Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech."— Transkript prezentace:

1 Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/

2 Ryby – vnější stavba Tělo tvoří:  Hlava – srůstá s trupem (nepohyblivá).  Trup  Ocas – ocasní ploutev. Ploutve: → párové – prsní, břišní (zachování a změna směru pohybu). → nepárové – ocasní, hřbetní a řitní.

3 HřbetníOcasní Řitní Břišní Prsní

4 Povrch těla kryje kůže (vícevrstevná). -Šupiny – překrývají se. -Produkuje sliz (ochrana před poraněním a infekcí, zlepšuje pohyb).

5 Ryby - vnitřní stavba Kostěná kostra – osu tvoří páteř z obratlů + lebka + žebra. Ploutevní paprsky Skřele - ploché kosti chránící žábry.

6 Ryby – vnitřní stavba

7 NS – mozek, mícha a nervy. DS – žábry (pod skřelemi) → okysličení krve. CS – tepny vedou okysličenou krev do těla, - srdce – dvoudílné (síň + komora) – odkysličená krev zpět do žaber. VS – ledviny + močový měchýř. Proměnlivá tělesná teplota. Plynový měchýř – tělo nadnáší a udržuje v dané poloze.

8

9 Smysly ryb: -Zrak ( oči), čich (čichové jamky), sluch (vnitřní ucho), hmat (hmatové vousky). Postranní čára – proudový orgán -Kanálek smyslových buněk po obou stranách těla až k ocasu. -Význam : orientace ve vodě.

10 Rozmnožování ryb Samičky – jikernačky → vajíčka jikry. Samci – mlíčáci → bílá tekutina mlíčí → obsahuje spermie. Oplození vnější = tření (mimo tělo ryb, u většiny).

11 Po oplození se vylíhnou malé rybky → plůdek. -Výživa plůdku ze žloutkového váčku. fish/trout_spawning/

12 Rozdělení ryb Lalokoploutvé ryby Dvojdyšné ryby Paprskoploutvé ryby Systém ryb

13 Lalokoploutvé ryby Latimérie podivná - Jediný zástupce skupiny (tzv. „živá fosilie“). -Ploutve na násadách. -Až 2 metry. -Předchůdce obojživelníků.

14 Dvojdyšné ryby Bahníci – Bahník australský -Stojatá, sladká voda tropických oblastí. -V suchém období se zavrtají do bahna → klidový stav (nepřijímají potravu a nedýchají žábrami). -Dýchají plicními vaky (z vychlípeného jícnu) + nozdry (čich. jamky spojí s jícnem).

15 Paprskoploutvé ryby Ryby sladkovodní x mořské. Sladkovodní ryby žijí v tekoucích i stojatých vodách. Pásma tekoucích vod: 1.Pásmo pstruhové – horské potoky 2.Pásmo lipanové – podhorské potoky 3.Pásmo parmové – střední toky 4.Pásmo cejnové – dolní toky Pstruh, střevle, mřenkaKapr, karas, lín, sumec, štika

16 Sladkovodní ryby Kapr obecný Lín obecný

17 Jelec tloušť Parma obecná Kaprovité ryby

18 Lososovité ryby - Tuková ploutvička na hřbetu. Pstruh obecný (potoční)

19 Lipan podhorní

20 Štika obecná – protáhlé tělo, až 1 metr.

21 Candát obecný – 2 hřbetní ploutve

22 Sumec obecný - až 2 metry.

23 Úhoř říční - Tření v Sargasovém moři → průhledné larvy unáší proud k břehům, dospívají ve sladkých vodách.

24 Mořské ryby Sleď obecný -Až 35 cm. -Zavináče, slanečky.

25 Treska obecná -1,5 metrů. -Vous na spodní čelisti. -Filé, tresčí játra.

26 Tuňák obecný – až 4 m, dvojí maso (červené x bílé).

27 Makrela obecná – 50 cm, tučné maso (30% tuku).

28 Sardinka obecná -Drobná 15 cm. -Teplá moře, konzervy.

29 Losos obecný -1,5 m, tuková ploutvička. -Dospívá v moři → tření v horních tocích řek, po letech zpět do moře.

30

31 Opakování 1. Pozoruj vnější stavbu těla ryby (kapra obecného), nakresli obrys a popiš vnější části těla. Ocasní ________ ______

32 2. Pozoruj šupinu, nakresli ji a urči přibližné stáří ryby. Šupina je asi z ……… leté ryby.

33 3. Vysvětli k čemu slouží postranní čára a kde ji najdeme. …………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… 4. Vysvětli pojmy: Skřele = Plynový měchýř = Jikry = Mlíčňák =

34 5. Které státy jsou na rybolovu závislé?? ………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………… 6. Uveď význam mořských ryb?? ………………………………………………………..

35 Zdroje: Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12 Obr. 13 Obr. 14 Obr. 15 Obr. 16 Obr. 17 Obr. 18 Obr. 19 Obr. 20

36 Obr. 21http://www.orso.cz/dvorak/atlas/kapr-v.jpghttp://www.orso.cz/dvorak/atlas/kapr-v.jpg Obr. 22 Obr. 23 Squalius_cephalus_Prague_Vltava_1.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Squalius_cephalus_Prague_Vltava_1.jpg/300px- Squalius_cephalus_Prague_Vltava_1.jpg Obr. 24 Obr. 25 Obr. 26 Obr. 27 Obr. 28 Obr. 29 Obr. 30 Obr. 31 Obr. 32 Obr. 33 Obr. 34 Obr. 35 Obr. 36 Obr. 37 obr. 38 Obr. 39 Obr. 40 Obr. 41 Obr. 42

37 Použité zdroje: Objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí Microsoft PowerPoint, Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I. (2005): Přírodopis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, dále vlastní nápady. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech základních škol. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Kalová. Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/


Stáhnout ppt "Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech."

Podobné prezentace


Reklamy Google