Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo."— Transkript prezentace:

1

2 Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo

3 Trocha historie

4 Proměny …

5 Jak je to s informacemi? 100% toho, co dnes známe, bude za 25 let tvořit jen 10 – 15% dosažitelných informací většina dnešních znalostí má přechodnou platnost deseti let, pak budou tyto informace zastaralé nebo nepřesné objem znalostí se každých 5-7 let zdvojnásobuje

6 Sekce IVU SDRUK vznikla v květnu 2009 je šestou nejmladší odbornou sekcí SDRUK a v současnosti má 19 členů sekce není uzavřená a vítá všechny, kteří by měli zájem o její problematiku a spolupráci v rámci sekce členové sekce si jako prioritu stanovili vytvoření systému informačního vzdělávání uživatelů knihoven pro různé věkové kategorie

7 Semináře sekce

8 Pracovní setkání sekce

9 Dotazník osloveno přes 800 knihoven (zpět 439 dotazníků) knihovny stále málo využívají informační zdroje, databáze, Jednotnou informační bránu, webové stránky různých knihoven a informačních institucí informační výchova = exkurze, seznamování s orientací v konkrétní knihovně, s využíváním jejích informačních zdrojů a služeb nedostatek materiálů nedostatek odpovídajícího vzdělávání knihovníků – praktická forma

10 Pracovní skupiny každá se zabývá jedním modulem modu­ly na sebe navazují a rozvíjejí vědomosti, schopnosti žáků a studentů tak, aby byli úměrně svému věku informačně gramotní a práce s informacemi se stala součástí jejich práce ve škole, při studiu i při rozvíjení odborné zájmové činnosti

11 Čtenářská gramotnost podpora rozvoje čtenářství, rozvíjení dovedností vedoucích k správnému pochopení textové informace. Naučit se rozumět textu beletristickému i naučnému a umět s ním pracovat

12 Knihovny – zdroje informací získání schopností a dovedností informace nejen vybrat a zpracovat, ale umět je dále aplikovat dále pracovat s nejrůznějšími zdroji informací, ale také znát různé typy knihoven a informačních institucí a orientovat se v nich

13 Informační zdroje zaměření na práci s databázemi, vyhledávání informací na internetu, využívání elektronických služeb knihoven apod.

14 Informační gramotnost Informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost funkční gramotnost = literární, dokumentová, numerická a jazyková gramotnost ICT gramotnost - někdy též označovaná jako počítačová či internetová gramotnost

15 Čtenářská gramotnost obsahuje nejen zvládnout techniku čtení – čtení s porozuměním – umět získat z textu informace – spojit je s vlastní dosavadní zkušeností – vytvořit si pro sebe kvalitativně novou informaci mnoho akcí na podporu čtení a čtenářství – nezapomínat ale na podporu čtenářské gramotnosti jako takové (tj. práci s textem, získávání informací z textu apod.)

16 Současná situace nejasnost v terminologii (co je a co není informační výchova - vzdělávání?) – viz dotazník informační vzdělávání nejsou jen lekce knihovnicko-bibliografické výchovy pro školy nejsou sladěny dílčí termíny - není možné tyto aktivity jednotně propagovat a nabízet (školy, veřejnost - rodiče, média) iniciativu v oblasti informačního vzdělávání již přebírají jiné kulturní, zájmové a vzdělávací organizace, popř. média  spolupráce

17 Aktuální problémy nesystematičnost veřejné knihovny nejsou vnímány jako vzdělávací instituce chybí vzdělávání a odborná příprava knihovníků chybí dostatečná finanční podpora a vhodná propagace mnohde není navázána spolupráce mezi knihovnami a školami minimální nabídka lekcí pro uživatele v produktivním věku

18 Jak na to? kulturní a vzdělávací funkce knihovny v rovnováze IV prostupuje celým děním v knihovně Iv součástí velké části aktivit knihoven informace o informačním vzdělávání na webu – možno interaktivně – uživatel si může něco sám ozkoušet, otestovat se navázání na Rámcové vzdělávací programy využití moderních metod (aktivizující metody, metody Kritického myšlení)

19 Jak na to? Zohlednit vize vzdělávání - – rychlý rozvoj informačních technologií - uživatelé si je mohou v knihovně vyzkoušet („knihovna jako pískoviště“) – respektování generace Y a Z, nejmladší α – metody práce vzdělávání na dálku – online kanceláře, online databáze přístupné odkudkoliv, videokonference, webináře, učení v prostředí počítačových her, sociální média prostor pro vzdělávání atd. – rozvoj informačního vzdělávání založený na úzké spolupráci knihovníků a pedagogů

20 Cíle sekce vytvořit nový systém informační výchovy pro veřejné knihovny věnovat se více vzdělávání knihovníků připravovat regionální jednodenní workshopy vytvořit metodický materiál vypracovat jednotnou strategii a terminologie IVU (včetně navržení loga a vhodného sloganu) vytvořit vlastní webový portál

21 Do budoucna … Pracovní setkání sekce – 2. – 3. listopadu 2011, Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Seminář Informač­ní vzdělávání ve veřejných knihovnách – duben 2012, Městská knihovna v Praze http://www.sdruk.cz/ivu

22 Těším se na setkání a spolupráci! Hezký den Mgr. Veronika Peslerová Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě peslerova@kkvysociny.cz


Stáhnout ppt "Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo."

Podobné prezentace


Reklamy Google