace opovrhuje morálními normami Obrázek č. 2

7 Která divadelní hra F. Šrámka se zabývá podobným tématem?

8 RUR Obrázek č. 3

9 RUR  vědecko-fantastické drama  varování před zneužitím vědy a techniky  RUR (zkratka pro Rossums Universal Robots)  slovo robot poprvé použil autor v tomto díle  roboti se vzbouří proti lidem  jediná záchrana – u jednoho páru se začnou projevovat city, záchrana lidstva je možná

10 Co je to neologismus?

11 Ukázka… „Alquist Jdi, já chci pitvat Helenu. Dělej honem. Primus Vezmi si mne místo ní; řež do těchhle prsou, ani nevykřiknu, ani nevzdychnu! Vezmi stokrát můj život. Alquist Pomalu, hochu. Ne tak marnotratně. Copak ty nechceš žít? Primus Bez ní ne. Bez ní nechci, pane. Nesmíš zabít Helenu! Co ti to udělá, vzít mně život? Alquist (dotýká se něžně jeho hlavy) Hm, já nevím – Poslyš, chlapíku, rozmysli si to. Je těžké umírat. A je, vidíš, je lépe žit.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 147

12 Doložte na této ukázce, že záchrana lidstva je možná.

13 Ze života hmyzu  společné dílo Karla Čapka a Josefa Čapka  jinotaj  kritika mezilidských vztahů  hmyz symbolizuje lidské vlastnosti (motýli – přelétavost, chrobáci – hamižnost, jepice – pomíjivost…)

14 Vysvětlete uvedené jinotaje.

15 Věc Makropulos  úvahy nad pomíjivostí lidského života a jeho smyslu  smysl života je právě v jeho pomíjivosti

16 K. Čapkovi byl vyčítán pesimistický pohled na život. Na svou obranu řekl : „Dejme tomu, že jednou v budoucnosti nebude nemocí ani bídy, ani nečisté dřiny, to je zajisté optimismus; ale říci, že tento dnešní život plný nemocí, bídy a dřiny není tak nadobro špatný a zatracený a má něco nesmírně cenného, to je – co vlastně? pesimismus? Myslím, že ne.“ B. Balajka, Přehledné dějiny literatury II., str. 124

17 Vysvětlete tento citát.

18 Bílá nemoc  varování před fašismem a válkou  humanista – doktor Galén využívá svůj objev léku na boj proti válce a zbrojení  jeho individuální vzpoura situaci neřeší, fanatický dav ho ušlape Bílá nemoc - film https://www.youtube.com/watch?v=h7KtsdiDeIM

19 Proč se doktor Galén nemůže s maršálem domluvit? Z čeho pramení jejich odlišný postoj k válce?

20 Matka  autor mění svůj názor na aktivitu jedince v boji proti násilí a válce  každý může přispět k tomuto boji, je potřeba i individuální oběti  matka posílá do boje svého posledního syna, ve válce již zemřel manžel i bratři

21 Co asi vedlo autora k přehodnocení úhlu pohledu na válku v Bílé nemoci a v Matce?

22 Ukázka… „Toni Ale když je taková hrozná válka, mami. Matka Já jsem ji nezavinila, Toni. Žádná máma ji nezavinila. My matky, synáčku, jsme nikdy žádnou válku nevedly; my jsme na ni jen doplácely svými dětmi. Ale já už nebudu tak hloupá, abych dala to poslední, co mám. Ať si to kdo chce vyřídí beze mne. Já už nic nedám. Tebe nedám, Toni.“ M. Sochrová, Čítanka III., k Literatuře v kostce, str. 156

23 Jaký hlavní argument matka vůči synovi používá? Proč se v závěru hry její postoj mění?

24 Interpretace textů  K. Čapek: R. U. R. (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 146)  K. Čapek: Bílá nemoc (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 154)  K. Čapek: Matka (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 155)

25 Shrnutí  K. Čapek – prozaik, dramatik, žurnalista  Loupežník – téma konfliktu mládí a stáří  Ze života hmyzu – kritika mezilidských vztahů  RUR – varování před zneužitím vědy a techniky  Věc Makropulos – zamyšlení nad smyslem lidského života  Bílá nemoc a Matka – nebezpečí války a fašismu

26 Použité zdroje Literatura  BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, ISBN X.  ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, ISBN  SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN

27 Použité zdroje Obrázky  Obrázek č. 1 Největší Čech. [online]. [cit ]. Dostupné z:  Obrázek č. 2 EBookEater. [online]. [cit ]. Dostupné z:

28 Použité zdroje Obrázky  Obrázek č. 3 Heureka.clara.net: Karel Capek. [online]. [cit ]. Dostupné z: capek.htmhttp://www.heureka.clara.net/art/karel- capek.htm

29 Použité zdroje Internet  Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Youtube [online]. [cit ]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=h7KtsdiDeIM https://www.youtube.com/watch?v=h7KtsdiDeIM


Stáhnout ppt "KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY."

Podobné prezentace


Reklamy Google