Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: STAROVĚKÉ UMĚNÍ HRAZENO Z EU OP - VK

2 Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Anotace Prezentace je určena pro žáky 6. nebo 9. ročníku jako rozšiřující učivo. Umožňuje žákům orientovat se v umění starověku, seznamuje je s hlavními odvětvími orientálního umění (Persie, Mezopotámie, Egypt), orientovat se v terminologii. Žáci si mají uvědomit význam antiky jako základu pro celou následující evropskou kulturu. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník Šestý Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP. Žáci uplatňují osobitý přístup k realitě při hodnocení. Uvědomují si na konkrétních historických ukázkách různorodost interpretace, nacházejí vhodnou formu pro jejich prezentaci. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Pyramida, ziggurat, sfinga, papyrus, hlavice, reliéf, dórský, iónský, korintský sloh, monumentalismus Vytvořeno Říjen 2010

3 Dělení: ORIENTÁLNÍ MEDITERÁRNÍ 12.stol. př. n. l. – 5. stol. př. n. l.
5. tis. př. n. l. – 12. stol. př. n. l. Indie, Čína, Persie, Mezopotámie (Akkad, Sumer) Egypt, Babylónie, Fénicie. MEDITERÁRNÍ 12.stol. př. n. l. – 5. stol. př. n. l. Krétsko-mykénská kultura, Kartágo, Řecko, Řím, Makedonie.

4 ORIENTÁLNÍ Počátek diferenciace umění: architektura sochařství
pohanské sakrální stavby přežívá zobrazování zvířecích znaků monumentalismus vznik písma

5 Indie Hinduistické a buddhistické období (3500 let př. n. l. do současnosti) Světské budovy – dřevo, bohatý ornament, množství přírodních barev, veřejné brány (torany) a šlapací studny (baoli), jeskyně Adžanta a Ellora Chrámové umění - Indické stúpy a chrámy, sochy hudebníků, tanečníků, akrobatů, romantické a erotické výjevy, zobrazení mnoha různých indických božstev Miniatury - evokativní lyrika a zvláštní smysl pro barvu a delikátnost

6

7 Čína Vysoká úroveň vzdělanosti Vyráběn papír
Rozdělení a vývoj umění podle vládnoucích dynastií Kaligrafie

8

9 Persie Kult Slunce a ohně Paláce vladařů
Kult Slunce a ohně Paláce vladařů Propyleje - monumentální vstupní sloupové budovy Mešity, minarety, apadamy (paláce se čtvercovým sálem) Stanové kuželové stavby na kruhovém půdorysu z dřeva a rákosí, hroby králů a náhrobky, skalní hroby Symbolická geometrie, čisté formy ve tvaru kruhu a čtverce Reliéfy, vnitřní výzdoba – glazované obkládačky, vyřezávaná štukatura, vzorované cihlové zdivo, arabesky s květinovými motivy a dekorační arabskou kaligrafií s jasnými barvami

10

11 Mezopotámie Sumer a Akkad Ornamentální ráz Vliv náboženství
Stupňovité pyramidy Ziggurat – chrám z vysušených cihel, sloužil jako náboženské a vládní středisko

12

13

14 Babylónie Dobytí Mezopotámie
Ištařina brána - zdobená mozaikami lvů a býků z glazovaných cihel Babylonská věž - chrám boha Marduka (věž byla vystavena na 33 metrů vysoké podezdívce, její strana měřila až 250 metrů, stála ještě v roce 458 před naším letopočtem, avšak stejně jako visuté zahrady Semiramidiny - jeden z divů světa - se do naší doby nezachovala)

15

16 Egypt Pyramidy, hrobky - mastaby, chrámy, svatyně
Sfingy, posmrtné masky vládců, nadživotně velké sochy panovníků, nízké reliéfy Malby - strnulost a neživost předmětů, přesná schémata malby, detailně propočítané proporce postav, hlava a končetiny z profilu – trup a oko zepředu, kresby - ornamentální sdělení, svitky papyru

17

18

19

20 Fénicie, Kartágo a Palestina
Královské paláce, chrámy a pevnosti Kolonie Kartágo Mnohá díla pochází z dovozu a výměnného obchodu - plastiky, keramika, kovové produkty a ozdobné předměty, šperky, dekorace Předchůdci Chetité

21

22 Chetité Malá Asie Města, paláce, pevnosti a pohřební komory - nepálené cihly, kámen a dřevo Skalní hroby Motiv bít-hillání - zvláštní kiosek s okny v I. poschodí a reliéfní výzdobu s náměty bohů a démonů Sochařství - mistři v odlévání kovů - využívaném i v umění (kovové sošky, nádoby atd.)

23

24 MEDITERÁRNÍ Výtvarná díla splňují estetické požadavky, jsou záměrně tvořena pro estetický efekt Dokonalá architektura Vědecké poznatky jsou užívány v umění Ubývají zvířecí náměty Zobrazování bohů s lidským tělem - pozornost věnována lidskému tělu

25 Krétsko-mykénská kultura
Minojská kultura Vyobrazení božstva a démonů na freskách i drobných soškách Paláce - seskupení menších budov, centrální nádvoří, menší místnosti a komory, více pater, schodiště, monumentální brány Fresky, keramika Legendární labyrinty

26 Mykénské umění Chrámové haly a hrobky Posmrtné masky z tepaného zlata
Zlaté šperky a zbraně Megaron - malý chrám - sloupová hala, předsíň a hlavní freskami dekorovaný prostor s obětištěm uprostřed, sloužil k náboženským účelům

27

28

29 Řecko Harmonie fyzické i duševní krásy
Archaické, klasické a helénské období Chrámové stavby, sloupoví (dórský, jónský a korintský styl), sochy bohů, divadla, amfiteátry, stadiony a závodiště, sály, lázně Malovaná keramika, desková a nástěnná malba (Polygnotos z Thasosu) Reliéfy a sochy – vazba na chrámy, karyatidy, mramor, vápenec a bronz, (Praxiteles, Feidiás)

30

31 Řím Návaznost a inspirace uměním Etrusků a Řeků
Kulatý oblouk a kupolovitá klenba, konstrukce baziliky - veřejná budova pro obchodní a právnické kanceláře, směnárny a administrativní úřady Pantheon, Colosseum Města s lázněmi (mozaiky, mramor, sloupoví) Vodovodní systém – akvadukty Busty, jezdecké sochy césarů, reliéfy, vítězné oblouky a oslavné sloupy Mozaiky, fresky, náměty z mytologie, přírody, krajiny i portréty

32

33 Otázky do PL Hledej společné prvky „jaké a kde“ v jednotlivých oblastech umění starověku. Porovnej stavby z obrázků. Popiš hlavice sloupů. Inspiruj se a vytvoř kompozici z typických prvků architektury starověku, užij lavírovanou kresbu a tu pak zabarvi do žlutavých tónů anilinovými barvami, okraje výsledné kompozice otrhej . Ohodnoť svou práci a prezentuj výsledný efekt… . Pomocí odkazových stránek vyhledej názvy soch, staveb a dalších vyobrazení z obrazových příloh.

34 DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI PŘÍJEMNÉ TVOŘENÍ A OBJEVOVÁNÍ TAJEMSTVÍ A KRÁS STAROVĚKÉHO UMĚNI!


Stáhnout ppt "Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google