Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obraz drogové problematiky v tištěných médiích v ČR (2008) Adéla Lichková, DiS. Semiramis o.s. AT konference, Měřín, 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obraz drogové problematiky v tištěných médiích v ČR (2008) Adéla Lichková, DiS. Semiramis o.s. AT konference, Měřín, 2009."— Transkript prezentace:

1 Obraz drogové problematiky v tištěných médiích v ČR (2008) Adéla Lichková, DiS. Semiramis o.s. AT konference, Měřín, 2009

2 Ke komu mluvíme a proč? Co jim chceme říct? Co jim ve skutečnosti říkáme? A rozumí tomu někdo? AT konference, Měřín, 2009

3 O médiích… V roce 2008 bylo publikováno v tištěných médiích v ČR více než 17 tisíc článků o drogové problematice 10% z nich vyšlo v nejčtenějších denících (MF Dnes, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Deník, Blesk) O 73% z nich se „postaraly“ represivní složky 18% z nich informuje o některé ze služeb určených uživatelům drog AT konference, Měřín, 2009

4 Kategorizace témat Negativní zprávy (45%) -Feťák je lupič, brutální zločinec, vrah nebo alespoň potenciální nebezpečí -Feťáci nás stojí peníze a navíc jsou pro ně služby zdarma (stříkačky, zdravotnické poplatky aj.) -Drogy jsou špatné, zabíjí naše děti AT konference, Měřín, 2009

5 Kategorizace témat Neutrální zprávy (23%) (bez hodnocení) -Policie odhalila varnu, laboratoř, pole... -Policie zadržela dealera, pašeráka… -Soud vyměřil trest za drogy… -Konstatování faktu, že někdo někde užil drogu Faktické hodnocení drogové situace v konkrétním regionu AT konference, Měřín, 2009

6 Kategorizace témat Pozitivní „naději dávající“ zprávy (32%) -Představení drogových služeb, statistická data -Příběhy klientů -Rozhovory s odborníky -Rady pro rodiče a neužívající veřejnost AT konference, Měřín, 2009

7 Co z toho plyne? 56% z pozitivních „naději dávajících“ zpráv (a 18% ze všech uvedených) jsou informace od poskytovatelů drogových služeb. Jsou to prakticky jediné informace, které můžeme smysluplně ovlivnit a mohou nám přinést „zisk“. AT konference, Měřín, 2009

8 Ke komu mluvíme a proč? Uživatel služeb = potenciální klient (vč. osob blízkých) > informace o službě, kterou by mohl v budoucnu eventuelně využít Rozhodovatel = politik, úředník, donátor > informace o tom, jak jsou (příp. jak by byly) využívány jeho prostředky Anonymní veřejnost = obsahuje uživatele služeb, je důležitá pro rozhodovatele > obecné povědomí o drogové problematice, o možnostech a způsobech řešení drogového problému AT konference, Měřín, 2009

9 Co jim chceme říct? Uživatel služeb = potenciální klient (vč. osob blízkých) - služba existuje a nabízí tyto konkrétní formy pomoci - služba je bezpečná - službu poskytují kompetentní odborníci - služba je dostupná = když to budete potřebovat, můžete si přijít pro pomoc. AT konference, Měřín, 2009

10 Co jim chceme říct? Rozhodovatel = politik, úředník, donátor - poskytujeme kvalitní služby - pamatujeme na zdraví a zájmy neužívající veřejnosti - s vloženými finančními prostředky nakládáme šetrně a efektivně - jsme kompetentní odborníci = jsme spolehlivá organizace, která umí řešit drogový problém, nemusíte mít obavy ze spolupráce s námi, můžete nás podpořit. AT konference, Měřín, 2009

11 Co jim chceme říct? Anonymní veřejnost = obsahuje uživatele služeb, je důležitá pro rozhodovatele - pamatujeme na zdraví a zájmy neužívající veřejnosti - přinášíme pravdivé a úplné informace o drogové problematice adekvátním způsobem - nepodporujeme uživatele drog v jejich užívání, snažíme se motivovat je ke změně jejich životního stylu a abstinenci = nemusíte se bát, že naše služby zhorší drogovou situaci ve vašem okolí, právě naopak. Jsme na vaší straně. AT konference, Měřín, 2009

12 Co jim ve skutečnosti říkáme? 1/3 z „našich“ 18% článků pojedná o službách, které poskytujeme, o lidech s nimiž pracujeme. Př. Hluboký lidský příběh (ještě lépe, je-li s dobrým koncem) Lidé, kteří mají problém s drogami se mají kam obrátit Stále více lidí odchází do léčby AT konference, Měřín, 2009

13 Co jim ve skutečnosti říkáme? 2/3 z „našich“ 18% článků pojednávají o rozvoji našich organizací, o statistikách a výročích. Př. Počet klientů K-centra se oproti loňsku zdvojnásobil Vyměnili jsme statisíce injekčních stříkaček Sdružení zahajuje terénní program v dalším městě AT konference, Měřín, 2009

14 Ke komu mluvíme a proč? Uživatel služeb = potenciální klient (vč. osob blízkých) > když to budu potřebovat, mohu si přijít pro pomoc Rozhodovatel = politik, úředník, donátor > jsou spolehlivá organizace, která umí řešit drogový problém, nemusím mít obavy ze spolupráce s nimi, mohu je podpořit Anonymní veřejnost = obsahuje uživatele služeb, je důležitá pro rozhodovatele > nemusím se bát, že jejich služby zhorší situaci v mém okolí, právě naopak, jsou na mé straně AT konference, Měřín, 2009

15 Rozumí tomu někdo? Struktura čtenářů českých deníků (Zdroj: Mediaprojekt 1.7.-1.12.2008, GfK Praha, Median) AT konference, Měřín, 2009 Vzdělání ZŠSŠ (bez maturity) SŠ (s maturitou) VŠ MF Dnes 9%26%42%23% Hospodářské noviny 6%12%32%50% Lidové noviny 9%31%28%31% Právo 19%40%27%14% Blesk 20%47%28%5%

16 Rozumí tomu někdo? Struktura čtenářů českých deníků (Zdroj: Mediaprojekt 1.7.-1.12.2008, GfK Praha, Median) AT konference, Měřín, 2009 Věk čtenářů 12-1920-2930-3940-4950-5960-6970-79 MF Dnes 5%20%21%19%20%11%4% Hospodářské noviny 1%15%26%23%24%10%2% Lidové noviny 1%10%17%13%22%21%16% Právo 2%8%9%12%25%29%16% Blesk 6%20%18%19%20%12%5%

17 Rozumí tomu někdo? Struktura čtenářů českých deníků (Zdroj: Mediaprojekt 1.7.-1.12.2008, GfK Praha, Median) AT konference, Měřín, 2009 Čtenost celkem MF Dnes1 094 000 Hospodářské noviny229 000 Lidové noviny223 000 Právo409 000 Blesk 1 446 000

18 Závěrem… Při informování o drogových službách zkusme -myslet více na příjemce zprávy -nespoléhat na novináře -rozvoj, statistiky a změny v organizaci používat jako prostředek nikoliv jako základ sdělované informace Pojďme efektivněji využít našich 18% AT konference, Měřín, 2009

19 Děkuji za pozornost. Adéla Lichková Semiramis o.s. lichkova@os-semiramis.cz 603 942 500 AT konference, Měřín, 2009


Stáhnout ppt "Obraz drogové problematiky v tištěných médiích v ČR (2008) Adéla Lichková, DiS. Semiramis o.s. AT konference, Měřín, 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google