Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.20 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Vznik a vývoj jazzu Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.20 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Vznik a vývoj jazzu Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník:"— Transkript prezentace:

1 Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.20 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Vznik a vývoj jazzu Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník: 3 r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Alena Macošková Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014

2 Metodický list Prezentace je určena pro 4. ročník šestiletého studia a pro 2. ročník čtyřletého studia. Žák se seznámí se vznikem a vývojem jazzu, s jeho nejznámějšími formami a představiteli od konce 19. století do 50. let 20. st. Klíčová slova: Spirituál; Ragtime; Archaický jazz; Klasický jazz; Swing; Bop;

3 Vznik a vývoj jazzu

4 Jazz Americký hudební styl, který vznikl na počátku 20. století mezi afroamerickou komunitou v jižních státech USA smísením afrických a evropských hudebních stylů. Vývoj: Konec 19. st : doba předjazzová, archaický jazz; Počátek 20. st.: klasický jazz; 20. léta: jazzový věk; 30. léta: éra swingu; 40. – 50. léta: bop, cool jazz;

5 Znaky jazzu - patrné jsou africké hudební kořeny Riffy: prosté dvou až čtyřtaktové fráze, tvořené několika rytmizovanými tóny, které se opakují; Princip otázky a odpovědi; Polyrytmus: výrazný rytmus, jehož základem je současné zaznívání několika rytmických pásem, rytmický kánon; Synkopa, off beat: přenesení důrazu před puls rytmického metra; Blue tóny: 3. a 7. stupeň má durovou i mollovou podobu; Osobitost projevu: zpěvák může při zpěvu vzdychat, řvát; Improvizace; Pentatonika.

6 Doba předjazzová – hudební žánry Spirituál, gospel – černošské duchovní písně; Blues – světská píseň; Ragtime – způsob klavírní hry; Minstrelská představení; Step - tanec; Cake-walk - tanec;

7 Spirituál, gospel Spirituál – černošská sborová duchovní píseň, někdy se střídá sbor a sólo. Text se vztahuje ke Starému zákonu, nejčastějším námětem je vyvedení Izraelitů Mojžíšem z egyptského otroctví, černoši se ztotožňovali se starozákonními příběhy. Gospel – sólová duchovní píseň. Úkol: poslech a zpěv spirituálu.

8 Blues Světská sólová melancholická píseň. Nejčastějším námětem je láska, osamělost, zklamání, stesk po domově. Často je použit princip otázky a odpovědi. Mívá dvanáctitaktové schéma, je použita pentatonika, blue tóny, houpavý rytmus. Blues bývá doprovázeno hudebním nástrojem, např. kytarou. Představitel: Ray Charles – poslech.

9 Ragtime Z anglického slova TO RAG – roztrhat, rozcupovat. Způsob hry na klavír. Pravá ruka hraje rytmicky složitou – rozcupovanou - melodii, levá ruka hraje pravidelný pochodový rytmus. Autor: Scott Joplin; Poslech: The Entertainer;

10 Minstrelská představení Objevují se na poč. 19. st. v potulných kabaretech, kde bílí herci převlečení za černochy parodovali život černých otroků. Představení obsahovala písně, hru na klavír nebo na banjo, také tance – např. Cake- Walk, step. Autor: Stephen Collins Foster

11 Pochodový - archaický jazz Vzniká a New Orleans (kolébce jazzu) na přelomu 19. a 20. st. Brass bandy – černošské dechové kapely, které hrály při slavnostech, průvodech a na pohřbech tzv. pochodový jazz. Obsazení: kornety, trombony, trubky, tuba, malý a velký buben. Poslech: Když svatí pochodují.

12 Klasický jazz Počátek 20. st., vzniká v New Orleans ve čtvrti Storyville, Downtown. V zábavních podnicích hrají malé kapely, pěti až šestičlenné. Melodické nástroje: kornet, klarinet, trombon. Rytmika: basa, tuba, kytara, banjo, buben. Melodické nástroje postupně ve svých sólech – chorusech – obměňují základní melodii. Improvizace. Představitelé: Joe King Oliver, Luis Armstrong.

13 Jazzový věk – 20. léta 20 st. Centrem Chicago. Chicagský styl – syntéza neworleanského jazzu a dixielandu (jazz hraný bílými hudebníky). Odklon od improvizace, aranžmá. Používá se saxofon – symbol jazzu. Rozvíjí se gramofonový průmysl. Úkol: zjisti, kdy vznikla první nahrávka jazzové hudby.

14 Swing – 30. léta Swing – z angl. houpat se. New York – černošská čtvrť Harlem, vznik velkých zábavních podniků. Velké orchestry – BIG BANDY. Hrají ve složení 4 trubky, 4 trombony, 5 saxofonů – hrají v sekcích. Rytmika- bicí, basa, kytara, piano. Orchestr vede dirigent, součástí jsou zpěváci. Orchestry Glenna Millera, Bennyho Goodmana. Zpěváci: Ella Fitzgeraldová. Poslech: Ella Fitzegeraldová.

15 Bop, Be bop Moderní jazz, 40. – 50. léta, označován jako moderní zloba, opět černošské malé kapely, které improvizují. Nervózní, roztěkaný, expresivní styl. Určen úzkému okruhu posluchačů. Představitel: Dizzy Giellespie.

16 Použité zdroje CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003, ISBN DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978: aneb Nevšední písničkáři všedních dní. 1.Praha: Mladá fronta, 1981, Máj. Jazz. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P11_2.20 Tematická oblast:Dějiny hudebního umění Vznik a vývoj jazzu Typ: DUM – výkladový Předmět: Hudební výchova Ročník:"

Podobné prezentace


Reklamy Google