Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"— Transkript prezentace:

1 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Základní matematické dovednosti Číslo DUMu: VY_42_INOVACE_23_02 Název DUMu: Číselná osa, porovnání přir. čísel Pro obor vzdělávání: E/01 Opravářské práce Předmět: Matematika Ročník: 1. Autor: Bc. Vladimír Kopal Datum:

2 Číselná osa

3 Každé přirozené číslo můžeme znázornit na číselné ose.
Počátkem číselné osy je obraz čísla nula. Na číselné ose je obrazem každého čísla bod. Vzdálenost (jednotka) mezi obrazy dvou bezprostředně po sobě jdoucích přirozených čísel je stejná. V praxi obvykle užíváme vzdálenost 1 cm, můžeme však zvolit i jinou jednotku.

4 CVIČENÍ:

5 1. Znázorněte na číselné ose čísla:
a) 5, 3, 7, 10 (za jednotku si zvolte 1 cm), b) 56, 25, 18, 63, 44 (za jednotku zvolte 1 mm).

6 Porovnávání přir. čísel

7 Máme-li porovnat podle velikosti dvě nebo více čísel, pamatujme, že z přirozených čísel je větší to, jehož obraz leží na číselné ose více vpravo. Například: 3 < čteme: tři je menší než osm 7 = sedm se rovná sedmi 9 > devět je větší než čtyři

8 Příklad Rozhodněte, které z čísel 2 408 a 2 423 je větší. Řešení: 4 4 = Porovnáme počet číslic = 2 2 Porovnáme čísla na místě tisíců 4 = 4 Porovnáme čísla na místě stovek ˂ 2 Porovnáme čísla na místě desítek

9 Číslo 2 423 je větší než číslo 2 408.
Příklad Řešení: Porovnáme čísla na místě desítek 2 ˂ Počet desítek čísla je větší než počet desítek čísla Odpověď: Číslo 2 423 je větší než číslo 2 408. Číslo najdeme na číselné ose vpravo od čísla Proto: >

10 CVIČENÍ:

11 1. Z číslic 2, 4, 8 vytvořte všechna možná dvojciferná čísla.
Číslice se mohou v čísle opakovat. Určete, které z nich je nejmenší. nejmenší 22 24 28 44 42 48 82 84 88

12 2. Seřaďte daná čísla od největšího k nejmenšímu:
523 235 532 253 325 352 největšího nejmenšímu 105 1 005 1 500 1 050

13 3. Která přirozená čísla následují bezprostředně za těmito čísly:
99, 909, 990, 999, 99 909 99 990 99 999

14 4. Zmenšete daná čísla o jednu:
55, 505, 550, 555 54 504 549 554

15 5. Mezi kterými přirozenými čísly je číslo 790, 910, 512, 361?
(Vzor: Číslo 125 je mezi čísly 124 a 126.) 790 789 791 910 909 911 512 361 511 513 362 360

16 6. Určete, které číslo v každé dvojici je větší a proč
6.Určete, které číslo v každé dvojici je větší a proč. Zapisujte pomocí znaků >, <. a) b) c) d) 18 > 6 10 > 26 < 37 250 < 2 500

17 Děkuji za pozornost!

18 Zdroj materiálů: KEBLOVÁ, Alena; VOLKOVÁ, Jana. Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť: aritmetika-algebra. Praha: Septima, 2002, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google