Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Přehled dějin literatury Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_12 Název DUMu: Evropa v 17. a 18. století Pro obor vzdělávání: L/41 Předmět: Dějepis Ročník: druhý Autor: Mgr. Pavla Brunová Datum:

2 Střední škola Oselce Evropa ve 2. pol. 17 st. a na počátku st. 18.

3 Střední škola Oselce Vývoj obyvatelstva zastavil se růst počtu obyvatel, někde poklesl ← válečné konflikty, hladomory, vystěhovalectví ( Amerika), emigrace, epidemie ( mor, poslední morová epidemie 1720), následek války (třicetileté)

4 Střední škola Oselce Situace na venkově během 17. st. probíhá pozvolný přechod od trojpolního ke střídavému systému (střídají se plodiny, hnojení – přírodní) pěstování pícnin – jetel → vyšší produkce masa a mléka lepší obdělávání půdy → vyšší výnos obilí nové plodiny – brambory, kukuřice → zlepšení výživy obyvatel

5 Střední škola Oselce změny probíhaly nerovnoměrně → různé postavení rolníků Anglie, Skandinávie a Nizozemí – silná vrstva svobodných sedláků, farmářský systém, založený na pronajímání půdy ( produktivnější) střední Evropa – robotní práce, základem šlechtický velkostatek, závislý na práci robotníků a nevolníků růst roboty vedl k selským bouřím, největší v r – byla nemilosrdně potlačena, následně vydal Leopold I robotní patent – potvrdil zákonnost roboty, stanovil její maximální výši na 3 dny v týdnu ( produktivita 10 %)

6 Střední škola Oselce Manufaktury a řemesla sice stále převládala rukodělná výroba, ale cechovní systém se rozpadal a řemeslnou výrobu nahrazovaly manufaktury 2 typy – soustředěná manufaktura (pracovalo více profesí na 1 místě) - rozptýlená manufaktura (domácká práce odváděná velkým firmám prostřednictvím faktorů)

7 Střední škola Oselce v 17. st. se rozvíjí hlavně těžba a zpracování železa, textilní a sklářská výroba zdroje energie – voda, vítr, palivové dřevo ( v Anglii se postupně přecházelo na černé uhlí), vodní kola, větrné mlýny

8 Střední škola Oselce Obchod nerovnoměrný vývoj nejvýznamnější střediska – Amsterodam, Londýn, Liverpool, Lisabon, Paříž, Lyon, Hamburk, Štětín, Stockholm – stávaly se centry dálkového obchodu

9 Střední škola Oselce Náboženské poměry náboženské rozdělení Evropy se prohlubovalo římští katolíci, evangelíci různých vyznání, Rusko – pravoslaví, Balkán – islám i nadále pronásledováni Židů – nuceni nadále žít v ghettech

10 Střední škola Oselce Státní systémy v polovině 17. století existovaly 2 základní typy států 1) Anglie, Nizozemí – odstraněn absolutismus, nahrazen parlamentarismem ( parlament – zákonodárné shromáždění, ústavy – konstituce) = konstituční monarchie 2) Francie, Španělsko, Habsburská monarchie Rusko – absolutistické monarchie (zákonodárná moc – panovník, úzký okruh rádců, sněmy nemají faktickou moc ani vliv)

11 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: SOCHROVÁ, Marie; HLADÍK, Jaroslav. Testy z humanitních věd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN ČORNEJ, Petr. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2002, ISBN X. ČAPEK, Vratislav; PÁTEK, Jaroslav. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: Scientia, 2001, ISBN AUBRECHT, Radek; KADERKA, Michal. Maturitní otázky - dějepis. Praha: Fragment, 2007, ISBN Není –li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google