Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OSVÍCENSTVÍ 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OSVÍCENSTVÍ 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr."— Transkript prezentace:

1 OSVÍCENSTVÍ 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr. Hana Patschová

2 Materiál je určen k doplnění výkladu a k upevnění učiva.

3 měšťanstvo začalo tvořit kapitalistickou společnost nové vědecké objevy a vynálezy

4 ZAJÍMAVOST  Vynálezy jako spřádací stroj, který sestrojil Hargreaves, tkadlec ze Stanhillu, vedly naopak k masové produkci bavlněné příze, pevnější a odolnější vůči strojnímu zpracování.Bavlna, importovaná ve stále větším množství z USA, se stala životně důležitou surovinou britského textilního průmyslu. Samuel Crompton vynalezl nový spřádací stroj, zároveň spřádající i navíjející bavlněné vlákno, který tak nahradil náročnou a zdlouhavou ruční práci.Tyto vynálezy, Cartwrightův mechanický tkalcovský stav a Whitneyho odzrňovač bavlny, zaznamenaly konec ručního předení a tkaní a stojí u zrodu moderního textilního průmyslu v celé Evropě i v USA  James Watt( )zdokonalil Newcomenův přístroj natolik, aby mohl v dolech sloužit jako skutečně výkonná a levná parní pumpa.Watt využil svých poznatků k sestrojení moderního parního stroje, který již dokázal převést expanzi páry v rotační pohyb. Jeho vynález se stal rychle hlavním zdrojem energie pro nový průmysl. Dal podnět k zavedení jednotné soustavy měr a vah. zdroj: wikipedia.cz

5 VÝZNAM OSVÍCENSTVÍ  nové názory o životě a o přírodě  nejdříve v Anglii a ve Francii Zvýšený zájem o přírodu pomohl k rozvoji fyziky, chemie či biologie a vzniku mnoha jejich odvětví.

6 Jean-Jacques Rousseau Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg Denis Diderot

7 Učenci chtěli „osvítit“ lidi  osvícenství Osvícenci hlásali: šlechta se má starat o své poddané stejná práva všem lidem rovnost všech lidí kritika církve prosazovali vzdělání a osvětu „Osvícení“ panovníci prováděli reformy (nové zákony a nařízení), omezovali moc církve.

8 Myšlenky osvícenství Doplň hlavní myšlenky:


Stáhnout ppt "OSVÍCENSTVÍ 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Světlo rozumu březen 2011 Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google