Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Meteorologické nebezpečí pro silniční dopravu * Honza Sulan - pobočka Plzeň * Editováno v Open Office, uloženo jako.ppt 97/2000/XP.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Meteorologické nebezpečí pro silniční dopravu * Honza Sulan - pobočka Plzeň * Editováno v Open Office, uloženo jako.ppt 97/2000/XP."— Transkript prezentace:

1 Meteorologické nebezpečí pro silniční dopravu * Honza Sulan - pobočka Plzeň * Editováno v Open Office, uloženo jako.ppt 97/2000/XP

2 Bude sněžit? Bude sněžit? – – Jak moc, víc jak 3 cm? Sypat nebo i plužit? – – Jak dlouho, kdy přestane? – – Při jaké teplotě? Sůl se aplikuje do -7°. – – Vítr? Jazyky, závěje. Bude v noci mrznout? Bude v noci mrznout? – – Kdy a kde? Náledí, zmrazky. Jak se bude oteplovat při výskytu ledovky, kdy přestane pršet? Jak se bude oteplovat při výskytu ledovky, kdy přestane pršet? Časování opakovaných výjezdů. Hrozí výskyt lokálních jevů? Hrozí výskyt lokálních jevů? Mlha, náledí, šedý mráz, přeháňky. Co se od nás chce?

3 Nebezpečné jevy Velkého plošného rozsahu: Velkého plošného rozsahu: sněžení, mrznoucí déšť, ledovka, námraza – Teplá fronta – sněžení, mrznoucí déšť, ledovka, námraza, dohlednost sněhové bouře, jazyky, závěje, náledí – Studená fronta – sněhové bouře, jazyky, závěje, náledí (uježděný sníh po sněhových přeháňkách nebo namrznutí mokrého povrchu po vyjasnění)‏ Lokální: Lokální: náledí – Místní vyjasnění po frontě – náledí mrznoucí mrholení, námraza – Mlhy, nízká oblačnost – mrznoucí mrholení, námraza, dohlednost šedý mráz (jíní)‏ – Jasné noci po vpádu studeného vzduchu nebo pozvolné oteplování po mrazivém období– šedý mráz (jíní)‏ uježděný sníh – Místní sněhové přeháňky za studenou frontou – nový sníh, náledí (uježděný sníh po přeháňkách)‏ – Průmyslové sněžení Modely, radary, družice, synoptická měření Silniční měření, družice, (radary), konzultace

4 Typizace kluzkosti - s něžení, smíšené srážky (Švédsko, expertní systém)‏ --- T voz  0°T  0° ano sněžení na nezmrzlý povrch --- T voz  0T  0° ano sněžení na zmrzlý povrch --- T voz  0T  0° ano déšť nebo smíšené srážky na zmrzlý povrch Vítr Relativní vlhkost Rosný bod Teplota vozovky Teplota vzduchu SrážkyTyp

5 Typizace kluzkosti – námraza (Švédsko, expertní systém)‏ VVcVVc RV  95%T D  T voz T voz  0° - ne slabá námraza (jíní)‏ VVcVVc RV  95% T D  T voz T voz  0° - ne silná námraza (jíní)‏ -- T D (-1)  T voz (-1) T D  T voz T voz (-1)  0 T voz  0° - ne námraza po zmrzlé rose (jíní)‏ - RV  94% T D  T voz T voz  0° - ne námraza a snížená dohlednost -- T D  T voz T voz  0°T  0° ano sněžení a námraza Vítr Relativní vlhkost Teplota rosného bodu Teplota vozovky Teplota vzduchu SrážkyTyp

6 Jíní na vozovce Tvoz < Trosb Tvoz < 0° C Vizuální kontrola křivek: - sledována doba trvání - určena maximální diference - porovnány různé lokality - důležitý slabý vítr kvůli promíchávání a dodávání stále nové vlhkosti Pokud je bezvětří, jíní se netvoří. Stačí ovšem turbulence při ranní dopravní špičce nebo promíchání vzduchu ohřevem po východu NÁHLÉMU Slunce a dojde k NÁHLÉMU výskytu jíní !!!

7

8 Typizace kluzkosti – sněhové jazyky, náledí (Švédsko, expertní systém)‏ Vítr Relativní vlhkost Teplota rosného bodu Teplota vozovky Teplota vzduchu SrážkyTyp - RV max (-3)  80% T D (-3)  T voz (-3)‏ T voz (-1)  0° T voz  0° - ano(-3) ne náledí V  8 m/s RV max (-12)  90% -- T max (-12)‏  0° ano(-12)‏ sněhové jazyky

9 Ochrana proti jazykům – zásněžky, terénní úpravy Převzato z „Highway Meteorology“, 1991

10 Průmyslové sněžení Liechty – SIRWEC 2004, Bingen základna St do 150 m nad zemí vertikální mohutnost St aspoň 200 m vysoká vlhkost při zemi, deficit Td 1°C drobně sněží cca 0,5 hod, vrstva 1-2 mm, pokud nestoupá teplota, může se sněžení opakovat dochází ke konvekci vlivem radiačního ochlazení horní plochy St koncentrace přechlazených kapiček roste s výškou přesycení vlivem vnějších zdrojů vlhkosti spontánní mrznutí přechlazených kapek při teplotě kolem –7° C při teplotě kolem –7° C

11 Plzeň temp UTC

12 Faktory ovlivňující teplotu vozovky (převzato z DWD – Raatz, Jacobs 1999)‏ 2°CIntenzita provozu 3°CAlbedo 0,05/0,20** 3°CSníh v okolí ANO/NE* 2°CVítr 1°CZměna teploty vzduchu o 2°C 5°CMlha Den 12°C, noc 4°COblačnost v březnu Den 3°C, noc 5°COblačnost v lednu Citlivost teploty vozovkyFaktor *projevuje se přes den, v noci minimálně **platí pro konec března

13 Náledí vlivem „zatečení“ studeného vzduchu od sousedů Nehoda dopoledne na sjezdu od Prahy do Karlových Varů (nedaleko letiště). Namrzla voda vytékající z tajících sněhových bariér při krajnici. Řidič nepřežil.

14


Stáhnout ppt "Meteorologické nebezpečí pro silniční dopravu * Honza Sulan - pobočka Plzeň * Editováno v Open Office, uloženo jako.ppt 97/2000/XP."

Podobné prezentace


Reklamy Google