Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST 1. světová válka 5. ročník

2 Svět před 1. světovou válkou Průmysl se na počátku 20. století rychle rozvíjel. Průmysl se na počátku 20. století rychle rozvíjel. Hledala se - nová odbytiště Hledala se - nová odbytiště - laciné zdroje surovin - laciné zdroje surovin Dochází k mocenským střetům o nové rozdělení světa důsledek vypuknutí 1. světové války Dochází k mocenským střetům o nové rozdělení světa důsledek vypuknutí 1. světové války

3 1. světová válka (1914 – 1918) Záminkou k vypuknutí 1. světové války se stal atentát na následníka trůnu Františka Ferdinanda a jeho manželku. Došlo k němu v červnu 1914 při vojenské přehlídce v Sarajevu. Záminkou k vypuknutí 1. světové války se stal atentát na následníka trůnu Františka Ferdinanda a jeho manželku. Došlo k němu v červnu 1914 při vojenské přehlídce v Sarajevu.

4 Atentát na následníka trůnu

5 Samotka č. 7 – zde byl do své smrti r vězněn Gavrilo Princip – sarajevský atentátník na rakouského následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este. Terezínská pevnost Atentátník G. Princip

6 29. července vyhlásil rakouský císař Srbsku válku Po spáchání atentátu na Ferdinanda v Sarajevu vyhlásilo R – U Srbsku válku. Malé zaostalé Srbsko nemělo proti R – U šanci.

7 Na stranu malého Srbska se postavilo Rusko. Rakousku přišlo na pomoc Německo a proti Německu a R – U se postavila Francie a Velká Británie. Brzy se do válečného konfliktu další státy a kolonie (celkem 28) a rozhořela se válka, která zachvátila celý svět a neměla dosud obdoby 1. světová válka. Trojspolek: Německo Rakousko – Uhersko Itálie Trojdohoda: Rusko Francie Velká Británie

8

9 R – U a Německo plánovalo „bleskovou válku“. Vojáci se domnívali, že do Vánoc budou doma. Brzy se však změnila ve „válku zákopovou“. Nakonec trvala 4 roky a zahynulo bezmála 10 miliónu vojáků.

10 Československé vojenské jednotky - legie Z českých zemí byli muži odváděni do armády R – U. ( „Za císaře pána a jeho rodinu“). Většinou byli nasazováni na východní frontě proti Rusům (slovanům), to se jim nelíbilo a raději dobrovolně odcházeli do zajetí. Zakládali vojenské jednotky – legie (legionáři). Svojí statečností se zasloužili o vznik samostatné Československé republiky. Z českých zemí byli muži odváděni do armády R – U. ( „Za císaře pána a jeho rodinu“). Většinou byli nasazováni na východní frontě proti Rusům (slovanům), to se jim nelíbilo a raději dobrovolně odcházeli do zajetí. Zakládali vojenské jednotky – legie (legionáři). Svojí statečností se zasloužili o vznik samostatné Československé republiky.

11 Konec války K ukončení války přispěl vstup Spojených států amerických do bojů na straně Velké Británie a Francie 1. světová válka skončila v listopadu 1918 porážkou Rakouska – Uherska a Německa.

12 Vznik Československé republiky 28. října 1918 se na Václavském náměstí konala manifestace na ní čeští politici vyhlásili samostatný československý stát 28. října 1918 se na Václavském náměstí konala manifestace na ní čeští politici vyhlásili samostatný československý stát ……„ Lide československý! Tvůj odvěký sen se stal skutkem. Stát československý vstoupil dnešního dne v řadu samostatných kulturních států světa.“……

13 Život lidí Veškerá výroba v továrnách byla zaměřená na výrobu zbraní pro válku Veškerá výroba v továrnách byla zaměřená na výrobu zbraní pro válku Muži museli narukovat na vojnu Muži museli narukovat na vojnu V továrnách pracovaly ženy a děti V továrnách pracovaly ženy a děti Lidé trpěli nedostatkem potravin – přídělový lístkový systém Lidé trpěli nedostatkem potravin – přídělový lístkový systém V zemi nastolen polovojenský režim – vše české a jakýkoliv nesouhlas byl tvrdě postihován V zemi nastolen polovojenský režim – vše české a jakýkoliv nesouhlas byl tvrdě postihován Přestaly vycházet české noviny a časopisy Přestaly vycházet české noviny a časopisy Byl zakázán Sokol Byl zakázán Sokol Čeští politici byli uvězněni Čeští politici byli uvězněni

14 Zbraně Rozvinutá průmyslová výroba a technické vynálezy umožnily použít ve válce nové zbraně. tanky

15 Němci použili řiditelné vzducholodě a obrněné transporty

16 letadla

17 bitevní lodě

18 Skoro v každé rodině oplakávali smrt někoho blízkého.

19 Němci použili poprvé zbraně hromadného ničení – otravný plyn (chlór)

20 Pěchotní pušky

21 1. světová válka – vlastivěda 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Vlastivěda – M. Bloudková a kol. – SPN Vlastivěda – I. Stříbrná – Nová škola Vlastivěda – M. Hronek – Prodos Obrazy ze starších českých dějin – J.Harna a kol. – Alter Obrázky z internetu Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google