Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Benchmarking knihoven 18.6.2008 České Budějovice Národní knihovna ČR Tel. 603 223 627.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Benchmarking knihoven 18.6.2008 České Budějovice Národní knihovna ČR Tel. 603 223 627."— Transkript prezentace:

1 Benchmarking knihoven České Budějovice Národní knihovna ČR Tel

2 Hlavní témata  Co je benchmarking?  Projekt „Benchmarking knihoven“  Kategorizace knihoven  Indikátory pro srovnávání  Databáze „Benchmarking knihoven“  Jak srovnávat výkon a činnost knihoven  Jak vstoupit do projektu?

3 Co je BENCHMARKING? = Metoda vzájemného srovnávání výkonu a činnosti knihoven  Dvě metody srovnávání:  Standard VKIS – podle předem stanovených a dohodnutých parametrů  Benchmarking – podle nejlepší knihovny

4 K čemu potřebujeme srovnávání?  Rozvoj internetu a digitalizace  vznik konkurence, konec tradičního monopolu knihoven  Prokázat, že knihovna je užitečnou a využívanou institucí  Prokázat svou ekonomickou efektivnost  Konkrétní knihovně chybí konkurence v místě  chybí možnost vzájemného srovnávání,  je obtížné zjistit, zda knihovna pracuje efektivně

5 CO MY DĚLÁME? JAK TO MY DĚLÁME? JAK DOBŘE TO MY DĚLÁME? CO DĚLAJÍ JINÍ? JAK TO DĚLAJÍ JINÍ? JAK DOBŘE TO JINÍ DĚLAJÍ? PŘÍLEŽITOSTI A NÁMĚTY KE ZLEPŠOVÁNÍ SROVNEJTE A UČTE SE Co je BENCHMARKING? Převzato: A. Plášková: Benchmarking. VŠE

6 Postup benchmarkingu Benchmarking nekončí definování indikátorů nebo pouhým měřením!!!

7 Postup benchmarkingu Benchmarking nekončí definování indikátorů nebo pouhým měřením!!! V čem vám pomůže projektu? Co musíte udělat sami?

8 K čemu to je užitečné?  Definuje nejlepší výkony  Pružná metoda pro srovnávání – možnost zjistit silné a slabé stránky  Dává včasné varování, pokud knihovna zaostává  Podporuje tvořivé uvažování o vnitřních procesech  Pomáhá rozvíjet spolupráci, navázání nových kontaktů  V ČR používá: veřejná správa, sociální služby, ČD, CzechInvest: Český benchmarkingový index

9 Jaké to má omezení?  Kvantitativní údaje nemají vždy odpovídající vypovídací schopnost  Každá knihovna pracuje v jiném kontextu  Nemusí se vždy podařit najít inspirativní partnery  Napodobování postupů nemusí vždy přinést úspěch  Sdílení strategických informací – může přinést problémy  Pokud má být benchmarking užitečný, musíme ho my i celá knihovna vnímat jako něco užitečného

10 Projekt „Benchmarking knihoven“

11 Hlavní inspirace

12 Co je hotovo?  Spolupracuje 72 knihoven – krajské, městské, obecní  Kategorizace knihoven  Výběr indikátorů pro vzájemné porovnávání  Zpracování definic indikátorů  Vytvoření databáze pro analýzu dat  Metodika srovnávání výkonů knihoven

13 Knihovny zastoupené v benchmarkingu Moravskoslezská vědecká knihovna v OstravěOstrava Knihovna Jiřího Mahena v BrněBrno Knihovna města OstravyOstrava Studijní a vědecká knihovna Plzeňského krajePlzeň Knihovna města PlzněPlzeň Vědecká knihovna v OlomouceOlomouc Knihovna města OlomouceOlomouc Severočeská vědecká knihovna v Ustí nad LabemÚstí nad Labem Studijní a vědecká knihovna v Hradci KrálovéHradec Králové Knihovna města Hradec KrálovéHradec Králové Krajská knihovna v PardubicíchPardubice Městská knihovna HavířovHavířov Krajská knihovna Františka BartošeZlín Městská knihovna MostMost Regionální knihovna KarvináKarviná Knihovna Petra Bezruče v OpavěOpava Městská knihovnaKarlovy Vary Krajská knihovna Karlovy VaryKarlovy Vary53 176

14 Knihovny zastoupené v benchmarkingu Městská knihovna DěčínDěčín Středisko knihovnických a kulturních služeb města ChomutovaChomutov Městská knihovna JihlavaJihlava Městská knihovna ProstějovProstějov Městská knihovna v TřebíčiTřebíč Městská knihovna TřinecTřinec Městská knihovna TáborTábor Městská knihovna v ChebuCheb Městská knihovna OrlováOrlová Městská knihovna TrutnovTrutnov Městská knihovna ZnojmoZnojmo Masarykova veřejná knihovna VsetínVsetín Městská knihovna ŠumperkŠumperk Městská knihovna Valašské MeziříčíValašské Meziříčí Městská knihovna HodonínHodonín Městská knihovna Český TěšínČeský Těšín Krajská knihovna VysočinyHavlíčkův Brod Šmidingerova knihovnaStrakonice23 900

15 Knihovny zastoupené v benchmarkingu Knihovna Matěje Josefa SychryŽďár nad Sázavou Městská knihovna Náchod, o.p.s.Náchod Městská knihovna LounyLouny Městská knihovna OstrovOstrov Městská knihovna PelhřimovPelhřimov Knihovna Václava Čtvrtka v JičíněJičín Městská knihovna ChodovChodov Knihovna V. ŠtechaSlaný Městská knihovna Ústí nad OrlicíÚstí nad Orlicí Městská knihovna Antonína Marka TurnovTurnov Městská knihovnaRokycany Městská knihovna v Č. KrumlověČeský Krumlov Husova knihovnaŘíčany Knihovna Vincence Priessnitze v JeseníkuJeseník Městská knihovna Boženy Němcové DomažliceDomažlice Městská knihovna LitomyšlLitomyšl Městská knihovna LanškrounLanškroun9 791 Městská knihovna ChotěbořChotěboř9 671 Městská knihovna Nová PakaNová Paka9 368

16 Knihovny zastoupené v benchmarkingu Městská knihovna SedlčanySedlčany7 744 Městská knihovna TřeboňTřeboň7 482 Městská knihovna KapliceKaplice7 125 Městská knihovna a informační střediskoNový Bydžov7 000 Městská knihovna VratimovVratimov6 761 Kulturní centrum Letohrad - knihovnaLetohrad6 190 Městská knihovna LuhačoviceLuhačovice5 439 Městská knihovna HoražďoviceHoražďovice5 059 Místní knihovna PaskovPaskov3 863 Městská knihovnaJablonné nad Orlicí3 099 Městská knihovna Rtyně v PodkrkonošíRtyně v Podkrkonoší3 013 Místní knihovna ŘepištěŘepiště1 646 Knihovna HnojníkHnojník1 460 Pravdova knihovnaJarošov nad Nežárkou1 113 Místní knihovna Vysoké VeselíVysoké Veselí894 Místní knihovnaSmilovice638 Místní knihovna ŽabeňŽabeň635

17 Kategorizace knihoven Počet obyvatel obce 1 – Více než Krajská knihovna Krajská knihovna s městskou funkcí Komu je benchmarking určen?  Benchmarking je otevřen všem veřejným knihovnám  Největší přínos může mít ve větších knihovnách  Podmínka: schopnost poskytnout kompletní data pro srovnávání (zejména ekonomická)

18 3 bloky výkonových parametrů= 29 indikátorů  Podmínky pro činnost knihovny  12 indikátorů  Uživatelé, služby  8 indikátorů  Financování, výdaje, efektivita  9 indikátorů

19 Podmínky pro činnost knihovny 1.Podíl financování knihovny na rozpočtu obce 2.Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel 3.% obnovy knižního fondu 4.Objem přírůstků na 1000 obyvatel 5.Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel 6.Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel 7.Počet studijních míst na 1000 obyvatel 8.Počet internetových stanic na 1000 obyvatel 9.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel 10.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů 11.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků 12.Počet hodin pro veřejnost týdně

20 Uživatelé, služby 1.Registrovaní čtenáři - % z obsluhované populace 2.Registrovaní čtenáři do 15 let - % z obsluhované populace mládeže do 14 let 3.Počet návštěv na jednoho obyvatele 4.% návštěvníků internetu z celkového počtu návštěvníků 5.Počet výpůjček na registrovaného čtenáře 6.Obrat knihovního fondu 7.Kulturní akce na 1000 obyvatel 8.Vzdělávací akce (semináře, kurzy…) na 1000 obyvatel 9.Internetové služby: webová stránka, OPAC…

21 Jaké internetové služby poskytujete uživatelům? Dotazník Má knihovna webovou stránku?Ano - Ne Webová stránka Je webová stránka přístupná přes WAP?Ano - Ne Máte na webové stránce přístup do svého online katalogu?Ano - Ne Nabízíte uživatelům na webu vlastní specializované databáze?Ano - Ne Databáze, elektronické informační zdroje Nabízíte uživatelům licencované el. informační zdroje?Ano - Ne Kolik přes přístup pouze v knihovně? Uveďte počet:Kolik? Kolik přes přístup mimo knihovnu? Uveďte počet:Kolik? Nabízíte virtuální informační službu - Ptejte se knihovny?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli em?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli pomocí SMS?Ano - NeInformace, Zasíláte uživatelům em aktuality o službách a aktivitách knihovny?Ano - Ne komunikace s uživatelem Umožňujete nahlížení do uživatelského konta?Ano - Ne Umožňujete uživatelům objednávání přes webové rozhraní?Ano - Ne Umožňujete uživatelům prolongace přes webové rozhraní?Ano - Ne

22 Financování, výdaje, efektivita 1.Celkové provozní náklady v přepočtu na jednoho obyvatele 2.Náklady na pořízení knihovního fondu v přepočtu na jednoho obyvatele 3.Náklady na nákup licencí na el. inf. zdroje v přepočtu na jednoho obyvatele 4.Náklady na pořízení knihovního fondu na výpůjčku 5.% čistých provozních nákladů z celkových provozních nákladů 6.% nákladů na pořízení knihovního fondu z celkových provozních nákladů z celkových provozních nákladů 7.% osobních nákladů z celkových provozních nákladů 8.% získaných dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz

23 Databáze „Benchmarking knihoven“

24 Databáze „Benchmarking knihoven“  Zpracovatel a provozovatel: NIPOS  Zadavatel: NK ČR  Obsahuje data 72 knihoven – účastníků projektu  Rok 2006, 2007  Umožňuje:  Propočet výkonových indikátorů z vložených statistických dat  Zjištění minimálních, průměrných a maximálních hodnot indikátorů pro jednotlivé kategorie knihoven  Vzájemné porovnávání výkonových indikátorů vybraných knihoven  Přístup do databáze: pouze pro účastníky projektu

25 Jak to funguje? indikátor 1. knihovna 2. knihovnamin.průměrmax. Podmínky pro činnost knihovny 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel % obnovy knižního fondu6,8 3,2 2,3 4,3 6,8 3. Objem přírůstků na 1000 obyvatel Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel8,0 2,9 2,2 4,4 8,0 5. Počet internetových stanic na 1000 obyvatel0,4 0,3 0,1 0,3 0,9 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel34,9 19,7 17,4 33,5 96,9 7. Počet studijních míst na 1000 obyvatel3,3 1,7 0,7 1,6 3,3 8. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel0,5 0,4 0,6 0,9 9. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů3,3 3,6 2,3 4,4 6,7 10. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků0,2 0,3 0,5 12. Počet hodin pro veřejnost týdně36,0 40,0 0,0 39,6 58,0

26 Metoda známkování MinimumPrůměrMaximum KF/1000 obyv % obnovy KF Přírůstek/1000 obyv Periodika/1000 obyv Internet/1000 obyv Plocha/1000 obyv Stud.míst./1000 obyv Úvazky/1000 obyv Úvazky/1000 čten Úvazky/1000 návšť Provozní doba %výdajů/rozp. Města % obsl. Popul % mládeže Návštěvy/obyv % návštěv inter Výpůjčky/čtenář Obrat KF Akce/1000 obyv Inter. Služby Provoz. Nákl/1000 obyv Náklady KF/obyv Náklady EIZ/obyv Náklady KF/výpůjčky %provoz.nákl % nákladů na KF % osobních nákl % získaných dotací % vlast. Příjmů

27 Srovnání žluté a zelené knihovny

28 Další údaje o porovnávaných knihovnách Žlutá knihovnaZelená knihovna Vykonává knihovna regionální funkce? Ano Provozuje knihovna hudební odd.? Ano Půjčuje knihovna zvukové dokumenty? Ano Počet poboček:32 Počet základních škol1311 Počet středních škol15 Počet jiných vzdělávacích zařízení 47 Počet vysokých škol11 Jiné9 Umístění knihovnyCentrum města Registrační poplatek 120,- dospělí, 30,- děti dospělí 100,-; děti 50,-; studenti, senioři 70,-; ZTP zdarma; organizace 200,-

29 Která knihovna je lepší? Žlutá knihovnaZelená knihovna Výborná6x3x Chvalitebná7x3x Dobrá9x2x Dostatečná4x6x Nedostatečná3x15x

30

31

32 SWOT analýza žluté a zelené knihovny

33 Žlutá knihovna - Silné stránky  Knihovna má dobrý knihovní fond. Ve vztahu k počtu obyvatel je menší než průměr, ale je bohatě doplňován novou literaturou, a to jak knihami, tak zejména časopisy.  Tomu odpovídá také nadprůměrné procento výdajů na nákup dokumentů.  Fond dokumentů má silně nadprůměrný obrat. Knihovna vykazuje mírně nadprůměrné množství výpůjček na uživatele.  Knihovna má mírně podprůměrné prostorové podmínky ale nabízí přiměřené množství internetových, ale také velké množství studijních míst.  Knihovna pořádá nadprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí.  Knihovna je nadprůměrně navštěvována. Průměrná je návštěvnost internetu.  Knihovna má průměrné množství mladých uživatelů do 15 let.  S ohledem na počet pracovníků je produktivita práce spíše nadprůměrná.  Knihovna má podprůměrný podíl osobních nákladů.  Podíl výdajů knihovny na výdajích obce je nadprůměrný.

34 Žlutá knihovna - Slabé stránky  Rozsah provozní doby je podprůměrný, nevyhovuje standardu VKIS.

35 Příležitosti  Knihovna by mohla usilovat o rozšíření provozní doby.  Knihovna by měla usilovat o to, aby si zachovala větší počet uživatelů ve vyšších věkových kategoriích, existuje značný potenciál mladých uživatelů.  Knihovna má mírně nadprůměrné internetové služby, ale je zde potenciál na jejich rozšíření.  Bylo by užitečné zvýšit nabídku elektronických informačních zdrojů.  Knihovna má potenciál ke snižování čistých provozních nákladů.  Knihovna má potenciál k rozšíření příjmů z dotací a grantů a také ze svých vlastních příjmů. Hrozby  Osobní náklady jsou podprůměrné, může existovat riziko odlivu kvalitních pracovníků a není zde potenciál pro rozšíření provozní doby. Žlutá knihovna

36  Knihovna nemá výrazné silné stránky. Většina parametrů se pohybuje na úrovni průměrných a podprůměrných hodnot.  Knihovna má podprůměrné čisté provozní náklady.  Knihovna nízký počet pracovních úvazků Zelená knihovna – Silné stránky

37  Knihovna má z hlediska rozsahu podprůměrný knihovní fond, který je také zřejmě zastaralý. Procento jeho obnovy je nízké a podprůměrná je i nabídka časopisů. Podprůměrné je procento výdajů na nákup dokumentů i elektronických informačních zdrojů.  Tomu také odpovídá mírně podprůměrné množství výpůjček i menší obrat knihovního fondu.  Prostorové zajištění knihovny je výrazně podprůměrné.  Počet internetových stanic a studijních míst je průměrný.  Rozsah provozní doby je podprůměrné, nevyhovuje standardu VKIS.  Knihovna pořádá silně podprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí.  Knihovna je podprůměrně navštěvována. Silně podprůměrné je využití internetu.  Procento obsluhované populace dospělých i mládeže je podprůměrné.  Knihovna není dobře financována. Výdaje na knihovní fond a čisté provozní náklady jsou podprůměrné, naopak vyšší je procento osobních výdajů. Zelená knihovna – Slabé stránky

38 Zelená knihovna Příležitosti  Zlepšit rozsah a obsah knihovního fondu – knihy, časopisy, elektronické informační zdroje.  Zlepšit prostorové zajištění knihovny.  Rozšířit počet kulturních a vzdělávacích akcí.  Propagovat nabídku veřejného internetu.  Knihovna má podprůměrné množství pracovníků a to jak k počtu obyvatel, tak i k registrovaným uživatelům i návštěvníkům.  Knihovna má potenciál získat další příjmy z dotací a grantů.  Podíl na financování obce je podprůměrné, existuje zde potenciál, že by obec mohla knihovnu lépe financovat. Hrozby  Podprůměrný knihovní fond a nedostatečné prostorové zajištění může vést k dalšímu poklesu zájmu o služby knihovny.  Riziko poklesu uživatelů (nízký podíl mládeže i dospělé populace).  Knihovna vykazuje nadprůměrné procento osobních výdajů na celkových nákladech.

39 Co nyní potřebujeme?  Zapojit co nejvíce knihoven do projektu  Využít benchmarking při oceňování knihoven – Knihovna roku, Kamarádka knihovna….?

40 Co dělat, máte-li zájem o účast v projektu?  Mít zájem a odvahu ke vzájemnému srovnávání  Přihlásit se jako účastník projektu  Poskytnout kvalitní a spolehlivá statistická data a další údaje o své činnosti  Poskytnout souhlas pro práci s daty  Spolupracovat s účastníky projektu při vzájemném poznávání  Být připraven poskytnout účastníkům informace a know-how ze své vlastní činnosti  Databáze Benchmarking knihoven je přístupná pouze účastníkům projektu

41 Údaje nezbytné pro benchmarking  Údaje ze statistického výkazu knihovny KULT  Údaje o službách a fondech 15  Ekonomické údaje12  Údaje neuváděné ve výkazu KULT - 3  Náklady na pořízení licencí na el. informační zdroje  Počet dětí do 15 let v obci/městě  Celkové výdaje města/obce v roce 2006  Dotazník k elektronickým službám  Dotazník - komentář k údajům – specifika lokality – např. počet škol, spádovost oblasti, způsob výpočtu indikátoru apod. Odpočet výkonů regionálních funkcí

42 Pokud máte zájem o vstup do projektu: Ozvěte se!  Oslovte knihovny ve svém blízkém i vzdáleném okolí, se kterými se chcete porovnat  Přesvědčte je k účasti na projektu

43 Staňte se lepší knihovnou dříve, než vaše slabiny odhalí zřizovatel!


Stáhnout ppt "Benchmarking knihoven 18.6.2008 České Budějovice Národní knihovna ČR Tel. 603 223 627."

Podobné prezentace


Reklamy Google