Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řecké výtvarné umění. Vývoj keramiky:  nádoba s motivem dvojité sekery váza s chobotnicí  Kréta:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řecké výtvarné umění. Vývoj keramiky:  nádoba s motivem dvojité sekery váza s chobotnicí  Kréta:"— Transkript prezentace:

1 Řecké výtvarné umění

2 Vývoj keramiky:  nádoba s motivem dvojité sekery váza s chobotnicí  Kréta:

3 Vývoj výzdoby keramických nádob v Řecku: Doba homérská: jednoduchá geometrická výzdoba (k. r př. n. l.)

4 Doba archaická: návrat k figurální výzdobě jednoduché schematické postavy (k. r. 800)

5 Doba archaická: obnovení obchodních kontaktů s Malou Asií  orientální náměty na keramice (Korint, k. r. 600 př. n. l.)

6 Doba archaická a klasická: černofigurální styl (zobrazuje siluety): váza z 7. st. př. n. l.  váza z 6. st. př. n. l. 

7 Doba klasická: červenofigurální styl (zobrazuje detaily postav na tmavém pozadí): váza z 5. st.  váza z 4. st. 

8 kombinace černo- i červenofigurální výzdoby na jedné nádobě konec 6. st. př. n. l.

9 Knóssos: nástěnné malby akrobati s býky  delfíni  Kréta

10 motivy výzdoby paláce v Knóssu labrys

11 Mozaika bitvy u Issu, kolem r. 300 př. n. l. Mozaika

12 Alexandr Makedonský: detail mozaiky  plastika (k. r. 340 př. n. l.)  Mozaika

13 Plastika: Kréta býk   bohyně s hady

14 Doba homérská a archaická: jednoduchá plastika (schmatizované postavy s nepravděpodobnými proporcemi) Apollón, poč. 7. st. př. n. l.

15 Doba archaická: typ „kúros“: = zobrazení nahého mužského těla v klidovém postoji, věrné tělesné proporce, chybí zřetelnější zobrazení detailů těla (svaly, šlachy, kosti), strnulý výraz, účes připomínající egyptské paruky kúros, pol. 6. st. př. n. l. 

16 Doba archaická typ „koré“: = zobrazení oblečeného ženského těla v klidovém strnulém postoji, schématické zobrazení základních proporcí, povznesený výraz tváře, vlasy připomínající paruku koré, 7. st. př. n. l.  koré, 6. st. př. n. l. 

17 Doba klasická zobrazení nahého mužského těla v reálných proporcích a detailech (svaly, šlachy, klouby), ideálně krásná postava atleta, tvář nezobrazuje konkrétního jedince Myrón: Diskobolos, 5. st. př. n. l. tělo atleta v pohybu

18 Polykleitos: Doryphoros, 5. st.  muž držící oštěp Lysippos, 4. st.  = tělo atleta v klidovém postoji

19 Feidiás:  Athéna, 5. st. př. n. l. rekonstrukce obří sochy  Athény v Parthenónu – zobrazení oblečeného ženského těla reálných proporcí v klidové pozici umístění sochy v chrámu

20 Polykleitos: Amazonka, 5. st. př. n. l.

21 4. st. př. n. l. - zobrazení nahého ženského těla: jemně zpracované detaily, ideál ženské krásy Praxitelés: Afrodíté, 4. st.

22 Helénismus: od k. 4. st. př. n. l.: působení orientálních vlivů na řecké umění Realistický portrét: Filozof z Antikythéry, 3. st. př. n. l.   Alexandr Makedonský, 4. st. př. n. l.

23 Idealizovaný portrét: Helénistický vladař, 2. st. př. n. l. Muž, Halikarnas, 4. st. př. n. l. Sofoklés, 4. st. př. n. l.

24 Afrodíté a Pan, k. r. 100 př. n. l. Chlapec vytahující si trn z paty, 3. st. př. n. l. Žánrové náměty: esteticky vytříbené ztvárnění hravých výjevů ze života (hra dětí, zvířata, milenecké scény aj.

25 Dramatické náměty: výjevy boje, smrtelného zápasu Laokoón, 1. st. př. n. l.: otec spolu se dvěma syny zápasí o život se dvěma hady, kteří byli sesláni bohy, aby zahubili muže, který se pokusil rozbít trojského koně

26 Pergamon – rekonstrukce centra: oltář

27 Pergamon, Diův oltář

28 Pergamon: reliéf oltáře:  Zeus Nyx, bohyně noci 

29 Gaia, bohyně země, snaží se pomoct synovi Pergamon: reliéf oltáře Niké, bohyně vítězství Alkyón, syn bohyně země Gaie, jehož síla pocházela z dotyku se zemí, vede zoufalý zápas o život Athéna, zvedá Alkyóna za vlasy, čímž ho zbavuje síly

30 Architektura: Kréta - Knóssos – půdorys paláce

31 Knóssos – rekonstrukce paláce

32 Knóssos – celkový pohled

33 Knóssos – vzhůru se rozšiřující sloupy

34 Knóssos – trůnní sál Knóssos – koupelna královny

35 Mykény: Lví brána   hrobový okruh a Lví brána Doba mykénská: „kyklopské hradby“

36 Dórský řád: Doba archaická a klasická

37 Athény: Parthenón, 5. st. př. n. l.

38 Parthenón - rekonstrukce

39 volutová hlavice Athény - Erechthion jónský řád

40 Erechtheion: karyatidy – ženské postavy s opěrnou funkcí

41 korintský řád: hlavice sloupu s akantem vznikl v Korintě ve 4. st. př. n. l., uplatnil se hlavně v době helénismu

42 Athény: Akropolis

43 Delfy: svatyně Epidauros: divadlo


Stáhnout ppt "Řecké výtvarné umění. Vývoj keramiky:  nádoba s motivem dvojité sekery váza s chobotnicí  Kréta:"

Podobné prezentace


Reklamy Google