Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová"— Transkript prezentace:

1 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
SZŠ a VOŠZ Zlín Romantismus a biedermeier v české literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

2 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Název sady Romantismus a biedermeier v české literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s vlivy romantismu v české literatuře. Také se zmiňuje o vlivu biedermeieru v českém prostředí 1. poloviny 19. století. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o vlivech romantismu a biedermeieru v české literatuře. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

3 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Český romantismus nejsilnější a nejvlivnější literární proud možná poslední, který zasáhl všechny typy umění, ale i oblast životního stylu romantismus navázal na konci 18. století na preromantismus; protipól klasicistní objektivitě a strnulosti vzpoura jednotlivce proti světu kolem sebe – „rozervanství“ u nás 30. a 40 léta 19. století ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

4 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Český romantismus básník se snaží zdůraznit vlastní jedinečnost, neobvyklost (Mácha chodil v bílém kabátě s červenou podšívkou – jeden ze způsobů jak se odlišit), ale i touha po dobrodružství a exotice žít romanticky, jako v románu – sledem napínavých a vzrušujících příhod (Byron se tak vydal do Řecka bojovat proti Turkům) záliba v tajemném, zapovězeném či neznámém – obrazy noci, hrůz, hradních zřícenin, měsíčního svitu, příšeří (Cikáni, Máj – úplně typické) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

5 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Český romantismus příroda dějištěm básníkových citů láska často spojena se společenskou revoltou hledání čehokoliv, co je přijatelnější než skutečnost (středověk, exotika, fantaskní svět) romantické prvky se promítají do tvorby příslušníků generace 30. let 19. století – do děl J. K. Tyla, K. J. Erbena, K. Sabiny, B. Němcové, K. H. Máchy, K. H. Borovského nikdy se však nerozvinul plně, jediným skutečným romantickým básníkem - Karel Hynek Mácha u ostatních autorů lze vysledovat romantické tendence, ale díla nesou prvky i dalších směrů ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

6 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Biedermeier umělecký směr a životní styl měšťanských vrstev ve střední Evropě v letech především designérský styl užitého umění, ale zasáhl i do malířství a literatury klade důraz na osobní, zvláště rodinné zájmy, oslavoval tichou idylu, pohodu a klid rodinného prostředí miluje nevzrušivé děje, vyrovnané povahy, tíhne k idyličnosti chce čtenáře pobavit, potěšit, vychovávat hrdinou je pro ně ten, kdo je schopen ovládat své vášně X romantismu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

7 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Biedermeier polemicky vůči Máchovi – chce výchovu nevýbojného, obětavého a družného Čecha malé žánry: povídka, obrázek, črta, pohádka, balada, humoreska lidová veselohra se zpěvy – předchůdce muzikálu (Tyl) autor zdůrazňuje svou obyčejnost a sounáležitost s lidem řadíme zde: M. D. Rettigová, F. L. Čelakovský, J. K. Tyl ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

8 Romantismus X Biedermeier
B. proti Máji - byl nepřijatelný, čtenáře ovlivňuje špatným směrem, nenáboženství, pesimismus vadí také pronikání byronovské lyricko-epické povídky do českého stylu biedermaierovců přesila, Máchova smrt časně po vydání Máje → uznání Máje až 1845 ve 40. letech kritizoval naopak K.H. Borovský styl biedermeieru – Kritika Posledního Čecha (Tylova díla, tendenční novely) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

9 Je dané tvrzení pravdivé?
Romantismus se u nás projevuje ve 30. a 40. letech 19. století. ANO NE Romantismus navazuje na realismus. ANO NE Inspiračním zdrojem romantiků se stala gotika. ANO NE Romantismus se postavil proti klasicismu. ANO NE Romantismus je někdy považován za třetí fázi Národního obrození. V české literatuře je jediným romantickým básníkem K. J. Erben. Romantické prvky se prolínají do tvorby autorů 30. let 19. století – do děl K. Sabiny, B. Němcové, K. H. Borovského. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

10 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Doplň Nejvíce romantických prvků najdeme v básni ___________ , jejímž autorem je ______________ . Proti Máji se ostře vyhranil umělecký směr ______________ . Příznivcům tohoto směru nejvíce vadilo pronikání _______________ povídky do Čech, __________________ a _______________ . K. H. Borovský naopak kritizoval tendenční novelu od ______________ napsanou v duchu ________________ . Typickým pocitem romantického hrdiny je vzpoura proti světu kolem sebe, tzv. ________________ . Máj K. H. Mácha biedermeier pesimismus byronské nenáboženství biedermeieru J. K. Tyla rozervanství ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

11 ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Doplň Vyjmenuj romantické scenérie. hrad, zřícenina, jezero, jeskyně … 2. Které žánry se uplatňují v období romantismu? byronská povídka, pohádka, historická próza … 3. Kde a kdy romantismus vznikl? Anglie, počátek 19. století 4. Co je to biedermeier? umělecký směr a životní styl měšťanských vrstev ve střední Evropě v letech 1815 – 1848. 5. Charakterizuj tento směr. designérský styl užitého umění, pohoda a klid rodinného prostředí, nevzrušivé děje, tíhne k idyličnosti, čtenáře chce pobavit, vychovávat ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

12 Seznam použité literatury
Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová


Stáhnout ppt "ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová"

Podobné prezentace


Reklamy Google