Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."— Transkript prezentace:

1 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra

2 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Růst rostlin Růst spočívá v zvětšování objemu a hmotnosti rostlin spojeného se změnou tvaru. Spočívá jak v dělení buněk, tak i v jejich samostatném zvětšování a diferenciací.

3 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. 3 fáze růstu buňky Zárodečná (embryonální) – dochází k intenzivnímu dělení buněk a k nárůstu cytoplazmy Prodlužovací (elongační) – Buňky nabývají na objemu, buněčná stěna se zvětšuje a prodlužuje a vznikají velké centrální vakuoly. Klesá rychlost dělení buněk. Rozlišovací (diferenciační) – Buňky se přeměňují na různé typy a začínají zastávat různé funkce, tvoří se pletiva a rostlinné orgány. Buňky dospívají, nabývají svého konečného tvaru a velikosti.

4 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Regulace růstu a dějů v rostlinách - růst ovlivňují různé faktory uvnitř i vně rostlin a)vnitřní faktory -růstové regulátory (fytohormony) - stimulátory: auxiny, gibereliny, cytokininy inhibitory: kys. abscisová, auxiny ve vyšších dávkách Hormony – Regulují růst i v malém množství.

5 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Auxiny: tvoří se hl. ve vzrostlém vrcholu - stimulují prodlužovací růst, dělení kambia, tvorbu - adventivních kořenů - brzdí rozvoj postraních pupenů (a tedy větvení rostlin) - brzdí růst úžlabních pupenů pokud neodpadne list - zabraňují odpadu listu př.: kys. indolyloctová, kys. nikotinová Gibereliny: tvoří se v listech, kořenech, semenech, plodech stimulují prodlužovací růst a tvorbu kořenů Cytokininy: tvoří se hlavně v mladých kořenech stimulují dělení a prodlužování buněk podporují vznik pupenů, růst postraních pupenů inhibují rozklad chlorofylu

6 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Co růst zpomaluje? Kyselina abscisová – Zpomaluje růstové procesy a tím navozuje u rostlin odpočinek a zároveň urychluje odpad listů a plodů. Eten – Zpomaluje růst vegetativních rostlinných orgánů (stonků a listů), reguluje odpad listů, plodů a jejich dozrávání. Kys.abscisová

7 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Využití regulátorů růstu: o podpora klíčivosti (gibereliny, cytokininy) o zabránění klíčení brambor (propham) o podpora zakořeňování řízků (auxiny – v prodeji různé směsi) o podpora nasázení květů (karbatox) o zkrácení a zpevnění stébel – proti polehání (retacel) o urychlení dozrávání plodů ( eten) o zkrácení přírůstku stromů (Cultar) o regulace činnosti průduchů, omezení transpirace při přesazování (alginát sodný) o stimulace výnosů plodů (Atonik, kys.jantarová) o herbicidy: brání růstu, ničí určité skupiny rostlin (totální a selektivní)

8 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. b/ Vnější faktory - jde o ekologické podmínky ovlivňující zejména fotosyntézu a dýchání Teplota: - různé požadavky podle adaptace rostlin (r. chladnobytné a teplobytné) -na zvláště vysoké teploty adaptovány např. řasy z horkých pramenů, rostl. pouští a polopouští -na velmi nízké teploty adaptovány horské rostliny ovlivňuje i jednotlivé vývojové fáze (vliv období nízkých teplot) -jarovizace: vliv období nízkých teplot na přechod rostlin do fáze kvetení.

9 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Světlo : - důležitý je poměr jednotl. složek (spektrální složení), intenzita a doba osvitu - rostliny světlobytné a stínobytné (souvisí i s hospodařením s vodou) - při nedostatku světla se rostliny vytahují, jsou slabé, mají málo chlorofylu Fotoperiodismus: je u krytosemenných rostlin načasování tvorby květů. Podle nároků na délku osvětlení se rostliny rozdělují do tří hlavních skupin. r. dlouhodenní:- světlo déle než 12 hodin př.: brambory, cibule, ředkvička, salát r. krátkodenní: -světlo méně než 12 hodin př.: chryzantéma, sója, rýže, tabák r. neutrální: - př.: pelargonie, smetanka

10 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. c/ korelace: - vzájemné působení orgánů na sebe (zprostředkují ji fytohormony) př.: vrcholová (apikální) dominace hlavního vrcholu nad postranními pupeny (platí i u kořene) - korelace mezi kořeny a nadzemními částmi rostliny (zmlazovací řez stromů – podnícení činnosti spících pupenů) d/ polarita: Každá část těla rostliny si zachová orientaci - při odnětí části rostliny bude o horní (apikální) pól této části tvořit z pupenů listy o dolní (bazální) pól bude tvořit kořeny

11 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. e/ regenerace: - obnovení (příp. nové založení) poškozených orgánů - využívá se při prořezávání rostlin (k rozvětvení apod.) a množení rostlin řízkováním a explantátovými kulturami f/ periodicita: - denní (otevírání a zavírání květů, změny metabolizmu….) - roční (fáze růstu a vývoje rostlin…) - dormance semen (některá semena ani nejsou schopna vyklíčit hned, ale až po určité době klidu)

12 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Vývin rostlin Zahrnuje období od vzniku zygoty až do smrti rostlinného jedince. - embryonální období zahrnuje vývoj embrya od vzniku zygoty až po dozrání semene. - vegetativní období začíná klíčením semene a vyznačuje se tvorbou vegetativních orgánů. - schopnost tvorby buněk, či výtrusů získává rostlina teprve v období dospělosti. Během ontogenetického vývoje procházejí rostliny jedním nebo několika obdobími vegetačního klidu.

13 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Životní cyklus rostliny Efeméry – celý vývoj, od vyklíčení do vytvoření plodů (osívka jarní) Jednoleté – v jednom roce vytvářejí plody a odumírají (netýkavka) Ozimy – na podzim vyklíčí, přezimují, na jaře pokračují v růstu, vytvářejí plody a odumírají (ozimý ječmen) Dvouleté – prvým rokem vytvářejí listy, teprve druhým rokem kvetou (cukrovka) Vytrvalé – žijí více vegetačních období a opakovaně přenášejí plody, zimu přečkají v podobě oddenků, hlíz, cibulí či kořenů. Rostliny lze rozdělit na:

14 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Osívka jarní Netýkavka Ječmen

15 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. otázky faktory ovlivňující růst? Vnější, vnitřní Jak poznáš dvouleté rostliny? Prvým rokem vytvářejí růžici přízemních listů, pravidla teprve druhým rokem kvetou.

16 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra


Stáhnout ppt "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."

Podobné prezentace


Reklamy Google