Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný."— Transkript prezentace:

1 Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný

2 Popište jak lze Prohlížet fotografie uložené na disku počítače,vyhledávat fotografie na internetu,skenovat fotografie Používat digitální fotoaparát (motivové programy, ZOOM, prohlížení a mazání snímků), Rozumět jeho ovládání, znát a používat základní zásady kompozice obrazu Provést základní úpravy fotografií

3 A. Fotografie Prohlížení – pomocí programů (př. Zoner, Picassa, Infran View…) Vyhledávání na Internetu – pomocí vyhledávačů (většina má široké nastavením filtrů hledání), (př. google.com, seznam.cz, bing.com, picsearch.com)

4 Postup skenování: Stačí na skleněnou plochu skeneru rozmístit fotografie, pohlednice či jiné obrázky tak, aby se nepřekrývaly a začít skenovat. Jakmile se všechna data přenesou ze skeneru do počítače, případný program může jednotlivé obrázky automaticky oddělit. Přímo z rozhraní aplikace je můžete uložit, změnit velikost, barevné podání…

5 B. Používání dig. fotoaparátu motivové programy - Mnoho digitálních fotoaparátů je vybaveno volitelnými režimy, které jsou označeny symboly (obrázky). Tyto režimy se nazývají „Motivové programy“ nebo „Asistenční režimy“. Tyto programy jsou k dispozici na voliči expozičních režimů a/nebo v menu fotoaparátu (v závislosti na modelu fotoaparátu). Téměř všechny fotoaparáty jsou vybaveny režimem „Auto“, který volí plně automaticky veškerá nastavení fotoaparátu pro dosažení optimálních výsledků ve většině situací. Lepších výsledků však lze dosáhnout v případě, že fotograf manuálně zvolí nastavení, která nejlépe odpovídají aktuálním podmínkám pomocí motivových programů –Příklady: Makro, Portrét, Krajina, Sport, Noční režim, Dokumenty… ZOOM – (česky - přiblížení) je jeden z parametrů objektivu, jež značí schopnost objektivu přibližovat –Optický zoom - Je změna ohniskové vzdálenosti objektivu provedená na základě posunování čoček uvnitř objektivu. –Digitální zoom - Jedná se o výpočet provedený fotoaparátem nebo programem na úpravu fotografií za použití algoritmů, které se snaží omezovat snížení kvality obrazu (S-Spline, Lanczos, Bikubická metoda, Mitchell). Vždy to je ale metoda ztrátová, proto jí kvalitní přístroje nedisponují. –Zoom ořezem - Vyplývá z faktu, že je-li snímek oříznut, vypadá při zvětšení, jako by byl pořízen objektivem s větší ohniskovou vzdáleností. Technologicky je tento postup obdobný digitálnímu zoomu, je však ještě méně kvalitní - snižuje se počet využitých obrazových bodů.

6 prohlížení a mazání snímků –na rozdíl od klasického fotoaparátu je u digitálních možnost prohlížet, mazat či lehce upravovat pořízené fotografie, to provádí fotograf pomocí ovládacích prvků přímo na přístroji

7 C. Ovládání fotoap. a kompozice KlasikaDig. kompakt

8 1) "Zlatý řez" fotografie Když jsi představíme fotografovanou scénu a rozdělíme ji podle obrázku níže na třetiny v horizontálním a vertikálním směru, pak ty přímky, které nám dělí obraz se nazývají "zlaté řezy" obrazu (v místě domečku je pro praváky hlavní "zlatý řez"). U fotografií, které jsou stavěny na výšku platí to samé. Do těchto míst bychom měli komponovat předměty, které fotíme. V mnoha případech pravidlo "zlatého řezu" je zcela popíráno a přitom fotografie jsou krásné, ale buďte si jisti, že "zlatým řezem" nic nezkazíte! Nejlepší bude, když si to ukážeme na příkladech: Domeček je umístěn ve "zlatém řezu"  Všimněte si, že horizont je také ve "zlatém řezu" fotografie. špatně - objekt je přesně špatně - objekt je uprostřed správně - objekt je ve "zlatém uprostřed a je moc malý. a není celý. Je důležitější řezu" a je dostatečně velký Všude kolem je mnoho alej nebo objekt? i když není celý, ale v tomto neúčinného prostoru. případě to není důležité.

9 2) Střed fotografie Na každém digitálním fotoaparátu se při ostření a měření expozice zobrazí malý obdélníček nebo čtvereček. Někdy se objeví vlevo/vpravo, nahoře/dole atd..., ale pro neznalého fotografa je nejhorší, když se objeví uprostřed displeje.Dotyčný si pak myslí, že do tohoto místa musí být umístěn i fotografovaný objekt - to je však NEJVĚTŠÍ CHYBA v kompozici! Fotoaparát pouze naměří vzdálenost a dopadající světlo na předmět, který fotíme ;-), neznamená to, že se i v tomto místě musí nalézat fotografovaný objekt!!! (tím se rozumí: osoba, budova, strom, hora...) Pozn.: pokud fotíte symetrický objekt (zámek, kostel atd.) tak se tohoto pravidla striktně držet nemusíte. Pravě naopak při fotografování tří, pěti osob, domů, stromů, které jsou v jedné linii a blízko tzn., že jich bude "plná fotka", klidně je umístěte na střed snímku. špatně - kostelní věž je příliš malá správně - kolonáda zaujímá velkou a vůbec nevyplňuje fotografii část fotografie, sama je symetrická, a tak ji "vyplňuje"

10 3) "Zlatý řez" vlevo nebo vpravo? Fotografovaný objekt by neměl "opouštět" obraz. To znamená, že objekt nevyjíždí, neodchází, a také pohled osoby by měl směřovat do větši části fotografie. Jednoznačné to je na příkladech; i když jsou oba cyklisti na snímcích ve "zlatém řezu", první obrázek působí naprosto nepřirozeně: špatně - cyklista opouští obraz správně - cyklista vjíždí do obrazu správně - lyžařka letí do záběru

11 4) Horizont Také umístění horizontu na fotografii je velmi důležité. Jde o stejný případ jako u "zlatého řezu". Opět musíme dbát na to, aby horizont nedělil fotografii na dvě půlky. Znovu se podívejte na příklad: správně - autor si všiml pěkných špatně - horizont dělí fotografii správně - horizont je ve "zlatém mraků, a proto posunul horizont přesně na dvě půlky řezu" nahoře. Obloha je v tomto dolů (do "zlatého řezu") a nechal případě nezajímavá, zato Mikulov vyniknout mraky

12 5) Pozor na rušivé prvky v pozadí! Při fotografování si dávejte pozor, aby v pozadí nebo v popředí nebyly rušivé prvky. Často stačí změnit úhel záběru a vše je vyřešeno. Většinou to bývají člověkem vytvořené objekty jako komíny, antény, stožáry, rezavé pouliční lampy nebo v popředí kousek jiného předmětu nebo osoba, která nemá s dějem na fotografii nic společného. První dva případy jsou až trochu nereálné: špatně - osobě z hlavy roste správně - stačilo udělat jeden pouliční lampa krok doprava a je to hned lepší špatně - do záběru se dostala špatně - strom mi vyrůstá z hlavy. osoba, se kterou fotograf nepočítal Opět by stačilo, aby fotograf udělal a zkazila dojem ze snímku krok vlevo či vpravo

13 6) Ostré popředí nebo pozadí? Předmět nebo osobu, kterou chceme na fotografii "vypíchnout" musíme vyfotit dokonale ostře! V drtivé většině případů se setkáváme s ostrým popředím, avšak jsou situace, kdy je pozadí ostré a popředí záměrně rozostřené. rozostřené popředí rozostřené pozadí

14 7) Kompozice dvou objektů Můžeme je rozložit ve směru horizontálním, vertikálním a diagonálním (úhlopříčně). Horizontální rozložení objektů vertikální rozložení diagonální rozložení špatně - osoby se dívají mimo správně - máme přehled o situaci špatně - sloup dělí snímek obraz. Nevíme co je před nimi. na fotografii na dvě půlky a je rušivým prvkem. Strom v pozadí mi "vyrůstá" z hlavy.

15 8) "Rámování" snímku a zdobné prvky Někdy velmi příjemně působí, když fotografii "zarámujeme" větví, okenním rámem nebo ozdobíme jiným prvkem v popředí.

16 D) Základní úpravy fotografií otočení a oříznutí, jas a kontrast, úprava histogramu, úprava barevnosti, doostření, lokální úpravy chyb a skvrn, odstranění červených očí). - záleží na programu, naučit se to musíte stejně prakticky

17 Děkuji za pozornost! M. Novotný


Stáhnout ppt "Referát č. 19 Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru) M. Novotný."

Podobné prezentace


Reklamy Google