Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"— Transkript prezentace:

1 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_11 Název DUMu: Kubismus Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum:

2 Kubismus

3 umělecký směr 20. století vznik v malířství, brzy poté projevy v sochařství, v architektuře a užitém umění pro vyjádření reality používána základní geometrická tělesa (válce, kužely, mnohostěny…) název vznikl jako přezdívka Braquových obrazů – kompozice složené z „petits cubes“ (malých krychlí) od roku 1909 kubismus = nové hnutí v malířství zakladatelé: Pablo Picasso Georges Braque

4 kubismus imaginativní
Fáze kubismu kubismus geometrický zjednodušování forem do geometrických útvarů kubismus analytický pozornost zaměřena na plochu, rozpad těles na samostatné prvky s popřením perspektivy, předměty zachyceny současně z několika úhlů kubismus syntetický prolínání těles, vznik syntézy rozbitých těles kubismus lyrický kubismus imaginativní

5 Malířství

6 Vývojová období předkubismus, protokubismus ( ) analytický kubismus ( ) syntetický kubismus ( ; po válce na začátku 20. let) lyrický kubismus ( , v českém malířství po roce 1926) surrealistický, imaginativní kubismus (20. a 30. léta 20. století, přechodné formy mezi kubismem a surrealismem)

7 Pablo Picasso

8 (vlastním jménem Pablo Ruiz)
syn učitele kreslení, podporován v malířských sklonech svým otcem studium na Akademii v Barceloně a Umělecké škole v Madridu (zde poprvé vystavoval) 1900: publikování kreseb v časopise Joventut 1901: založení madridského časopisu Arte Joven (Mladé umění) 1902: natrvalo usazen v Paříži (Montmartre – dům Bateau-Lavoir)

9 Umělecký vývoj P. Picassa
secesní období modré období ( ) náměty: chudí lidé, matky s dětmi, žebráci modrá barva – symbol mystérií a smrti růžové období ( ) změna tématu: výjevy z music-hallů, cirků, artisti dominance růžové barvy + precizní kresba období ovlivněné negerskými skulpturami analytický kubismus syntetický kubismus surrealistický, imaginativní kubismus

10 Vliv negerské skulptury (1907)
od roku 1907 Picassova tvorba úzce spjata s G. Braquem inspirace svobodou, projevy v deformaci tvarů a proporcí lidského těla fascinace expresivní ošklivostí protiklad k západoevropské tradici krásna díla rozvíjející negerskou skulpturu: Slečny z Avignonu Akt s ručníkem Autoportrét Žena Národní galerie, Praha

11 Slečny z Avignonu počátek kubistické revoluce poprvé uplatněna nová obrazová struktura: spojení tvaru s obrazovým prostorem, objemy lidského těla = barevné plochy, stejně jako pozadí protiklad k fauvismu obraz spadá do předkubistického období vliv P. Cézanna a negerské skulptury

12 Obr. 1 – P. Picasso: Slečny z Avignonu, olej na plátně, Museum of Modern Art, New York

13 Rok 1908 řešení problémů výtvarné formy a výstavby obrazu vliv francouzské klasické tradice: výstava P. Cézanna, spolupráce s G. Braquem díla: Ovoce a vinná sklenka

14 Analytický kubismus díla: Žena v zeleném (Sedící žena)
Dívka s mandolínou

15 Obr. 2 – P. Picasso: Sedící žena, olej na plátně, Neue Nationalgalerie, Berlín

16 Obr. 3 – P. Picasso: Dívka s mandolínou, olej na plátně, Museum of Modern Art, New York

17 Portréty Ambrois Vollard Podobizna Wilhelma Uhdeho Daniel-Henry Kahnweiler Písmena a hudební symboly Ma Jolie Muž s kytarou Kubistická koláž přechod mezi analytickým a syntetickým kubismem Zátiší s pletenou židlí

18 Obr. 4 – P. Picasso: Daniel-Henry Kahnweiler, olej na plátně, The Art Institute of Chicago

19 Obr. 5 – P. Picasso: Ma Jolie, olej na plátně, Indianopolis Museum of Art

20 Obr. 5 – P. Picasso: Muž s kytarou, olej na plátně, Indianopolis Museum of Art

21 Obr. 6 – P. Picasso: Zátiší s pletenou židlí, Musèe Picasso, Paříž

22 vrcholné období analytického kubismu, tzv. „hermetický kubismus“ obraz = složitá struktura plošek, oblouků a úhlů

23 Syntetický kubismus vznik urychlen technikou koláže
tvorba imaginativních symbolů reálného světa při použití reálných fragmentů (lepené papíry), barevných ploch a výrazných obrazů diferenciace s G. Braquem Španělské zátiší (fragmenty španělských slov a motiv španělské vlajky) Vive la France (označeno jako rokokový kubismus)

24 Obr. 8 – P. Picasso: Vive la France

25 Georges Braque

26 od roku 1907 spolupracoval s P. Picassem
Velký akt – poprvé Picassův vliv na tvorbu Domy v L´Estaque – podnět pro pojmenování kubismu upřednostnění tématu krajiny a zátiší Housle a džbán Pohled na Sacré-Coeur Hudební symboly Portugalec Kubistická koláž Ovocná mísa

27 Obr. 9 – G. Braque: Domy v L´Estaque, olej na plátně, Kunstmuseum, Bern

28 Obr. 10 – G. Braque: Housle a džbán, olej na plátně, Kunstmuseum Basel, Švýcarsko

29 Obr. 11 – G. Braque: Sacre-Coeur, olej na plátně, Musée d'Art moderne, Lille, Francie

30 Obr. 12 – G. Braque: Portugalec, olej na plátně, Kunstmuseum Basel, Švýcarsko

31 Obr. 13 – G. Braque: Ovocná místa, olej na plátně, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž

32 Pařížští kubisté

33 vznik pařížské kubistické školy
po roce 1910: počátky vlivu kubismu P. Picassa a G. Braqua na pařížské malíře vznik pařížské kubistické školy vystavení děl na pařížském Salónu nezávislých a Podzimním salónu 1911: založení skupiny Section d´Or (Zlatý řez) snaha o přísnou zákonitost výtvarného projevu výrazové použití číselných proporcí, geometrických vztahů, lineárních a barevných rytmů členové: Jacques Villon, Raymond Duchamp-Villon, Marcel Duchamp, Ferdinand Légerd, Robert Delaunay, Francis Picabia, Albert Gleizes, Jean Metzinger, Roger de La Fresnay, Louis Marcoussis a František Kupka

34 Albert Gleizes a Jean Metzinger vůdčí osobnosti kubismu v Paříži
1912: kniha o kubismu Albert Gleizes – díla Madona Krajina Jean Metzinger – díla Guillaume Apollinaire

35 Marcel Duchamp Yvonne a Madeleine Akt sestupující ze schodů Robert Delaunay Eiffelova věž Město Paříž Simulární disk (tzv. orfistický kubismus) Pocta Blériotovi

36 Obr. 14 – J. Metzinger: Guillaume Apollinaire, tuha na papíře, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž

37 Obr. 14 – M. Duchamp: Yvonne a Madeleine, olej na plátně, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paříž

38 Obr. 15 – M. Duchamp: Akt sestupující ze schodů, olej na plátně, Philadelphia Museum of Art

39 Obr. 16 – R. Delaunay: Eiffelova věž

40 Obr. 17 – R. Delaunay: Pohled na město Paříž

41 Obr. 18 – R. Delaunay: Pocta Blériotovi

42 Fernand Léger Roger de La Fresnaye František Kupka
kubismus = metamorfóza člověka a stroje Akty v lese v obraze převládají válcové tvary -> tubismus Kontrasty forem – abstraktní malba Schody – analýza pohybu Roger de La Fresnaye Kyrysník Dobývání vzduchu František Kupka Dvoubarevná fuga Teplá chromatika

43 Obr. 19 – F. Léger: Akty v lese

44 Obr. 20 – F. Léger: Kontrasty forem

45 Obr. 21 – F. Léger: Schody

46 Obr. 22 – F. Léger: Dobývání vzduchu

47 Obr. 23 – F. Kupka: Dvoubarevná fuga

48 Obr. 24 – F. Kupka: Teplá chromatika

49 Juan Gris španělský malíř mimo skupinu Section d´Or důraz na asketický mysticismus Zátiší Podobizna P. Picassa V hodinách

50 Obr. 25 – J. Gris: Portrét P. Picassa

51 Rozšíření kubismu z Paříže rozšířen do Evropy a Spojených států amerických před 1. světovou válkou zájezdy umělců do Paříže reprodukce kubistických obrazů v avantgardních uměleckých časopisech Picasso a Braque – před 1. světovou válkou: výstavy v New Yorku a evropských hlavních městech

52 USA

53 velká výstava moderního evropského umění v USA: skandál a protesty
Armory Show velká výstava moderního evropského umění v USA: skandál a protesty Chicago, New York, Boston největší odpor: Akt sestupující se schodů američtí malíři: Max Weber, Joseph Stella, John Marin Obr. 15

54 Německo

55 Franz Marc Tyroly Lyonel Feininger - Kostel v Erfurtu

56 Obr. 26 – F. Marc: Tyroly

57 Holandsko

58 Obr. 27 – P. Mondrian: Průčelí kostela
Piet Mondrian vyjádření kosmické harmonie a duchovní jednoty kubismus: průchodní stádium k abstraktní malbě Obr. 27 – P. Mondrian: Průčelí kostela

59 Rusko

60 kubismus oceňován spolu s futurismem jako vyhovující pro modernizaci světa
výstava skupiny Kulový blesk s obrazy Picassa, Légera, Gleizese… Kazimir Severinovič Malevič Dřevorubec Brusič nůžek

61 Obr. 28 – M. F. Larionov: Brušic nůžek, Yale University Art Gallery, New Haven

62 Obr. 29 – M. F. Larionov: Dřevorubec, Stedelijk Museum, Amsterdam

63 Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 3. Praha: Idea Servis, 2003, ISBN Obr. 1 - Obr. 2 - Obr. 3 - Obr. 4 - Obr. 5 -

64 Obr. 6 - http://www. artnet

65 Obr. 17 - http://uploads3. wikiart

66 Obr. 27 - http://en. wahooart. com/Art
Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google