Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětObčanská nauka Tematický okruhObčanská nauka TémaTři řečtí velikáni Označení DUMU VY_32_INOVACE_12 Jméno autoraMgr. Marcela Rašková Datum vytvoření9. července 2013 AnotacePrezentace k výkladu řecké filozofie

2 TŘI ŘEČTÍ VELIKÁNI

3 (1) (2)(3)

4 Sokrates Metoda maietiké Žena Xantipa "Athény jsou jako ospalý kůň a já jsem jako komár, který ho chce probudit a vrátit do života." Střepinový soud „Vím, že nic nevím.“ „Poznej sám sebe.“ DAIMONION (4)

5 PLATON - život Po smrti svého učitele Sokrata odešel z Athén, cestoval: Egypt, Indie, Sicílie,.. Touha pomocí filozofie vychovat z politiků lepší politiky. V Syrakusách vychovával syna tyrana Dionýsa II. (5)

6 Platónská Akademie Návrat do Atén, založil Akademii. Platón také užíval k výuce živý rozhovor. Zanechal hluboké stopy ve všech f směrech, které následovaly. (6)

7 Základní otázky Platonovy filozofie 1.Hledá to, co je neměnné v přírodě a v morálce Učení o IDEJÍCH: existují 2 světy: – svět smyslů - pomíjivý, poznatelný jen přibližně. – svět idejí - je smysly nerozeznatelný, poznatelný rozumem ideje - neměnné předobrazy věcí. Na smysly se nemůžeme spolehnout, ukazují nám pouze svět proměnlivý Rozum ukazuje realitu

8 4. člověk: – tělo - pomíjivé, spojeno se smyslovým světem – duše - přebývá zde rozum, patří do světa idejí 5. PODOBENSTVÍ O VOZATAJOVI

9 6. Spis ÚSTAVA - stát by měl být řízen filosofy a rozdělen do 3 částí: – hlava = rozum, kt čl vede k moudrosti = VLÁDCE – hruď, které odpovídá vůle a čl vede k odvaze = STRÁŽCE – břicho = touha, kt čl vede k vášni a tu je třeba krotit = VÝROBCE Pro dobrý stát je rozhodující, zda je řízen za pomoci rozumu a každý zná své místo.

10 Jak je možné najít pro každého správné místo? Výběrem. – Každému vzdělání – Ve 20 letech ti, kdo nevyhoví požadavkům – VÝROBCI – Ostatní vychováváni dalších 10 let, zkouška = STRÁŽCE – Ostatní 5 let školeni ve F, 15 let se zabývají praktickými věcmi, v 50 letech se automaticky stávají vládci = jsou vzdělaní, vyzkoušení v životě = VLÁDCI ARISTOKRACIE = vláda nejlepších neexistují dědičné výsady všichni mají stejnou možnost dosáhnout nejvyšších míst

11 ARISTOTELES žákem Platonovy Akademie. Po Platonově smrti odešel, stal se vychovatelem Alexandra Velikého, návrat do Athén, založení školy LYKEION A. obžalován z bezbožnosti, rozsudek smrti, utekl, o rok později umírá v osamění Jeden z prvních systematiků (7)

12 TÉMATA ARISTOTELOVY FILOZOFIE: Změny v přírodě: pokoušel se je objasnit každá věc a živý organismus je složen z : – formy – látky Sama o sobě je jen možností. V látce je zabudovaná forma, kterou se látka snaží uskutečnit změny v přírodě. Látka klade formě odpor nedokonalé – vývoj v přírodě probíhá postupně od nižších forem k vyšším.

13 příčiny změn v přírodě: každá změna má 4 příčiny: – látkovou - vodní páry v mracích – působící = vodní páry v mracích se ochladí – Formovou - tvarová = padají dolů – účelovou = aby zvířata a rostliny mohly žít = každá změna v přírodě má svůj účel

14 Aristotelova etika jak může být člověk šťastný? = jen když využívá všechny své možnosti a schopnosti. 3 formy štěstí: 1. potěšení z životních radostí 2. radost z života svobodného a odpovědného občana 3. radost z života vědce a filozofa Všechny formy jsou možnostmi člověka a k absolutnímu štěstí je člověk musí využít všechny. Souhlasíte?

15 Srovnání Aristotela a Platóna: Porovnejte jejich názory na smysly a rozum: Jak odpovídají na otázku, co je skutečné? Jakou formu výkladu používají?

16 1. Lysippos. Sokrates. (cit ). Dostupný pod licencí Creative Commons – Sting. 2.5 Generic 2. Silanion. Platon. (cit ). Dostupný pod licencí Creative Commons – Marie-Lan Nguyen. 2.5 Generichttp://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3n 3. Lysippos. Portrét Aristotela. (cit ). Dostupný pod licencí Creative Commons – Eric Gaba. 2.5 Generic 4. David. Smrt Sokratova. _The_Death_of_Socrates.jpg. (cit ). Volné dílo.http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:David_- _The_Death_of_Socrates.jpg 5. Raphael. Platon. (cit ). Volné dílo.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Platon.jpg 6. Platónská Akademie, mozaika Villa Simininus Stephanus, Pompeje. pg. (cit ). Volné dílo. pg 7. Raphael. Aristoteles.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google