Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0317 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhBarokní malířství v Itálii Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Základní podoby barokního malířství v Itálii. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaBaroko, malířství, Řím, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Annibale Carracci Datum

2 BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ V ITÁLII

3 ÚVOD Výukový materiál Barokní malířství v Itálii obsahuje informace o dvou nejvýznamnějších podobách malířství 17. století v Itálii. Cílem prezentace je seznámení studentů s díly Michelangela Merisiho – Carravaggia a Annibale Carracciho. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Pojem baroko Portugalské „barocco“ – nepravidelná perla Portugalské „barocco“ – nepravidelná perla Řecké „baros“ – hojnost (přemíra dekoru) Řecké „baros“ – hojnost (přemíra dekoru) Kritika stylu již na konci 18. století Kritika stylu již na konci 18. století Baroko – původně pejorativní pojem Baroko – původně pejorativní pojem „Barokní“ – dlouho synonymum pro výrazy jako směšný, vyumělkovaný, bizarní „Barokní“ – dlouho synonymum pro výrazy jako směšný, vyumělkovaný, bizarní Heinrich Wölfflin – Renesance a baroko (1888) Heinrich Wölfflin – Renesance a baroko (1888) Poprvé nezatížený pohled na epochu 17. a 18. stol. Poprvé nezatížený pohled na epochu 17. a 18. stol.

5 Teatro del mundo – divadlo tohoto světa Teatro del mundo – divadlo tohoto světa Barokní obrazy – obrazy tohoto divadla Barokní obrazy – obrazy tohoto divadla Ostré protiklady – askeze a pompa Ostré protiklady – askeze a pompa Snaha oslnit – transport ideových obsahů Snaha oslnit – transport ideových obsahů Nejzřetelnější doklady na nástropních malbách Nejzřetelnější doklady na nástropních malbách Průhledy do nebeských sfér Průhledy do nebeských sfér Obrat ke smyslům diváka Obrat ke smyslům diváka Patos, iluzionismus, dynamika Patos, iluzionismus, dynamika Snaha o vtažení diváka do děje Snaha o vtažení diváka do děje Klíčový motiv – memento mori Klíčový motiv – memento mori

6 PROTIREFORMACE 16. stol. – krize katolické církve (vliv reformace) 16. stol. – krize katolické církve (vliv reformace) Španělsko – oblast prvotní obnovy katolicismu Španělsko – oblast prvotní obnovy katolicismu Španělsko „nezatíženo“ renesancí Španělsko „nezatíženo“ renesancí Neexistence knížat, bohatých dvorů a vzdělanců Neexistence knížat, bohatých dvorů a vzdělanců Pouze vládce a církev Pouze vládce a církev Silná role inkvizice Silná role inkvizice Tovaryšstvo Ježíšovo Tovaryšstvo Ježíšovo Založeno 1534 Ignácem z Loyoly Založeno 1534 Ignácem z Loyoly „Armáda víry“, přísná kázeň, služba církvi „Armáda víry“, přísná kázeň, služba církvi

7 Tridentský koncil a umění ( ) Tridentský koncil a umění ( ) Protireformační i protirenesanční akcent Protireformační i protirenesanční akcent Umění je prohlášeno za formu rétoriky Umění je prohlášeno za formu rétoriky Obraz – vizuální forma kázání Obraz – vizuální forma kázání Snaha působit na masy (nikoli na vzdělané elity) Snaha působit na masy (nikoli na vzdělané elity) Nová zbožnost Nová zbožnost 1575 – založení řádu oratoriánů Filipem Nerim 1575 – založení řádu oratoriánů Filipem Nerim Kongregace laiků i kněží bez nutnosti svatých slibů Kongregace laiků i kněží bez nutnosti svatých slibů Podle Neriho „Útulek křesťanské radosti“ Podle Neriho „Útulek křesťanské radosti“ Poutě pro děti, náboženský zpěv v lidové řeči apod. Poutě pro děti, náboženský zpěv v lidové řeči apod. Velký vliv na Carravaggia Velký vliv na Carravaggia

8 Řím – centrum barokního malířství Řím – centrum barokního malířství Zakázky papežů a dalších církevních elit Zakázky papežů a dalších církevních elit Volba Pavla V. z Rodu Borghese ( ) Volba Pavla V. z Rodu Borghese ( ) Vl. jm. Camillo Borghese Vl. jm. Camillo Borghese Počátek uměleckého rozmachu Říma Počátek uměleckého rozmachu Říma Upřednostňování vlastní reprezentace Upřednostňování vlastní reprezentace Sklon k přepychu (podobně jako synovec Scipione Borghese) Sklon k přepychu (podobně jako synovec Scipione Borghese) Další významní „barokní“ papežové Další významní „barokní“ papežové Urban VIII. ( ) Urban VIII. ( ) Vl. jm. Maffeo Barberini Vl. jm. Maffeo Barberini Inncocenc X. ( ) Inncocenc X. ( ) Vl. jm. Giovanni Battista Pamphili Vl. jm. Giovanni Battista Pamphili Alexandr VII. ( ) Alexandr VII. ( ) Vl. jm. Fabio Chigi Vl. jm. Fabio Chigi

9 Hlavní proudy italského malířství 17. století a jejich zakladatelé Realismus Realismus Michelangelo Merisi da Caravaggio Michelangelo Merisi da Caravaggio Eklektický akademismus Eklektický akademismus Annibale Carracci Annibale Carracci

10 MICHELANGELO MERISI da CARAVAGGIO ( ) Narozen v Carravaggiu u Milána Narozen v Carravaggiu u Milána Učení v Miláně Učení v Miláně 1590 – příchod do Říma 1590 – příchod do Říma Většina díla v Římě Většina díla v Římě Úcta k oratoriánům Filipa Neriho Úcta k oratoriánům Filipa Neriho Údajná vražda místního malíře Údajná vražda místního malíře Útěk před trestem Útěk před trestem Neapol Neapol Sicílie Sicílie Malta Malta Smrt v Porto Ercole (Toskánsko) Smrt v Porto Ercole (Toskánsko) Malba závěsných obrazů Malba závěsných obrazů Malba alla prima Malba alla prima Mělký tmavý prostor Mělký tmavý prostor Prudké nasvícení ze strany Prudké nasvícení ze strany Zdroj světla mimo obraz Zdroj světla mimo obraz Dojem reálna i mystična Dojem reálna i mystična Zobrazování ošklivosti Zobrazování ošklivosti Zcivilňování náboženských témat Zcivilňování náboženských témat Drsné až vulgární prostředí Drsné až vulgární prostředí Popření renesanční čistoty Popření renesanční čistoty

11 Ottavio Leoni Portrét Caravaggia Cca Posmrtný portrét

12 Caravaggio – Nemocný Bacchus Cca Cca Olej na plátně, 67 × 53 cm Olej na plátně, 67 × 53 cm Patrně autoportrét Patrně autoportrét Galleria Borghese (Řím) Galleria Borghese (Řím) Caravaggio – Chlapec s košíkem ovoce Cca 1593 Cca 1593 Olej na plátně, 70 × 67 cm Olej na plátně, 70 × 67 cm Galleria Borghese (Řím) Galleria Borghese (Řím)

13 Caravaggio Judita a Holofernes Cca 1598 Olej na plátně, 145 x 195 cm Galleria Nationale d´Arte Antica

14 Caravaggio Povolání sv. Matouše Cca 1600 Cca 1600 Olej na plátně Olej na plátně 323 x 343 cm 323 x 343 cm Capella Contarelli, San Luigi dei Francesi, (Řím) Capella Contarelli, San Luigi dei Francesi, (Řím)

15 Caravaggio Umučení sv. Matouše Cca 1600 Cca 1600 Olej na plátně Olej na plátně 323 x 343 cm 323 x 343 cm Capella Contarelli, San Luigi dei Francesi (Řím) Capella Contarelli, San Luigi dei Francesi (Řím)

16 Caravaggio – Obrácení sv. Pavla Olej na plátně, 230 cm x 175 cm Olej na plátně, 230 cm x 175 cm Capella Cerasi, Santa Maria del Popolo (Rome) Capella Cerasi, Santa Maria del Popolo (Rome) Caravaggio – Ukřižování sv. Petra Olej na plátně, 230 x 175 cm Olej na plátně, 230 x 175 cm Capella Cerasi, Santa Maria del Popolo (Rome) Capella Cerasi, Santa Maria del Popolo (Rome)

17 Caravaggio Sv. Matouš s andělem Olej na plátně, 232 x 183 cm Olej na plátně, 232 x 183 cm 1. verze obrazu 1. verze obrazu Zničeno 1945 Zničeno 1945 Původně Kaiser Friedrich Museum (Berlín) Původně Kaiser Friedrich Museum (Berlín)Caravaggio Sv. Matouš s andělem Olej na plátně, 292 x 186 cm 2. verze obrazu 2. verze obrazu Capella Contarelli, St. Luigi dei Francesi (Řím) Capella Contarelli, St. Luigi dei Francesi (Řím)

18 Caravaggio Nevěřící Tomáš Cca 1602 Cca 1602 Olej na plátně, Olej na plátně, 107 x 146 cm Sanssousi (Postupim) Sanssousi (Postupim)

19 Caravaggio Obětování Izáka Cca 1603 Cca 1603 Olej na plátně, 104 x 135 cm Olej na plátně, 104 x 135 cm Galleria Uffizi Galleria Uffizi

20 Caravaggio Večeře v Emauzích Olej na plátně, 141 x 175 cm Pinacoteca di Brera (Milán)

21 Caravaggio David s hlavou Goliáše Cca 1610 Cca 1610 Olej na plátně, 125 x 101 cm Olej na plátně, 125 x 101 cm Galleria Borghese (Řím) Galleria Borghese (Řím) Goliáš – autoportrét Goliáš – autoportrét

22 ANNIBALE CARRACCI ( ) Narozen v Bologni Narozen v Bologni Studia Coreggia, Benátčanů, zvl. Paola Veroneseho Studia Coreggia, Benátčanů, zvl. Paola Veroneseho 1585/1586 – založení Akademie 1585/1586 – založení Akademie Accademia degli Incamminati Společně s bratrem Ludovicem a bratrancem Agostinem Carraccim Společně s bratrem Ludovicem a bratrancem Agostinem Carraccim Výzdoba paláců v Bologni Výzdoba paláců v Bologni 1595 – příchod do Říma 1595 – příchod do Říma Studia kresby Rafaela a Michelangela Studia kresby Rafaela a Michelangela Práce pro Odoarda Farnese Práce pro Odoarda Farnese Vzorem Sixtinská kaple Vzorem Sixtinská kaple Výzdoba Palazzo Farnese Výzdoba Palazzo Farnese Zemřel v Římě Zemřel v Římě Spojení benátského koloritu a římské a kresby Spojení benátského koloritu a římské a kresby Snaha o obnovení Rafaelova stylu Snaha o obnovení Rafaelova stylu Velké množství přípravných skic Velké množství přípravných skic Jasné a přehledné obrazy Jasné a přehledné obrazy Příklon ke klasické renesanci Příklon ke klasické renesanci Spoluzakladatel italského baroka Spoluzakladatel italského baroka Spoluzakladatel krajinomalby Spoluzakladatel krajinomalby Množství pozdějších rytin jeho děl Množství pozdějších rytin jeho děl

23 Annibale Carracci Autoportrét Cca 1590 Cca 1590 Galleria Uffizi (Florencie) Galleria Uffizi (Florencie)

24 Annibale Carracci Kristův křest San Gregorio (Bologna) San Gregorio (Bologna)

25 Annibale Carracci Mrtvý Kristus Cca Cca Olej na plátně, 71 x 89 cm Olej na plátně, 71 x 89 cm Staatsgalerie Stuttgart Staatsgalerie Stuttgart

26 Annibale Carracci – Řeznický krám ( , olej na plátně, 185 x 266 cm, Christ Church Picture Gallery, Oxford)

27 Anniballe Carracci – Jedlík fazolí , olej na plátně, 57 x 68 cm , olej na plátně, 57 x 68 cm Galleria Colonna (Řím) Galleria Colonna (Řím) Snaha o obnovu malby podle skutečnosti Snaha o obnovu malby podle skutečnosti

28 Annibale Carracci Domine, quo vadis? 1602 Olej na plátně, 77 x 56 cm Národní galerie Londýn

29 Annibale Carracci Krajina s řekou Olej na plátně, 89 x 148 cm Olej na plátně, 89 x 148 cm National Gallery of Art (Washington) National Gallery of Art (Washington)

30 Fresková výzdoba v Palazzo Farnese 1595 pověřen A. Carracci výzdobou Gallerie Farnese 1595 pověřen A. Carracci výzdobou Gallerie Farnese Zadavatel kardinál Odoardo Farnese Zadavatel kardinál Odoardo Farnese Vzorem Michelangelovy fresky v Sixtinské kapli Vzorem Michelangelovy fresky v Sixtinské kapli Desetiletá práce s množstvím pomocníků Desetiletá práce s množstvím pomocníků Mimořádný zájem římské aristokracie Mimořádný zájem římské aristokracie Annibale Carracci autorem celé ideové koncepce Annibale Carracci autorem celé ideové koncepce Tématem antická mytologie a oslava lásky Tématem antická mytologie a oslava lásky Nízká odměna za životní dílo Nízká odměna za životní dílo

31 Annibale Carracci – Triumf Baccha a Ariadny ( , freska, Palazzo Farnese, Řím)

32 Annibale Carracci – Triumf Baccha a Ariadny – detail ( , freska, Palazzo Farnese, Řím)

33 Anniballe Carracci Kyklóp Polyfémus Freska, Palazzo Farnese (Řím) Anniballe Carracci Polyfémus a Galatea Freska, Palazzo Farnese (Řím)

34 Galleria Farnese Fresky Annibale Carracciho

35 OTÁZKY A ÚKOLY Kde leží původ pojmu baroko? Kde leží původ pojmu baroko? Obecně charakterizujte podobu barokní malby. Obecně charakterizujte podobu barokní malby. Jaký vliv na umění měl tridentský koncil? Jaký vliv na umění měl tridentský koncil? Charakterizujte vztah „barokních papežů“ k umění. Charakterizujte vztah „barokních papežů“ k umění. Uveďte dva hlavní proudy římského bar. malířství. Uveďte dva hlavní proudy římského bar. malířství. Pojednejte o Caravaggiově životě, díle a stylu? Pojednejte o Caravaggiově životě, díle a stylu? Pojednejte o Carracciho životě, díle a stylu. Pojednejte o Carracciho životě, díle a stylu.

36 POUŽITÉ ZDROJE 1.Caravaggio – portrét: [cit ] 2.Caravaggio – Nemocný Bacchus: [cit ] 3.Caravaggio – Chlapec s košíkem ovoce: Caravaggio_%281593%29.jpg/980px-Boy_with_a_Basket_of_Fruit-Caravaggio_%281593%29.jpg [cit ] Caravaggio_%281593%29.jpg/980px-Boy_with_a_Basket_of_Fruit-Caravaggio_%281593%29.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Boy_with_a_Basket_of_Fruit- Caravaggio_%281593%29.jpg/980px-Boy_with_a_Basket_of_Fruit-Caravaggio_%281593%29.jpg 4.Caravaggio – Judita a Holofernes: [cit ] 5.Caravaggio – Povolání sv. Matouše: [cit ] 6.Caravaggio – Umučení sv. Matouše: [cit ] 7.Caravaggio – Obrácení sv. Pavla: [cit ] 8.Caravaggio – Ukřižování sv. Petra: [cit ] 9.Caravaggio – Sv. Matouš s andělem (1. verze): [cit ] 10.Caravaggio – Sv. Matouš s andělem (2. verze): [cit ] 11.Caravaggio – Nevěřící Tomáš: [cit ] 12.Caravaggio – Obětování Izáka: Sacrifice_of_Isaac-Caravaggio_%28Uffizi%29.jpg [cit ] Sacrifice_of_Isaac-Caravaggio_%28Uffizi%29.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Sacrifice_of_Isaac-Caravaggio_%28Uffizi%29.jpg/1280px- Sacrifice_of_Isaac-Caravaggio_%28Uffizi%29.jpg 13.Caravaggio – Večeře v Emauzích: [cit ] 14.Caravaggio – David s hlavou Goliáše: [cit ]

37 15.Annibale Carracci – autoportrét: [cit ] 16.Annibale Carracci – Kristův křest: [cit ] 17.Annibale Carracci – Mrtvý Kristus: [cit ] 18.Annibale Carracci – Řeznický krám: _WGA04409.jpg?uselang=de [cit ] _WGA04409.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Annibale_Carracci_-_Butcher%27s_Shop_- _WGA04409.jpg?uselang=de 19.Anniballe Carracci – Jedlík fazolí: _WGA04408.jpg?uselang=de [cit ] _WGA04408.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Annibale_Carracci_-_The_Beaneater_- _WGA04408.jpg?uselang=de 20.Anniballe Carracci – Krajina s řekou: _WGA4424.jpg?uselang=de [cit ] _WGA4424.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Annibale_Carracci_-_River_Landscape_- _WGA4424.jpg?uselang=de 21.Annibale Carracci – Domine, quo vadis?: [cit ] 22.Annibale Carracci – Triumf Baccha a Ariadny (Palazzo Farnese): _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_-_WGA04457.jpg?uselang=it [cit ] _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_-_WGA04457.jpg?uselang=ithttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Annibale_Carracci_- _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_-_WGA04457.jpg?uselang=it 23.Annibale Carracci – Triumf Baccha a Ariadny – detail (Palazzo Farnese): _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_%28detail%29_-_WGA04459.jpg?uselang=de [cit ] _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_%28detail%29_-_WGA04459.jpg?uselang=dehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/Annibale_Carracci_- _Triumph_of_Bacchus_and_Ariadne_%28detail%29_-_WGA04459.jpg?uselang=de 24.Annibale Carracci – Kyklóp Polyfémus: _WGA04461.jpg?uselang=it [cit ] _WGA04461.jpg?uselang=ithttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Annibale_Carracci_-_The_Cyclops_Polyphemus_- _WGA04461.jpg?uselang=it 25.Annibale Carracci – Polyfémus a Galatea: [cit ] 26.Galleria farnese – fresky Annibale Carracciho: _Palazzo_Farnese%2C_Rome.jpg [cit ] _Palazzo_Farnese%2C_Rome.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/80/Galleria_Farnese_-_Annibale_Carracci_- _Palazzo_Farnese%2C_Rome.jpg


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google