Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Roman Bartoníček Téma: Makroregion polárních oblastí Datum vytvoření: Přílohy: VY_52_INOVACE_ZEM.2.20 VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

2 Anotace: Souhrnné opakování přírodních, historických a socioekonomických charakteristik makroregionu polární oblasti s důrazem na upevnění základní terminologie spojené s tímto územím a vymezením okruhu typologických problémů. Práce se slepou mapou. VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

3 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy Antarktidy a Arktidy: Grónsko Čukotský pol. Baffinův ostrov Kamčatka Island Yukon Mackenzie Jenisej Ob Nová země Sev.led.oceánBarentsovo mořeBeaufortovo moře Lena Aljaška VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

4 1) Vyznač do slepé mapy níže vypsané základní přírodní pojmy Antarktidy a Arktidy: Ohňová zeměAntarktický pol. Rossovo m. Transantarktické poh. Weddellovo moře Vinson Massif Drakeův průliv VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

5 3) Podtrhni ta tvrzení, které pravdivě vystihují historické události dobývání severního a jižního pólu Dobytí severního pólu je spojeno se jménem Roberta Edwina Pearyho (rok 1909), anglického polárníka. V dnešní době je však jeho prvenství zpochybňováno. První prokazatelné dosažení severního pólu se podařilo 12. května 1926 posádce vzducholodi Norge. Prvním Čechem na severním pólu byl v roce 1928 František Běhounek, který nad pólem přeletěl ve vzducholodi Italia. V roce 1909 se 150 km od jižního pólu dostal významný polárník Ernest Shackleton.Ernest Shackleton Dobývání jižního pólu je ve znamení soupeření Nora Roalda Amundsena a amerického polárníka Roberta Falcona Scotta v roce Úspěšnější z dvojice byl Nor. Scottova výprava na zpáteční cestě zahynula. VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

6 3) Přírodní podmínky: Nehodící se škrtni! Antarktida je kontinentem / souostrovím, které je pokryto velmi silnou vrstvou ledu / ledovce. Nejvyšší horou je Elleswort Peak / Vinson Massif / Mount Ross. Antarktida je nejchladnější kontinent na Zemi. Podnebí je extrémně studené, v centrálních oblastech navíc extrémně suché / vlhké. V extrémních podmínkách Jižního oceánu je poměrně nízká / vysoká biodiverzita. Vzhledem k drsným klimatickým a přírodním podmínkám je Antarktida obývána pouze vědeckými pracovníky výzkumných polárních stanic mnoha států / původními národy. Na centrální plošině Východní Antarktidy byla ve stanici Scott – Amundsen / Vostok / Esperanza dne 21. července 1983 naměřena absolutně nejnižší teplota na zeměkouli – 92,8°C / –75,7°C / –89,4°C. O něco nižší teploty, přesto velmi nízké byly naměřeny zejména v subarktických oblastech kontinentální Sibiře a Severní Ameriky, kde např. v okolí východosibiřského Ojmjakonu byla zaznamenána teplota −67,8 °C. Vyšší teplota v zimě je dána uvolněním energie Severního ledového oceánu do atmosféry, kterou nakumulovala během krátkého, intenzivního léta. Samozřejmě svůj podíl hraje i přítomnost studených / teplých mořských proudů. Arktida je převážně oblast ledu, sněhu a nezalesněné zmrzlé půdy, která se nazývá permafrost / frostpedos. I přes nehostinné prostředí však má i Arktida bohatou flóru a faunu. Arktida je osídlena jen řídce v okrajových oblastech Eskymáky / Laponci / Něnci / Jakuty / Čukči, přistěhovalými bělochy a jinými, kteří se živí rybolovem, lovem zvěře, chovem sobů, a těžbou nerostů. VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

7 4) Podtrhni organismy typické pro polární oblasti. lední medvědpuma tuleň hvězdicetreskamrož pižmoňkorálibizon komárhranostaj tukan velrybavaranrybák tučňákještěrka rypouš krilllišejníkropucha smrk plankton lvoun VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

8 5) Co je pro Arktidu a Antarktidu společné a v čem se liší? Společné znaky: Extrémní klimatické podmínky Polární den a noc Ovlivněné globálními změnami klimatu Nízké nebo nulové osídlení Velké zásoby nerostného bohatství atd. Rozdílné znaky Pevnina obklopená mořem Moře obklopené pevninou Rozdílné organismy Odlišná poloha na Zemi atd. VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

9 6) Z trojice vyřaďte pojem, který tam nepatří, zdůvodněte proč: Weddelovo moře, Rossovo moře, Beaufortovo moře (moře Arktidy ne Antarktidy) Mc Murdo, Vostok, Erebus (hora ne polární stanice) R.Amundsen, R. Peary, R. Scott (dobyl severní ne jižní pól) VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

10 7) Zodpověz otázky KDY, KDE, PROČ a JAK? Kde trvá polární den jen 24 hodin? Na polárních kruzích Proč jsou polární oblasti tak chladné? Z důvodu malého úhlu dopadu slunečních paprsků na zemský povrch; předávají tak méněenergie Kdy je na severním pólu polární den? Když Slunce zdánlivě přejde rovník na severní polokouli; tedy od do Kdy na severním pólu nastává polární noc? Když Slunce zdánlivě přejde rovník na jižní polokouli; tedy od do Proč nemá lední medvěd na svém jídelníčku tučňáky? Protože žije v Arktidě a tučňáci pouze na jižní polokouli Jak se chrání živočichové drsnému klimatu polárních oblastí? Např. hibernují (zimní spánek), silná a hustá srst, silná vrstva podkožního tuku Jak je možné, že se v těchto extrémních podmínkách vyskytují fosilní paliva? Polární oblasti nebyly vždy s takovým charakterem klimatu; v minulých geologických dobách zde bylo podnebí teplé, které umožnilo růst rostlin, jež jsou základem fosilních paliv Proč je ozónová vrstva nejslabší právě v polárních oblastech? Protože chloridy, které rozpouštějí ozón jsou nejefektivnější při mrazivých teplotách VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

11 8) Antarktida a Arktida - pravda nebo lež V Antarktidě jsou bohatá ložiska nerostných surovin (pravda) Polární oblasti patří k nejvíce narušeným částem světa (lež) Antarktida je nejmenším světadílem (lež) V subpolárních oblastech je možný trvalý pobyt člověka (pravda) Arktidu vymezuje přibližně severní hranice rozšíření lesa (pravda) Podnebí Arktidy patří subpolárnímu až polárnímu podnebnému pásu. (pravda) Nejvyšší teploty v Antarktidě jsou v lednu a v únoru. (pravda) VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

12 9) Problematikou polárních oblastí jsou také ekologické okruhy. Těmi nejvýznamnějšími jsou ozónová díra a globální změny klimatu, které nejvíce ohrožují právě oblasti za polárním kruhem. Vyjmenujte činnosti člověka či přírodní procesy, které nejvíce podporují výše zmíněné problémy! Jedná se zejména o oxid uhličitý a methan, který je mnohem účinnějším skleníkovým plynem než oxid uhličitý a) Spalování fosilních paliv b) Vypalování oblastí tropického deštného lesa c) Vulkanická činnost d) Skladování odpadů e) Doprava a industriální činnost f) Uvolňování methanu zejména z půdy, bahna přehrad či chovu hospodářských zvířat g) Rozklad organických látek v přírodě VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

13 Rozšiřující pojmy k zapamatování: Permafrost – trvale zmrzlá půda, která se nachází ve vysokých zeměpisných šířkách a nadmořských výškách Vostok – polární stanice v Antarktidě, na které byl naměřen teplotní rekord na Zemi geografický pól – jedno ze dvou míst na Zemi, kudy prochází pomyslná osa rotace Země, nebo jakéhokoliv rotujícího tělesa magnetický pól – místo na planetě Zemi, ze kterého indukční čáry geomagnetického pole Země směřují svisle vzhůru (rozeznáváme jižní a severní magnetický pól) polární záře – atmosférický jev vznikající v polárních oblastech, kde zejména ve vrstvě atmosféry zvané ionosféra jsou viditelné částečky slunečního větru (většina je odražena magnetickým polem Země, část je však integrována do atmosféry a projevuje se jako světelný jev) Washingtonská smlouva – úmluva z roku 1961, ve které se zúčastněné země zavázaly po dobu platností smlouvy nenárokovat vlastnická práva na dané území, aby tím podpořily hospodářské nevyužívání nerostného bohatství a přispěly tak k ochraně ekosystému telení ledovců – odlamování ledovcových ker El Niňo (španělsky dítě)– klimatický jev, který vzniká v polárních oblastech a odklání studený Peruánský proud u břehů Jižní Ameriky a poškozuje tak tamní rybáře, kteří musejí za svými úlovky dále od břehu Jižní oceán – také jinak Antarktický oceán; jedná se o oceán omývající Antarktidu (pojem zaveden v roce 2000) VY_32_INOVACE_ZEM.2.20

14 Použitá literatura: Mapa 1: maps.com/carte.php?num_car=4315&lang=enhttp://d- maps.com/carte.php?num_car=4315&lang=en Mapa 2: ions/WorldRegionsPrint.html ions/WorldRegionsPrint.html VY_32_INOVACE_ZEM.2.20


Stáhnout ppt "Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Zeměpis Cílová skupina: 2. ročník (sexta) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google